5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

March 7, 2024
10:19 پنجشنبه، 17ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161381

در 5G خصوصی؛ واقعیت “غم‌انگیز” است!

ICTna.ir – مدتی طول می کشد تا ارزش کلی صنعت 5G بی سیم خصوصی به برآوردهای اولیه نزدیک شود. اما برخی از شرکت‌ها، از آتایا تا ورایزون، همچنان در فرصتی که به دست می‌آورند، به کار خود در این زمینه ادامه می‌دهند. هیاهوی بی سیم خصوصی حدود پنج سال پیش، در روزهای اولیه 5G، زمانی که وندورهایی مانند نوکیا پیشنهاد کردند که فرصت بازار می تواند تا 14 میلیون سایت در سراسر جهان را پوشش دهد، آغاز شد. این، دو برابر 7 میلیون ایستگاه ماکرویی است که به شبکه های بی سیم تجاری اختصاص داده شده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، این چشم انداز باعث ایجاد یک مسابقه بین وندورها شد. استارت‌آپ‌هایی مانند Celona، غول‌های شبکه‌ای مانند اریکسون، غولهایی مانند آمازون، اپراتورهایی مانند ورایزون، شرکت‌های فناوری مانند دل و سیسکو و بسیاری از شرکت‌های دیگر، همگی با امیدهای زیادی وارد صنعت بی‌سیم خصوصی شدند. اما بدست آوردن “فروش واقعی” دشوار بوده است. راجر انتنر تحلیلگر در Recon Analytics میگوید گزارش های تحلیلگران در مورد بی سیم خصوصی بیشتر از استقرار واقعی است!

ناکامی بازار در توسعه به منزله سیلی برای برخی بوده است. هانس وستبرگ، مدیر عامل ورایزون در اوایل سال جاری اذعان کرد : «من خیلی زود باور بودم.

مایکل گلیکمن، مدیرعامل کاسا سیستمز اخیرا گفته: هیچکس از شتاب شبکه های خصوصی راضی نیست. قرارداد 2022 ورایزون با کاسا، کاسا را ​​به ارائه خدمات شبکه اصلی برای مشتریان شرکت های خصوصی بی سیم Verizon می رساند.

با این حال، طبق گفته پابلو توماسی، تحلیلگر Omdia هستند، با این حال، بازار در طول سال 2023 رو به جلو حرکت کرد. او در پاسخ به سؤالات مختلف در این زمینه گفت: بازار شبکه‌های خصوصی در سال 2023 به رشد خود ادامه داد، با این حال سرعت قابل توجهی نداشت.

بر اساس برآوردهای Omdia، ایالات متحده همچنان بازار اصلی شبکه های بی سیم خصوصی است. این بازار در سال 2023 به 590 میلیون دلار رسید. پیش بینی می شود در سال 2028 به 1.6 میلیارد دلار افزایش یابد.

 

جدا شدن از برق

سوزاندن آهسته فرصت در بی سیم خصوصی، مانع از پیشروی وندرها نشده است. راجش پاژیاننور، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران آتایا، گفت که استارت‌آپ او اخیراً محصول جدیدی را رونمایی کرده است که به منظور تسهیل و سریع‌تر استقرار شبکه بی‌سیم خصوصی 5G برای شرکت‌ها و دیگران طراحی شده است. آتایا که در سال 2021 با حدود 5 میلیون دلار سرمایه اولیه تأسیس شد، به آرامی مجموعه محصولات شبکه های بی سیم خصوصی خود را گسترش می دهد.

پاژیاننور اذعان داشت که بسیاری از شبکه های بی سیم خصوصی هنوز از مرحله آزمایشی به مرحله استقرار تجاری تغییر نکرده اند. اما او گفت که آتایا از اهداف مالی خود در سال 2023 فراتر رفت: این به ما آرامش می دهد که این بازار در حال افزایش است. او از ارائه جزئیات مالی خودداری کرد.

سایر بازیکنان نیز همچنان به وصل شدن و وصل کردن ادامه می دهند. به عنوان مثال، رادیو اورون جدید Corning ، برای استقرار در فضای داخلی، از شبکه های عمومی و شبکه های بی سیم خصوصی پشتیبانی می کند. بخش خصوصی شبکه 5G HTC G Reigns قصد دارد در نمایشگاه آتی MWC بارسلون شراکت جدیدی با شرکت هایی مانند Capgemini و اینتل اعلام کند و Kyndryl پیروزی‌های اولیه‌ای را در شبکه‌های بی‌سیم خصوصی صنعتی با استقرار در میان Dow و Chevron Phillips Chemical گزارش کرده است.

با این حال، برخی علاقه مند نیستند. به عنوان مثال، مقامات وندور تجهیزات شبکه بی سیم Parallel Wireless به FierceWireless گفتند که این شرکت قصد دارد از فرصت شبکه های بی سیم خصوصی به نفع تمرکز بر ارائه دهندگان شبکه های بی سیم عمومی سنتی چشم پوشی کند. این برخلاف کاری است که وندور همکارش یعنی Airspan انجام داد. اکنون، Airspan همچنان امیدوار است که چرخش آن به بی‌سیم خصوصی در نهایت نتیجه دهد.

 

به جلو حرکت می کند

چند تحول اخیر به دمیدن خوش بینی در این بخش کمک کرده است؛ برای اولین بار، وزارت دفاع آمریکا (DoD) اکنون ملزم به نصب شبکه های خصوصی بی سیم 5G در تمام پایگاه های نظامی آمریکا شده است . تقریباً 800 پایگاه از این قبیل در سراسر جهان وجود دارد.

قبلاً ورایزون دو قرارداد اخیر برای 5G در پایگاه‌های نظامی آمریکا را امضا کرده است  و بوز آلن همیلتون قراردادی 10 میلیون دلاری از نیروی دریایی آمریکا را برای ساخت یک شبکه خصوصی 5G در گوام برنده شده است.

با این حال، جزئیات ممکن است ناقص باشد. برای مثال، نمایندگان Booz Allen Hamilton حتی نمی‌توانستند به سؤالات اساسی در مورد برنامه‌های استقرار شرکت، از جمله اینکه چه طیف فرکانسی ممکن است استفاده کند، پاسخ دهند. این شرکت چنین سوالاتی را به نیروی دریایی ارجاع داد!

به طور جداگانه، وال استریت ژورنال گزارش داد که بیمارستان ها در آمریکا به طور فزاینده ای به دنبال شبکه های خصوصی بی سیم 5G برای رسیدگی به تقاضاهای رو به رشد برای داده های پرسرعت هستند. این نشریه به قرارداد جدید T-Mobile با بیمارستان کودکان بوستون برای چنین شبکه ای اشاره کرد.

توماسی، تحلیلگر Omdia، که علاقه مند به بی سیم خصوصی در آمریکا است در این خصوص گفت: علاوه بر بخش های عمده جهانی تولید، حمل و نقل و انرژی، ایالات متحده فعالیت های قابل توجهی در آموزش، ورزش و خدمات آب و برق نشان می دهد. این کشور همچنین سطح رقابت سالمی را هم از سوی بازیگران بزرگ بین‌المللی و هم بازیگران داخلی و استارت‌آپ‌ها نشان می‌دهد.

 

هایپ در مقابل واقعیت

اما آیا بازار شبکه‌های بی‌سیم خصوصی هرگز به امیدهای بسیار بالایی خواهد رسید که شرکت‌هایی مانند نوکیا، که تخمین‌های خود را بر اساس یافته‌های پژوهش هاربر استوار کرده بودند؟

ابراهیم کاسوجی، تحلیلگر، در Analysys Mason، در این باره می نویسد: هزینه شبکه در شبکه های خصوصی در سطح جهانی از 1 میلیارد دلار در سال 2022 به 9 میلیارد دلار در سال 2028 افزایش خواهد یافت، اما کمتر از 5 درصد از هزینه معادل آن برای زیرساخت شبکه های عمومی خواهد بود. چرا؟ بسیار ساده است: 5G گران است و در مقابل وای فای ارزان است.

استفان بای، رئیس تجارت ارتباطی Ziff Davis گفت : راه‌حل Ekahau ما شامل پشتیبانی از برنامه‌ریزی شبکه‌های 5G خصوصی و وای‌فای صنعتی می‌شود. ما شاهد تقاضا و علاقه قابل توجهی به برنامه ریزی و بهینه سازی Wi-Fi خود هستیم، در حالی که تقاضا برای 5G خصوصی کم بوده است.

او توضیح داد که فناوری‌های جدیدتر Wi-Fi می‌توانند کاملاً توانمند باشند و بسیاری از فناوری‌های پیشرفته مشابه 5G، مانند انتقال از یک سایت به سایت دیگر را ارائه کند.

بای پیشنهاد کرد که بخشی از این مشکل مربوط به هزینه های گزاف مجوز ثبت اختراع است که علیه تجهیزات 5G وضع می شود.

اما Kasujee، تحلیلگر Analysys Mason، استدلال کرد که همه چیز از بین نرفته است. او میگوید شبکه‌های خصوصی افزایش اندکی برای درآمد شرکت‌های اپراتورها ایجاد می‌کنند در حالی که بخش‌های دیگر برای رشد تلاش می‌کنند و می‌توانند به اپراتورها در توسعه قابلیت‌هایی مانند خدمات حرفه‌ای و تخصص ویژه عمودی کمک کنند. برای وندورهای شبکه، درآمد افزایشی مفیدی را نشان می دهد. برای فروشندگان تازه کار، حتی یک بازار تنها چند میلیارد دلاری بسیار جذاب است.

Vestberg از ورایزون در مورد تجارت شبکه های بی سیم خصوصی این شرکت گفت: من هنوز هم به فرصت ها ایمان دارم. این یک بازی طولانی برای ما است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.