خبر اول

مخابرات فضایی

February 21, 2024
15:48 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161238

اولین صورت فلکی ماهواره‌ای LEO چین در آستانه پرتاب است

ICTna.ir – پروژه G60، یک پروژه دولتی شانگهای، به نظر می رسد اولین صورت فلکی کم جرم زمین در چین باشد. به نظر می‌رسد سال چینی اژدها، سالی باشد که اولین صورت فلکی کم‌زمینی چین در نهایت به عروج می‌رسد. چین با وجود جاه طلبی های بزرگ در حال حاضر در رقابت ماهواره ای عقب مانده است. استارلینک مستقر در ایالات متحده در حال حاضر حدود 5400 ماهواره در مدار پایین زمین (LEO) در مدار دارد، در حالی که یوتلست وان وب متعلق به فرانسه دارای 630 ماهواره است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، قهرمان فضایی ملی چین، معروف به Guowang ایجاد شده توسط ادغام دو پروژه ماهواره ای دولتی، هنوز در سکوی پرتاب گیر کرده است. اما به نظر می رسد تلاش دولت شانگهای به نام G60 Starlink در سال جاری لغو شود.

G60 Starlink که در ژوئیه گذشته معرفی شد، 1296 ماهواره را در فاز اولیه خود خواهد ساخت و قصد دارد این تعداد را در نهایت به 12هزار عدد برساند و پهنای باند را از طریق باندهای Ku، Q و V ارائه دهد. به تازگی یک ماهواره آزمایشی بر روی یک موشک Long March 2D پرتاب شد و در ماه نوامبر با موفقیت در مدار قرار گرفت.

پروژه G60 که از بزرگراهی در منطقه Songjiang در شانگهای که بسیاری از شرکت ها در آن مستقر هستند نامگذاری شده است، بخشی از برنامه شانگهای برای ساخت 600 ماهواره تجاری و 50 موشک در سال است.

سرمایه گذاری 931 میلیون دلاری

یکی از این شرکت‌ها، Shanghai Spacecom Satellite Technology (SSST) که در حال ساخت ماهواره‌های G60 است، این شرکت به تازگی 6.7 میلیارد یوان معادل 931 میلیون دلار آمریکا در دور اول بودجه دریافت کرده است که عمدتاً از شرکت‌های PE و سرمایه‌گذاری متعلق به دولت است . این بزرگترین دور سرمایه گذاری در صنعت ماهواره چین است.

در تقویت بیشتر پهنای باند ماهواره‌ای چین، Geespace ، یکی از شرکت‌های تابعه گروه جیلی، یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان این کشور، فقط 11 ماهواره را با یک پرتاب در مدار قرار داد.

Geespace می‌گوید اکنون 20 ماهواره در مدار دارد که خدمات ارتباطی، ناوبری و سنجش از دور یکپارچه را ارائه می‌کنند و می‌توانند از خودروهای خودران جیلی پشتیبانی کنند. به گزارش رویترز، این شرکت در حال برنامه ریزی 72 ماهواره در مدار تا سال 2025 است و در نهایت یک صورت فلکی 240 خواهد ساخت.

سازمان اوراق بهادار CSC Financial، که انتظار دارد G60 Starlink خدمات خود را در سال جاری آغاز کند، می‌گوید که فشار چین به ماهواره در آوریل 2020 زمانی که آژانس برنامه‌ریزی اقتصادی ارشد NDRC این بخش را به عنوان زیرساخت استراتژیک شناسایی کرد، آغاز شد.

یک سال بعد، شبکه ماهواره‌ای چین که به آن “گووانگ” گفته می‌شود، با ادغام دو پروژه رقیب دولتی LEO، یکی توسط شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) و دیگری توسط شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) تشکیل شد.

وضعیت گووانگ امروز نامشخص است. با قضاوت از سکوت طولانی و سرعت پیشی گرفتن این پروژه رقیب، آینده آن ممکن است مشخص نباشد.

با این حال، مسابقه فضایی در این ابعاد اولین بار است که انجام می شود و چین قبلاً جایگاه ها و مدارهای ماهواره ای را رزرو کرده است. بنابراین مایل است اطمینان حاصل شود که Guowang، یا جایگزین آن، این شکاف ها را پر می کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.