اپراتورها

باندپهن

باندپهن ثابت

خبر اول

فیبرنوری

February 28, 2024
10:47 چهارشنبه، 9ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161236

AT&T همزمان با گسترش شبکه FirstNet؛ برنامه خود را برای قطع خدمات مخابراتی مبتنی بر کابل مسی اعلام کرد

ICTna.ir – آژانس FirstNet قرارداد جدیدی با AT&T منعقد کرد و براساس آن، خواستار ایجاد 1هزار سایت سلولی اضافی شده است. همزمان AT&T برنامه خود را برای جمع آوری زیرساخت مخابراتی مبتنی بر کابل مسی در کالیفرنیا اعلام کرد. بنابر اعلام، AT&T یک قرارداد ده ساله جدید به ارزش 8 میلیارد دلار با FirstNet Authority، آژانس دولتی ایالات متحده آمریکا که مسئول ساخت یک شبکه بی سیم سراسری برای امنیت عمومی است، اعلام کرد. بخشی از این قرارداد از AT&T می‌خواهد تا 1000 سایت سلولی دیگر را به شبکه بی‌سیم خود اضافه کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، همزمان، AT&T اخیراً به رگولاتورهای کالیفرنیا هشدار داد که قصد دارد شبکه DSL مسی خود را در مکان‌هایی در سراسر ایالت، از جمله در شهرستان‌های بزرگی مانند اورنج، لس‌آنجلس، ریورساید و سن برناردینو تعطیل کند. این تلاش بخشی از حرکت سراسری AT&T برای مهاجرت از مس، به سمت فیبرنوری و 5G است.

به طور کلی، تحلیلگران از توافق جدید AT&T با FirstNet استقبال کردند. اما آنها همچنین خاطرنشان کردند که با توجه به اینکه AT&T از تلاش های FirstNet از زمان تأسیس این آژانس حمایت می کند، جای تعجب ندارد. علاوه بر این، AT&T قبلاً برای سرمایه‌گذاری‌های مورد انتظار FirstNet بودجه تعیین کرده است، بنابراین قرارداد جدید FirstNet تأثیر کمی بر هزینه‌های شبکه پیش‌بینی‌شده آن در چند سال آینده خواهد داشت.

 

وعده ها و تعهدات

زمانی که AT&T در ابتدا قرارداد FirstNet را در سال 2017 برنده شد، توضیح داد که انتظار میداده 18 میلیارد دلار از پرداخت‌های “بودجه پایداری” را به طرفیت از FirstNet در طول قرارداد 25 ساله انجام دهد تا هزینه‌های عملیاتی FirstNet و سرمایه‌گذاری مجدد در شبکه FirstNet را تأمین کند. تحلیلگران مالی در نیو استریت ریسرچ در یادداشتی برای سرمایه گذاران، پس از اعلام توافق FirstNet با AT&T در خصوص ابعاد مالی آن توضیح دادند.

این موسسه تحلیلی همچنین توضیح داد که انتظار داشت تنها 3 میلیارد دلار از این مبلغ صرف هزینه‌های عملیاتی FirstNet شود و 15 میلیارد دلار باقی‌مانده در نهایت به AT&T بازگردانده شود تا در شبکه خود سرمایه‌گذاری مجدد کند. اعلان میلیاردی برای 10 سال آینده به سادگی تضمین می کند که AT&T بودجه ای را که قبلاً انتظارش را داشت، تضمین شده میبیند.

به طور مشابه، تحلیلگران مالی در KeyBanc Capital Markets خاطرنشان کردند که هزینه های سرمایه ای AT&T بدون تغییر برای سال 2024 در حدود 21 میلیارد دلار باقی مانده است. با این حال، آنها اضافه کردند که توافق جدید این اپراتور با FirstNet برای شرکت های سایت شیرینگ که فضای سایت های شبکه موبایل سلولی را به AT&T اجاره می دهند، از جمله American Tower، SBA Communications و Crown Castle، پیامدهایی خواهد داشت. به گفته تحلیلگران مالی ریموند جیمز، شبکه AT&T در حال حاضر در حدود 70هزار دکل بی تی اس دارد.

علاوه بر این، قرارداد جدید AT&T با FirstNet ممکن است تقویت کننده دیگری برای اریکسون باشد. AT&T اخیراً اریکسون را به‌عنوان تامین‌کننده اصلی تجهیزات 5G تحت یک قرارداد جدید پنج ساله به ارزش 14 میلیارد دلار انتخاب کرد.

تحلیلگران KeyBanc اضافه کردند: ما معتقدیم که این به ایجاد نقاط داده افزایشی کوچک کمک می کند که نشان دهنده پایین بودن سرمایه گذاری بی سیم است. چشم انداز آنها با سایر نظرات اخیر همخوانی دارد که اپراتورهای شبکه 5G در ایالات متحده آمریکا، به طور کلی ممکن است پس از ماه ها صرفه جویی نسبی هزینه های خود را در شبکه های خود از سر بگیرند.

 

جزئیات

فرست نت در اعلامیه خود گفت که قرارداد جدیدش با AT&T همچنین از “اولویت و پیشدستی همیشه در همه باندهای طیف تجاری فایوجی ای تی اند تی” که از ماه مارس شروع می شود، حمایت و پشتیبانی میکند.

با توجه به اینکه FirstNet متعهد به ارتقای پیشنهادات 5G خود در اوایل سال جاری شد، این تحلیل و تاکید تعجب آور و بدیع به نظر نمی رسد. FirstNet همچنین متعهد شد که به سمت نسخه مستقل (SA) 5G حرکت کند، اگرچه جدول زمانی یا وندوری برای این تلاش ارائه نکرد.

با ارائه یک هسته 5G مستقل، FirstNet می‌تواند با پیشرفت‌های تکنولوژیکی خاص ایمنی عمومی در سال‌های آینده که به سادگی با 4G امکان‌پذیر نیست، تکامل یابد، در حالی که اولویت و پیش‌دستی همیشه فعال خود را حفظ می‌کند که برای ماموریت‌های حیاتی آن ضروری است. این آژانس با اشاره به برنامه‌های کاربردی احتمالی مانند ویدیو استریمینگ از پهپادها و خدمات پیشرفته‌تر اینترنت اشیا (IoT) اشاره کرد.

AT&T اخیراً اعلام کرد که ساخت اولیه شبکه فرست نت باند 14 700 مگاهرتز را به پایان رسانده است.

 

“غروب مس” هم فرا رسید!

در یک اعلامیه جداگانه، کمیسیون خدمات عمومی کالیفرنیا اخیراً برنامه‌های AT&T برای توقف خدمات DSL مسی در بخش‌های وسیعی از ایالت را تشریح کرد .

به طور خاص، AT&T درخواست تأییدیه نظارتی برای حذف نام خود به عنوان حامل آخرین راه حل (COLR) در مناطق خاصی از ایالت کالیفرنیا را دارد. به گفته مرکز CPUC، زیرساخت COLR  یک ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی است که آماده ارائه خدمات پایه تلفن، شامل خدمات تلفن ثابت، به هر مشتری که چنین خدماتی را در یک منطقه مشخص می‌خواهد، بوده است.

همانطور که توسط CNN اشاره شد، AT&T و سایر ارائه دهندگان از زیرساخت های مسی پرهزینه به نفع فناوری های فیبر یا بی سیم، دوری میکنند. در سطح کشور آمریکا، AT&T امیدوار است حداقل در 30 میلیون مکان فیبر ایجاد کند، اما این می تواند میلیون ها مکان مسی را بدون اتصال باقی بگذارد. در پاسخ، AT&T وعده داده است که خدمات بی سیم، از جمله بی سیم ثابت، را برای بسیاری از مکان های مسی متروکه ای که به فیبر ارتقا داده نمی شوند، ارائه دهد.

تاد وایت معاون مدیریت محصول در Ooma در این خصوص گفت: پایان اجتناب‌ناپذیر خدمات تلفن ثابت به‌طور قابل‌توجهی برای بسیاری از مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها نگران‌کننده است، اما گستره‌ای از انتخاب‌ها برای جایگزینی POTS [سرویس تلفن قدیمی ساده] وجود دارد، از جمله مواردی از Ooma که می‌تواند نیازهای آنها را برآورده کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.