لبه تکنولوژی

February 20, 2024
15:25 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161165

رییس پژوهشگاه ارتباطات: کوانتوم باید به یک تکلیف و الزام در بدنه حاکمیت تبدیل شود

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش ایران کوانتوم بر ضرورت توجه بیشتر به نقش و اهمیت ارتباط کوانتومی در کشور تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، همایش ملی ایران کوانتوم به همت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز صبح (دوشنبه ۳۰ بهمن) در محل پژوهشگاه ICT با هدف انتقال تجربه و دانش پژوهشگران علم کوانتوم و با حضور مدیران ارشد، بازیگران، ذینفعان و علاقمندان فناوری های کوانتومی کشور برگزار شد.

دکتر رضوی زاده، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به اهمیت ارتباطات کوانتومی در کشور از اهمیت فناوری کوانتومی در مخابرات گفت و اظهار کرد: فناوری کوانتومی بخشی از انقلاب صنعتی چهارم و همچنین ارتباطات نسل ششم است که لزوم توجه به آن در سایر حوزه ها از جمله حمل و نقل، صنایع شیمیایی، شبیه سازی، هوش مصنوعی و همچنین در حوزه های انرژی ، سلامت و درمان، مالی و دفاعی کشور به شدت احساس می شود.

وی در ادامه با اشاره به رقابت و سرمایه گذاری در دنیا در حوزه کوانتوم، خاطرنشان کرد: امروز رقابت کشورهای بزرگ مانند چین و آمریکا در بخش فناوری های کوانتومی، در اوج خود قرار دارد. بر اساس رصد فناوری ها، بودجه سرمایه گذاری خطرپذیر کشور آمریکا در محاسبات کوانتومی ۶۵۹ میلیون دلار در سال ۲۰۲۲ بود که طی یکسال این میزان به بیش از هزار میلیارد افزایش یافت و برنامه ریزی چین برای جبران عقب ماندگی از آمریکا سرمایه گذاری ۱۵ میلیاردی طی ۵ سال از ۲۰۲۰ است.

رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان به ارایه پیشنهاداتی جهت توسعه سریعتر این فناروی در کشور پرداخت و گفت: مشوق ها و مجوزهای سرمایه گذاری، لزوم توجه بیشتر به مبحث فناوری کوانتومی در برنامه های کلان ملی مانند برنامه هفتم، توسعه دانش و توان علمی با سرمایه گذاری بیشتر در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در کنار تقویت نیروی انسانی و حمایت های ویژه از متخصصین از جمله راهکارهای توسعه فناوری کوانتومی در کشور است که در کنار این راهکارها وجود تدوین نقشه راه توسعه فناوری های کوانتومی در حوزه فاوا نیز الزامی است.

در ادامه این همایش دکتر علیرضا بهرامپور، عضو هیات علمی دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، گفت: همانطور که گفته شد، مسأله اصلی در بحث کوانتوم، بحث منابع انسانی است. کشور آمریکا در آخرین بررسی های وضعیت خود اعلام کرده است که بیش از ۶۰ درصد نیروهای خود در این حوزه را از کشورهای کمتر توسعه یافته تأمین می کند.

وی ادامه داد: این موضوع شاید امروز برای جوانان خوشایند باشد اما برای آینده کشور بسیار ناراحت کننده و نگران کننده است، زیرا شرایط کشور ما به گونه ای نیست که واردات منابع انسانی انجام شود، پس هرچه داریم از همین دانشجویان و فارغ التحصیلان داخلی است.

گفتنی است در بخش انتهایی همایش، پنل تخصصی با حضور فعالین فناوری های کوانتومی پیرامون چالش های توسعه فناوری کوانتومی در کشور برگزار شد که در آن در خصوص راهکارهای رفع موانع و چالش ها به بحث و بررسی گذاشته شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.