بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 20, 2024
15:43 سه شنبه، 1ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161178

مدیرعامل فناپ: مسیر پیشرفت اقتصاد دیجیتال از برقراری دیالوگ با رگولاتوری می‌گذرد

همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران» با حضور کارشناسان، تحلیلگران و تصمیم‌سازان اقتصاد کشور روز دوشنبه، ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، در سالن همایش‌های هتل المپیک برگزار شد و «شهاب جوانمردی»، مدیرعامل فناپ و نایب‌رئیس اتاق بازرگانی تهران، در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران درباره اهمیت هم‌افزایی کسب‌و‌کارها برای مطالبات از رگولاتوری در کشور صحبت کرد.

به گزارش روابط‌عمومی و برندینگ فناپ، مدیرعامل هلدینگ فناپ مسئله امروز بازیگران جدید اقتصاد برای قانع‌کردن رگولاتور و مطالبه خواسته‌هایشان را نداشتن پروپوزال عنوان کرد و گفت: «اگر فضای گفت‌و‌گو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه می‌شد و پروژه‌های مشترکی بین کسب‌و‌کارهای جدید تعریف می‌شد، می‌توانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. اگرچه این مسیر بسیار پرچالش است، اما شدنی است و ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگ داشتن تلاش کنیم.»

تحولات اقتصادی جهانی و منطقه‌ای در چند سال اخیر باعث بروز چالش‌هایی در کشور شده که بازارهای سرمایه‌گذاری، بنگاه‌های تولیدی، بازار ارز و کسب‌و‌کارهای مختلف را درگیر کرده است. اما سؤال اینجاست که کلید حل این چالش‌ها در دست کیست؟ آیا دولت می‌تواند با ایجاد تغییر و تنظیم مقررات منعطف برای رشد کسب‌و‌کارها، به‌خصوص در حوزه اقتصاد دیجیتال، زمینه توسعه را فراهم کند یا بازیگران دیگری هم هستند که در این میدان پرچالش، اثرگذاری جدی داشته باشند؟ این پرسش‌هایی بود که در پنل تخصصی اقتصاد دیجیتال و نوآور ایران به بحث و بررسی گذاشته شد.

«عماد قاینی»، راهبر پنل، با اشاره به اینکه دکتر شهاب جوانمردی تجربه حضور در دوره‌های مختلف اقتصاد دیجیتال را داشته و هم درزمینه زیرساخت و هم در حوزه کاربردی در شرکت فناپ فعالیت کرده است، از او خواست تا تحلیل خود را در اهمیت اقتصاد دیجیتال و راهکارهای مواجه با چالش‌های امروز آن در ایران بیان کند.

دکتر جوانمردی سخنان خود را این‌طور آغاز کرد: «زمانی که ما به‌عنوان بازیگران جدید اقتصاد در زیرساخت‌ها، اپراتورها، نرم‌افزارهای کاری و دیتاسنترها سرمایه‌گذاری کردیم، به نتیجه رسیدیم. این پیشرفت‌ها باعث شد که کسب‌و‌کارهای جدیدی از ظرفیت توسعه پلتفرمی در فضایی که رگولاتور هنوز ایده‌ای درباره‌اش نداشت، به جامعه معرفی شوند و با توجه به شرایط جامعه و رقابت‌های قیمتی، خودشان را جا بیندازند. به‌این‌ترتیب، موضوع داده به‌مرور مهم و مهم‌تر شد و رگولاتور به‌آرامی خود را وارد بازی کرد.»

مدیرعامل هلدینگ فناپ با اشاره به چالش‌هایی که در مسیر رشد این کسب‌و‌کارها قرار دارد، گفت: «بازیگران سنتی اقتصاد ایران در برخی از موارد مانعی برای توسعه اقتصاد دیجیتال بودند و از اهرم‌های پیدا و پنهانی برای جلوگیری از ورود کسب‌و‌کارهای جدید استفاده می‌کردند.»

او در ادامه افزود: «تأمین‌کنندگان مالی قادر نبودند داده‌ها و استعدادهای موردنیاز برای پیشرفت کسب‌و‌کارهای اقتصاد دیجیتال را به‌دقت محاسبه کنند و همه این موارد باعث شد که فعالان این حوزه در حرکتشان به‌سمت‌جلو با ابهامات بیشتری روبه‌رو شوند، این درحالی است که ما به همگرایی نیاز داشتیم – و البته همچنان هم نیاز داریم تا بتوانیم از کسب‌و‌کارهای سنتی که ماده‌محور هستند، به کسب‌و‌کارهای دیجیتال که داده‌محورند حرکت کنیم.»

دکتر جوانمردی با اشاره به اینکه در فضای سنتی اسکیل وجود ندارد، گفت:‌ «اگر می‌خواهیم از بیزنس‌های سنتی فاصله بگیریم و به‌سمت دیجیتالی‌شدن پیش برویم، داشتن اسکیل بسیار مهم است. برای داشتن اسکیل مناسب در هر کسب‌و‌کار به عوامل زیادی نیاز داریم. بازیگران صنعت خصوصی و عمومی باید بتوانند باهم همکاری داشته باشند؛ درحالی‌که اکنون چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. عدم شناخت بازیگران سنتی از کسب‌و‌کارهای جدید و رقابت و ترس هم از دیگر عوامل این مسئله هستند. از سوی دیگر، متصل‌نبودن اقتصاد ما به اقتصاد جهانی هم مشکلاتی به‌وجود آورده است.»

اما چه زمانی قرار است کسب‌و‌کارها بپذیرند که مشارکتشان با یکدیگر می‌تواند در بهبود شرایط اثرگذار باشد؟ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی دراین‌باره گفت: «هر وقت هزینه حمل‌و‌نقل و هزینه توزیع بین بازیگران مختلف صنعت به‌صورت اشتراکی تقسیم شد و هر دو گروه به این موضوع باور پیدا کردند که منفعت و تداوم کسب‌و‌کارشان در به‌هم‌پیوستن است، آن‌وقت می‌توان به رگولاتوری هم نقد کرد و از او مطالبه داشت.»

به اعتقاد او، باید برای برقراری دیالوگ با رگولاتوری مالی تلاش بیشتری شود: «در صنعت مالی ما با رگولاتوری بسیار سفت‌وسختی مواجه بودیم، اما بسیار مهم بود که بتوانیم آن را به رسمیت بشناسیم و وارد گفت‌و‌گو شویم. مسئله امروز ما شاید این باشد که بازیگران جدید اقتصاد برای قانع‌کردن رگولاتور و مطالبه خواسته‌هایشان پروپوزالی آماده نکرده‌اند، درحالی‌که اگر فضای گفت‌و‌گو با ارائه پروپوزالی مشخص و دقیق همراه می‌شد و پروژه‌های مشترکی بین کسب‌و‌کارهای جدید تعریف می‌شد، می‌توانستیم مطالبات جدیدتری را به نتیجه برسانیم. من فکر می‌کنم این مسیر بسیار پرچالش، اما شدنی است. ما باید برای برقراری ارتباط و دیالوگ داشتن تلاش کنیم.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.