5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

باندپهن ثابت

خبر اول

فرکانس

March 2, 2024
13:21 شنبه، 12ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161216

انتظار FWA برای فرکانس 6 گیگاهرتز ممکن است به زودی به پایان برسد

ICTna.ir –  انتظار می رود FCC به زودی باند 6 گیگاهرتز را برای خدمات دسترسی بی سیم بدون مجوز (FWA) باز کند. ارائه دهندگان FWA کوچکتر مانند Nextlink احتمالاً از این موضوع استقبال کنند اما اپراتورهای بزرگ 5G نیز ممکن است سود ببرند. باند 6 گیگاهرتز ممکن است به زودی برای خدمات دسترسی بی‌سیم ثابت (FWA) بدون مجوز باز شود، طبق گفته‌های فعالان این صنعت. این حرکت می تواند مقدار قابل توجهی از طیف تازه را به بازاری که با سرعت در حال رشد است، اضافه کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این اقدام همچنین سال ها انتظار را به پایان می رساند. بسیاری در صنعت انتظار داشتند که FCC این فرکانس را برای عملیات FWA در سال گذشته منتشر کند که البته این اتفاق نیفتاد.

علاوه بر این، این موضوع می تواند تأثیر قابل توجهی بر بازار گسترده تر خدمات مخابراتی در ایالات متحده آمریکا داشته باشد. به این دلیل که باند 6 گیگاهرتز ممکن است برای ایجاد پیوندهای بک هال برای شبکه های فیبر در مناطق روستایی، از جمله مواردی که توسط برنامه دسترسی و استقرار سهام پهن باند پهن (BEAD) 42 میلیارد دلاری دولت ایالات متحده آمریکا تامین می شود، استفاده شود.

اما یک بحث مداوم در صنعت بر سر تداخل وجود دارد: AT&T همچنان به ابراز نگرانی خود مبنی بر اینکه عملیات FWA در طیف 6 گیگاهرتز ممکن است در عملیات موجود در آن باند تداخل ایجاد کند، ادامه می دهد. اینکه چگونه FCC ممکن است به این نگرانی ها رسیدگی کند، مشخص نیست.

 

امید به اقدام

پیتر اسمیت، مدیر عامل شرکت ارائه دهنده بک هال بی سیم Aviat Networks، در جریان کنفرانس سه ماهه اخیر شرکتش گفت که باند 6 گیگاهرتز ممکن است در ماه مارس باز شود.

او گفت: ما فکر می‌کنیم زمانی که این سرویس بدون نیاز به مجوز بیاید، راه را برای عقب‌نشینی سبک‌تر هموار می‌کند و فکر می‌کنیم که تأثیر مثبتی بر تخصیص RDOF و BEAD خواهد داشت.

BEAD و صندوق فرصت‌های دیجیتال روستایی FCC موسوم به RDOF (چیزی شبیه به پروژه و صندوق یو اس او در ایران) هر دو بودجه را به ساخت شبکه‌های مخابراتی در مناطق روستایی اختصاص می‌دهند. این شبکه ها گاهی اوقات شبکه های سیمی در مناطق روستایی را با استفاده از پیوندهای بک هاول بی سیم به ستون فقرات اینترنت فیبر بزرگتر کشور متصل می کنند. اگر FCC باند 6 گیگاهرتز را برای عملیات با قدرت بالاتر و در فضای باز باز کند، آن پیوندهای بک هال می توانند در این فرکانس اجرا شوند.

اما بک حال بی سیم تنها برنامه ای نیست که می تواند در باند 6 گیگاهرتز اجرا شود. ارائه دهندگان خدمات FWA مانند Nextlink و Resound Networks، در کنار فروشندگان FWA مانند Tarana و Cambium، همچنین به دنبال خدمات بی سیم ثابت هستند.

به عنوان مثال، Resound اخیراً گفته است که محصولات 6 گیگاهرتزی FWA Airspan می‌توانند از سرعت دانلود 1 گیگابیت بر ثانیه و سرعت آپلود 500 مگابیت بر ثانیه در فواصل تا سه مایل پشتیبانی کنند.

 

مسئله دخالت

اما عملیات موجود در باند 6 گیگاهرتز وجود دارد که باید از عملیات جدید در فضای باز، از جمله FWA محافظت شود. انتظار می‌رود سیستم‌های هماهنگی فرکانس خودکار (AFC) این حفاظت را فراهم کنند. چنین سیستم‌هایی برای هماهنگ کردن طیف 6 گیگاهرتز در بین کاربران متعدد ، از جمله کاربران فعلی 6 گیگاهرتز در نظر گرفته شده‌اند که قبلاً از این باند برای بک هال سایت سلولی یا مخابرات فضایی استفاده می‌کنند. ارتباطات تجاری در باند 3.5 گیگاهرتز CBRS به روشی مشابه عمل می کنند.

اما AT&T مدتهاست که نگران پارامترهای محافظت از تداخل است. در واقع، این شرکت در سال 2021، FCC را بر سر این موضوع به دادگاه برد و هشدار داد که هزاران پیوند بک هال بی سیم را در باند 6 گیگاهرتز اجرا می کند.

در پرونده ای به FCC در اواخر سال 2023 ، AT&T دوباره نگرانی های خود را در مورد این موضوع مطرح کرد. این شرکت نوشت: مهندسین منطقی ممکن است در مورد روش معقول برای اجرای محاسبات انتشار معین متفاوت باشند و اپراتورهای سیستم AFC تایید شده نباید دارای اختیارات بدون محدودیت و صرفا یک جانبه برای اتخاذ چنین تصمیماتی برای کاهش تداخل در آینده باشند. این شکاف برای ثبات شبکه همزیستی AFC خطری ایجاد می کند.

در پاسخ، گروهی از شرکت‌ها از جمله کوالکام، برادکام، Federated Wireless و Wireless Broadband Alliance نوشتند که متعهد به ایجاد یک ابزار متمرکز برای دریافت و رسیدگی به شکایات مربوط به تداخل مضر ادعایی از عملیات‌های بدون مجوز مجاز AFC هستند.

آنها همچنین از FCC خواستند تا باند 6 گیگاهرتز را در اسرع وقت باز کند تا بتوانند عملیات را آغاز و عملیات استاندارد قدرت را برای شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی فعال کنند.

 

یک بحث در حال انجام

در سال 2020، FCC کل باند 6 گیگاهرتز را به عملیات های بدون مجوز مانند Wi-Fi اختصاص داد. این عملیات می تواند شامل عملیات داخلی و خارجی باشد.

فعالیت‌های تجاری بدون مجوز از قبل در باند مجاز است. این بدان معناست که نقاط دسترسی Wi-Fi خانگی امروزه می توانند از باند 6 گیگاهرتز استفاده کنند. اما عملیات تجاری در فضای باز، از جمله خدمات بی‌سیم ثابت بدون مجوز، توسط سیستم‌های AFC کنترل می‌شود و هنوز توسط FCC مجاز نیست.

در پایان سال 2022، FCC بیش از دوجین اپراتور پایگاه داده AFC با فرکانس 6 گیگاهرتز از جمله برادکام، گوگل، Comsearch، سونی، Kyrio، Key Bridge Wireless، نوکیا، Federated Wireless، کوالکام و دیگران را تأیید کرد. در سال 2023، این آژانس بر تعدادی از تست های AFC در سراسر کشور نظارت داشت. AT&T نیز در آن تست ها شرکت کرد.

اگر FCC باند 6 گیگاهرتز را برای خدمات تجاری FWA منتشر کند، این حرکت برای اپراتورهای کوچکتر FWA مانند Nextlink، Sail Internet، Bolt Internet و Speed ​​of Light Broadband یک موهبت خواهد بود. چنین اپراتورهایی عموماً سیستم های FWA خود را از طریق باندهای طیفی از 5 گیگاهرتز تا 3.5 گیگاهرتز اجرا می کنند. و آنها مشتاق به دست آوردن طیف بدون مجوز بیشتری برای عملیات خود هستند زیرا عملکرد شبکه بی سیم مستقیماً با مقدار طیفی که یک اپراتور مستقر می کند مرتبط است، هر چه طیف بیشتر باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

زاویه 5G

اما باند 6 گیگاهرتز همچنین می تواند اپراتورهای بزرگ شبکه 5G مانند T-Mobile و AT&T را که عمدتاً از طیف مجاز استفاده می کنند تأثیر بگذارد.

امروزه، خدمات FWA از ورایزون، T-Mobile و AT&T عمدتاً از طریق دارایی‌های طیف دارای مجوز آنها، مانند باند 2.5 گیگاهرتز یا باند C، اجرا می‌شوند.

با استفاده از این باندهای طیف، T-Mobile و ورایزون موفق شده اند بیش از یک سال است که بر بازار پهنای باند ایالات متحده تسلط داشته باشند .

اما این احتمال نیز وجود دارد که بتوانند عملیات FWA مجاز خود را به باند 6 گیگاهرتز بدون مجوز گسترش دهند. در واقع، AT&T در سال 2021 به FCC گفت که ممکن است بخواهد فناوری 5G NR-U را در باند بدون مجوز 6 گیگاهرتز آزمایش کند. و در سال 2022، T-Mobile درخواست مجوز FCC برای آزمایش Wi-Fi و FWA در باند 6 گیگاهرتز کرد.

علاقه 5G به باند 6 گیگاهرتز جای تعجب ندارد. سال گذشته، تنظیم‌کننده‌های طیف جهانی موافقت کردند که از عملیات‌های دارای مجوز و بدون مجوز در باند 6 گیگاهرتز به صورت جهانی، بسته به تصمیم تنظیم‌کننده‌های محلی، پشتیبانی کنند. این امر به طور بالقوه راه را برای اپراتورهای شبکه 5G در اروپا و جاهای دیگر هموار می کند تا طیف در باند 6 گیگاهرتز را بر اساس مجوز دریافت کنند. با این حال، در ایالات متحده، گروه فقط برای فعالیت های بدون مجوز باز است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.