خدمات ابری و مجازی‌سازی

فناوری اطلاعات

February 21, 2024
13:24 چهارشنبه، 2ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161275

اگر هنگام راه‌اندازی خدمات ابری آمازون 1000 دلار سرمایه‌گذاری کرده بودید امروز چه ارزشی داشت؟

منبع: همکاران سیستم

اگر زمانی که شرکت آمازون برای نخستین بار فعالیت‌های خود را در حوزه خدمات رایانش ابری آغاز کرده بود 1000 دلار روی سهام آن سرمایه گذاری کرده بودید، این رقم هم اکنون چقدر سرمایه داشتید؟ برای پاسخ به این سوال شاید بهتر باشد مسیر فعالیت‌های شرکت خدمات AWS آمازون را از ابتدا به صورت اجمالی بررسی کنیم.

آمازون بزرگترین شرکت توسعه پلتفرم خدمات رایانش ابری در جهان است. این شرکت نخستین نسنخه خدمات وب آمازون (AWS) را سال 2002 راه اندازی کرد و به عنوان یک چارچوب توسعه دهنده کاملا رایگان برای پیوند وبسایت‌های مختلف به محتوای فروشگاه اصلی تجارت الکترونیکی آمازون در اختیار کاربران گذاشت.

در طول این سال‌ها ویژگی‌های پول‌سازی AWS بسته به شرایط زمانی کاهش میافت و در بیشتر موارد توسط نسخه‌های بتای رایگان مورد توجه قرار می‌گرفت. فعالیت‌های این شرکت هرچه بیشتر به یک تجارت واقعی نزدک‌تر می‌شد، خدمات رایگان آن بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. براین اساس تا 25 آگوست 2006 یعنی پس از راه اندازی سرویس ذخیره سازی ابری S3 و پلتفرم ابری EC2، کاربران جهانی به طور ویژه بر خدمات رایگان آمازون تمرکز داشتند.

دو سرویس S3 و EC2 تنها نسخه‌های آزمایشی از فناوری‌های جدید آمازون نبودند و در اصل به عنوان نخستین گام‌های این شرکت برای تسلط بر بازار جهانی خدمات رایانش ابری محسوب می‌شدند. شرکت آمازون آن زمان به یک غول چندبخشی که این روزها میبینیم تبدیل نشده بود و با گذشت چند سال از ارایه خدمات ابری برای نخستین بار توانست درآمد سالانه 9.3 میلیارد دلاری را به دست آورد و این اتفاق در حالی صورت گرفت که ارزش بازار جهانی خدمات ابری 11.7 میلیارد دلار محاسبه می‌شد. لازم به ذکر است آگوست 2006 ارزش هر ‌سهام آمازون 1.40 دلار محاسبه می‌شد.

با این توضیحات شاید بهتر بتوان محاسبه کرد که سرمایه گذاری 1000 دلاری روی سهام آمازون در آگوست 2006 امروز چه ارزشی خواهد داشت. برای این کار می‌توان از شاخص بازار S&P 500 بدون سرمایه گذاری مجدد سود سهام در سال‌های سپری شده مقایسه کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه گذاری اندک 1000 دلاری در آغاز کسب و کار ابری آمازون هم اکنون با گذشت دو دهه ارزش 11 هزار و 400 دلاری خواهد داشت. در این میان بازار گسترده‌تر در همان دوره سود قابل توجهی را به همراه داشت و می‌توانست رشد 275 درصدی بدون سرمایه گذاری مجدد سود سهام و رشد 730 درصدی از نظر بازده کل را باعث شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.