اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولیشن

فرکانس

March 5, 2024
10:20 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161384

اتحادیه اروپا ادغام اورنج و Másmóvil را مشروط به “تبدیل MVNO دیجی به MNO” تایید کرد!

ICTna.ir – کمیسیون اروپا ادغام بین اورنج و Másmóvil در اسپانیا را تصویب کرد، اما راه‌حل‌های توافقی به این معناست که این کشور به عنوان یک بازار چهار اپراتور باقی می‌ماند زیرا دیجی طیف Másmóvil را برای ایجاد شبکه خود انتخاب می‌کند. کمیسیون اروپا (EC) سرمایه گذاری مشترک پیشنهادی بین اورنج و Másmóvil در اسپانیا، در معامله ای به ارزش 18.6 میلیارد یورو معادل 20.1 میلیارد دلار را، با راه حلی اختصاصی تأیید کرد. بر این اساس، بزرگترین MVNO اسپانیا به یک اپراتور شبکه تبدیل خواهد شد و اسپانیا را در یک بازار چهار اپراتوره حفظ میکند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، شرکت اورنج-Másmóvil ادغام شده به بزرگترین اپراتور اسپانیا از نظر تعداد مشترکین تبدیل خواهد شد و اورتح می گوید که به طور مشترک به بیش از 30 میلیون مشتری تلفن همراه و بیش از 7.3 میلیون مشترک خدمات ثابت، سرویس ارائه می دهد. اورنج که از این قرارداد به عنوان ایجاد یک اپراتور قوی تر با مقیاس مورد نیاز برای سرمایه گذاری در 5G و فیبر استقبال کرده است، انتظار دارد این معامله تا پایان سه ماهه اول 2024 بسته شود.

با این حال، اتحادیه اروپا، نگران اثرات منفی احتمالی بر رقابت بوده و تحقیقات عمیقی را برای ارزیابی نتایج منفی احتمالی ادغام انجام داده است. برای خواندن متن این تصمیم اتحادیه اروپا، اینجا را کلیک کنید.

این نشان داد که ادغام بین این دو اپراتور یک “رقیب نزدیک و مهم” را در بازار حذف می کند. این به این دلیل است که Másmóvil پیشنهادهای “بسیار رقابتی” به مصرف کنندگان داده بود و موفق شده بود بسیاری از آنها را از اورنج دور کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داد که این معامله باعث افزایش قیمت قابل توجهی (احتمالا بیش از 10 درصد) برای مصرف کنندگان نهایی شده است.

در مجموع، اتحادیه اروپا حکم داد که اقداماتی مانند صرفه جویی در هزینه و گسترش تدریجی 5G و فیبر برای جبران اثرات ضدرقابتی معامله کافی نیست. بنابراین، با دو راه حل مذاکره کرده است که چهارمین MNO را به بازار معرفی می کند.

 

چهار تبدیل به چهار می شود؛ یا فرکانس، یا رومینگ ملی!

اولین مورد از دو راه حل تجویز شده توسط اتحادیه اروپا، باعث می شود که Másmóvil طیف خود را در سه باند فرکانسی، به Digi واگذار کند! این شرکت که مقر اصلی آن در رومانی است قبلاً با خرید طیف Másmóvil به مبلغ 120 میلیون یورو (129.8 میلیون دلار) موافقت کرده است. این شامل دو باند فرکانسی متوسط ​1800 مگاهرتزی و 2100 مگاهرتزی و همچنین باند فرکانس بالای 3.5 گیگاهرتز است. Másmóvil هیچ طیف فرکانسی باند پایینی نداشته است.

دومین راه کار، به دیجی اجازه می دهد تا برای تکمیل شبکه نوپای خود، یک قرارداد رومینگ ملی را امضا کند. به گفته اتحادیه اروپا، این راه، با توجه به اینکه مانند شبکه Másmóvil امروزی، شبکه تلفن همراه آینده دیجی احتمالاً کل اسپانیا را پوشش نخواهد داد، بسیار مهم است. دیجی در حال حاضر قراردادی در مورد گزینه رومینگ ملی با اورنج منعقد کرده است. مفاهیم این معامله نیز در نمودار زیر توضیح داده شده است.

اتحادیه اروپا خاطرنشان می کند که اپراتور دیجی یک “درمان کننده” مناسب است زیرا بزرگترین و سریع ترین شرکت MVNO اسپانیا و با تجربه به عنوان اپراتور شبکه در سایر بازارهای اتحادیه اروپا است. دیجی که در اسپانیا به عنوان MVNO (اپراتور مجازی) فعالیت می کند، می گوید در حال حاضر بیش از 6.1 میلیون مشترک در این کشور دارد.

با این حال، هیچ راه حلی برای شبکه های ثابت تجویز نمی شود. استدلال اتحادیه اروپا در اینجا این است که دیجی در حال حاضر یک بازیگر قوی در این بازار است. جان رابینسون، تحلیلگر ارشد مؤسسه ریسرچ، در اظهاراتی به رسانه ها گفت که این “نشان دهنده یک نتیجه مثبت از دیدگاه اورنج است، که مجبور شد دارایی های فیبر قابل توجهی را برای خرید Jazztel در سال 2015 واگذار کند.

 

همه نگاه ها به اسپانیاست

ادغام اورنج با Másmóvil در سراسر اروپا به دقت تحت نظر بوده است، زیرا اپراتورها در کشورهای دیگر به نفع ادغام استدلال کرده اند.

رابینسون خاطرنشان می کند که “به نظر می رسد اتحادیه اروپا آماده نیست دیدگاه دیرینه خود را در مورد آسیب احتمالی ناشی از ادغام اپراتورهای تلفن های همراه را از چهار بازیگر به سه و نقش مهم رقبا کنار بگذارد و نگرانی های خود را در مورد اینکه این معامله می تواند رقابت را کاهش دهد، اعلام کرده که منجر به افزایش قابل توجه قیمت شود.

بر اساس تصمیم خود در Wind/Tre در ایتالیا، اتحادیه اروپا، برای تسهیل ایجاد یک اپراتور شبکه تلفن همراه جدید توسط دی جی، به یک راه حل “اول اصلاح و بعد اقدام” نیاز داشت. با این حال، در ایتالیا رقابت شدید است. رابینسون اضافه می‌کند که رشد درآمد خدمات، تلاش‌هایی را برای تحکیم مجدد بازار انجام داده است، که می‌تواند این موضوع را زیر سوال ببرد که آیا نوار بالای اتحادیه اروپا برای تأیید ادغام مناسب بوده است یا خیر؟

این تصمیم همچنین در بریتانیا به دقت بررسی خواهد شد، جایی که پیشنهاد ادغام وودافون و Three در انتظار تایید توسط شورای رقابت (CMA) است. با این حال، یافتن موضوعی الهام بخش در اسپانیا ممکن است دشوار باشد. کستر مان، مدیر بخش مصرف‌کننده و اتصال در CCS Insight،در این خصوص میگوید: اگر وودافون و Three ملزم به انجام کارهای مشابه باشند، به یافتن یک شخص ثالث مایل برای تکمیل معامله متکی خواهند بود و این ممکن است آسان نباشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.