5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

بازار سرمایه

تلفن همراه

خبر اول

February 26, 2024
15:17 دوشنبه، 7ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161207

دیلویت: ادغام وندورهای مخابراتی ممکن است هزینه‌های جدیدی را به اپراتورها تحمیل کند

ICTna.ir – اپراتورهای شبکه در چند سال گذشته سرمایه گذاری زیادی روی 5G کرده اند. اکنون که مخارج آنها رو به پایان رسیده است، یک شرکت تحلیلگر هشدار می دهد که ادغام وندورهای مخابراتی ممکن است توسعه بعدی را ایجاد کنید.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مفهوم ادغام و اکتساب وندورهای مخابراتی، نشان دهنده ادغام دو شرکت یا سرمایه گذاری مشترک است.
گزارش جدیدی از Deloitte نشان می دهد که فاز بعدی 5G ممکن است شامل ادغام بین فروشندگان باشد.

این شرکت در چشم انداز جدید صنعت ارتباطات راه دور خود در سال 2024 نوشت: به نظر می رسد بخش عمده ای از هزینه های CSP [ارائه دهنده خدمات ارتباطی] برای تجهیزات و طیف 5G پشت سر مانده است و نشانه های کمی وجود دارد که این روند معکوس شود . این پیامدهای مثبتی برای CSP هایی دارد که ممکن است با تسویه ساخت 5G جریان نقدی آزاد بیشتری داشته باشند، اما پیامدهای منفی برای شرکت هایی دارد که تجهیزات بی سیم 5G تولید می کنند. اگر درآمد سالانه بیش از حد کاهش یابد، صنعت ممکن است فروشندگان کمتری را ببیند.

تحلیلگران Deloitte خاطرنشان کردند که هر نسل از فناوری تلفن همراه شامل هجوم هزینه‌های اپراتورهای شبکه است، تقریباً یک بار در هر دهه، صنعت بی‌سیم جهانی کل اکوسیستم را ارتقا داده است: 2G در سال 1992، 3G در سال 2001، 4G در سال 2010، و 5G در سال 2019. هر ارتقاء نسلی، اپراتورهای شبکه تلفن همراه را ملزم می کرد که میلیاردها دلار در سطح جهان برای RAN [شبکه دسترسی رادیویی] و طیف فرکانسی هزینه کنند. اما پس از این همه هزینه، اپراتورها شروع به جستجو و تلاش برای بازگشت سرمایه خود می کنند؛ آرامشی که می تواند تامین کنندگان تجهیزات را تحت فشار قرار دهد!

دیلویت میگوید: شرکت‌هایی که تجهیزات RAN را تولید می‌کنند، شاهد رشد سریع درآمدها و سودهای خود در طول مرحله پذیرش هر چرخه ارتقاء بوده‌اند، سپس تا زمانی که ارتقاء نسل بعدی اتفاق بیفتد یکنواخت یا کاهش می‌یابند. در سال 2024، صنعت احتمالاً در وضعیت بین نسلی این چنینی قرار خواهد گرفت.

در واقع، این میزان هزینه در بازار ایالات متحده آمریکا و در سطح جهانی در طول سال 2023 کاملاً مشخص شد و در بسیاری از موارد، بیشتر از حد انتظار بود.

 

بعدی: تحکیم؟

در گزارش خود، Deloitte پیشبینی میشود که ادغام ممکن است گام بعدی باشد. این شرکت می‌نویسد: هر خرج‌کننده‌ای شاهد ادغام فروشندگان بوده است و به نظر می‌رسد که سطح 5G می‌تواند به نتیجه مشابهی منجر شود. با این حال، با تحریم‌های اخیر فناوری، بسیاری از شرکت‌های مخابراتی ممکن است انتخاب‌های کمتری برای فروشندگانی که تجهیزات بی‌سیم ارائه می‌دهند داشته باشند. اگر تجمیع بیشتری وجود داشته باشد، ممکن است در برخی بازارها چیزی معادل یک فروشنده واحد وجود داشته باشد. در مقابل، بازارهای سیمی (فیبر، کابل و غیره) تنوع زنجیره تامین و انتخاب بیشتری بین فروشندگان دارند.

HPE قبلاً تأیید کرده است که جونیپر را در یک معامله 14 میلیارد دلاری خریداری خواهد کرد. اما این تراکنش ممکن است تأثیر بیشتری بر فضای سازمانی به جای بازار مخابرات داشته باشد.

با این وجود، اکنون به وضوح بازیگران بادوام کمتری در بازار آمریکا وجود دارد. فروشندگان کوچکتر مانند Airspan و Parallel Wireless با مشکلاتی روبرو هستند در حالی که غول هایی مانند اریکسون موقعیت خود را تقویت می کنند.

هر دو اینها، یعنی Airspan و Parallel با کاهش درآمدشان نیروی کار را اخراج کرده اند. در همین حال، اریکسون اکنون تامین کننده اصلی AT&T است و تجارت خود را فقط با نوکیا در T-Mobile و سامسونگ در Verizon در میان اپراتورهای شبکه بزرگتر ایالات متحده آمریکا به اشتراک می گذارد.

در نتیجه، بزرگترین فروشنده تجهیزات شبکه سوئد اکنون از موقعیت مسلط در بازار ایالات متحده آمریکا برخوردار است، وضعیتی که سیاستگذاران آمریکا در تلاش برای جلوگیری از ورود هوآوی چین، بزرگترین تامین کننده تجهیزات 5G جهان – از شبکه های آمریکایی بودند.

 

سوالات بیش از 6G و RAN باز

موقعیت مسلط اریکسون در بازار ایالات متحده آمریکا نیز در تضاد با اصول RAN باز به نظر می رسد. این فناوری به اپراتورها اجازه می دهد تا فروشندگان را با استفاده از رابط های باز ترکیب و مطابقت دهند، که باید از قفل شدن وندور جلوگیری کند.

دیلویت حدس می‌زند: این امکان وجود دارد که رشد در RAN باز شاهد گسترش و تعمیق جایگزین‌های زنجیره تأمین در بازار RAN باشد. علاوه بر این، مخابرات می تواند از اوپن رن به عنوان وسیله ای برای ایجاد زیرساخت شبکه انعطاف پذیرتر و مقرون به صرفه تر استفاده کند.

اما این شرکت همچنین اذعان کرد که هنوز روزهای اولیه برای اوپن رن است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این فناوری تا سال 2027 تنها 15 درصد از فروش جهانی RAN را به خود اختصاص دهد.

مشکل دیگر: 6G است! تحلیلگران Deloitte نوشتند: در حال حاضر، 6G حتی تعریف نشده است و احتمالاً در سالهای 2025 تا 2028 شکل خواهد گرفت و بیشتر تحلیلگران انتظار راه اندازی تجاری تا سال 2030 را  از ان ندارند.

علاوه بر این، آنها اشاره کردند که فناوری‌های 5G-Advanced قرار است در ماه‌ها و سال‌های آینده وارد بازار شوند. به‌روزرسانی‌های نسخه 18 و 19 5G-Advanced 3GPP شامل پشتیبانی از فناوری‌های مختلف از MIMO پیشرفته تا واقعیت افزوده و مجازی است.

این پیشرفت‌ها ممکن است حرکت به سمت 6G را در دهه آینده به تأخیر بیندازند یا حتی از آن جلوگیری کنند!

اینکه چگونه چنین فشاری ممکن است بر چشم انداز وندروهای 5G تأثیر بگذارد، باید دید. همچنین مشخص نیست که آیا رگولاتورها در ایالات متحده آمریکا یا در سطح بین‌المللی ادغام بیشتر در بازار از قبل محدود شده را تایید می‌کنند یا نه؟

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.