5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

مخابرات فضایی

March 6, 2024
11:05 چهارشنبه، 16ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161496

گلوبال استار از توافق XCOM RAN با یک “خرده فروش بزرگ جهانیِ بی‌نام” خبر داد!

ICTna.ir – گلوبال استار مدعی شد عرضه جدید XCOM RAN می تواند چهار برابر ترافیک شبکه های سنتی 5G را مدیریت کند و همزمان اعلام کرد این شرکت یک مشتری بزرگ و بی نام به دست آورده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، چند روز قبل از نمایشگاه تجاری MWC بارسلونا، گلوبال استار از محصول جدید XCOM RAN خود رونمایی کرده بود، یک محصول شبکه بی سیم که به گفته این شرکت می تواند چهار برابر ترافیک شبکه های سنتی 5G در مکان های سرپوشیده مانند استادیوم ها و انبارها را مدیریت کند. این شرکت همچنین اعلام کرد که “اولین فروش تجاری این محصول را با یکی از بزرگترین خرده فروشان جهانی آغاز کرده است. البته گلوبال استار نامی از این خرده فروش نیاورد.

مقامات این شرکت، نامی از خرده فروش مورد بحث نبردند. طبق اعلام انجمن ملی خرده فروشی، برخی از بزرگترین خرده فروشان جهان عبارتند از والمرات، آمازون، کاستکو، کارفور و Home Depot! شاید یکی از اینها مشتری جدید گلوبال استار شده است.

نکته مهم این است که Globalstar از گروه تحقیقاتی سیگنال ها (SRG) برای آزمایش سیستم XCOM RAN خود استفاده کرد. SRG یک شرکت تست شبکه شخص ثالث است که ارزیابی‌های مستقل و بی‌طرفانه از فناوری‌های پیشرفته را از جمله دیش نتورک، T-Mobile و کالکام ارائه کرده است.

SRG در گزارش 31 صفحه‌ای اخیر خود گفته که فناوری جدید Globalstar “به دلیل استفاده مجدد از تقریباً همه بلوک‌های منبع در هر لایه MIMO، ظرفیت پایین و بالا لینک بسیار بالایی را ارائه می‌کند.” این شرکت گفت که آزمایش های خود را در یک مرکز در کالیفرنیا انجام داده است: میانگین ظرفیت داوون لینک به بیش از 4.5 گیگابیت در ثانیه در 100 مگاهرتز طیف TDD (64.6 bps/Hz) رسید، در حالی که در آپ لینک، ما میانگین توان عملیاتی نزدیک به 770 مگابیت بر ثانیه (38.3 bps/Hz) را با تخصیص طیفی که به سمت پایین لینک بود ثبت کردیم. این شرکت اعلام کرد: استفاده مجدد زیاد از منابع شبکه تا 16 لایه MIMO در دانلینک و حداکثر 12 لایه MIMO در آپلینک با استفاده مجدد تقریباً کامل از تمام بلوک‌های منبع (RB) در هر لایه، تا حد زیادی دستاوردهای مشاهده شده را توضیح می‌دهد. حتی لایه‌های MIMO بیشتری در یک یا هر دو جهت، بسته به پیکربندی شبکه و قابلیت های دستگاه، امکان پذیر است.

گلوبال استار گفت که فناوری XCOM RAN اش می‌تواند سیگنال‌ها را در لبه پردازش کند، در نتیجه مرزهای انتقال و شرایط تداخل را حذف کرده و ظرفیت کلی شبکه را در مناطق متراکم و پرترافیک ایجاد می‌کند. این نشان دهنده تغییری نسبت به سیستم های 5G و Wi-Fi است که به طور کلی ظرفیت خود را به دلیل تداخل و تحویل در چنین مکان هایی از دست می دهند.

زمین وسیع تر

گلوبال استار گفت XCOM RAN آن به مشخصات 5G از 3GPP و همچنین استانداردهای O-RAN Alliance پایبند است. بنابراین، این شرکت تاکید کرد که دستگاه های استاندارد 5G موجود قادر خواهند بود به شبکه XCOM RAN خود متصل شوند. گلوبال استار گفت که عرضه XCOM RAN خود را از طریق مجوزهای سخت افزاری و نرم افزاری به همراه هزینه نگهداری سالانه به فروش خواهد رساند. با این حال، این شرکت گفت که سخت افزار XCOM چیزی مانند رادیو تولید نخواهد کرد.

شایان ذکر است که گلوبال استار اولین شرکتی نیست که از فناوری انتقال جدید و موثرتر خارج از مشخصات خانواده 5G استفاده می کند.

به عنوان مثال، Tarana Wireless فن آوری ای را تبلیغ می کند که می گوید می تواند خدمات اینترنت بی سیم ثابت را بسیار کارآمدتر کند. به طور جداگانه، شرکت فناوری Cohere گفته است که ضریب Universal Spectrum Multiplier (USM) می تواند ظرفیت داخل یک شبکه بی سیم را به طور چشمگیری افزایش دهد. از سوی دیگر، Artemis هم اعلام داشته که فناوری pCell آن می تواند 10 برابر ظرفیت شبکه های معمولی در همان مقدار طیف فرکانسی ارائه دهد.

با این حال، چنین پیشنهادهایی به طور کلی نمی توانند از صرفه های مقیاس ارائه شده از طریق استانداردهای جهانی مانند Wi-Fi و 5G استفاده کنند. در واقع، هر دو فناوری از اکوسیستم‌هایی سود می‌برند که هزاران تامین‌کننده و میلیاردها کاربر نهایی را شامل می‌شود.

گلوبال استار پس از خرید

XCOM RAN مستقیماً از انتصاب پل جیکوبز توسط Globalstar به عنوان مدیر عامل جدید خود در ماه آگوست ناشی می شود. به عنوان بخشی از این اقدام، گلوبال استار اعلام کرد که تقریباً 64 میلیون دلار برای مجوز این فناوری به استارتاپ XCOM جیکوبز پرداخت خواهد کرد.

جیکوبز از سال 2005 تا 2014 مدیرعامل کوالکام بود. او سپس تا سال 2018 به عنوان رئیس اجرایی کوالکام خدمت کرد، زمانی که او تلاش ناموفقی را برای خصوصی کردن کوالکام رهبری کرد . پس از آن، او و چند تن دیگر از مدیران ارشد کوالکام این شرکت را ترک کردند تا استارتاپ XCOM Labs را ایجاد دهند.

چند سال بعد، در سال 2021، گلوبال استار یک “اتحاد استراتژیک” با XCOM را اعلام کرد که “فناوری افزایش ظرفیت” XCOM را با باند 53 گلوبالاستار مچ کرد. این تیم در نهایت باعث شد که جیکوبز به عنوان مدیر عامل گلوبالاستار مسئولیت بگیرد و XCOM RAN را راه اندازی کند.

جیکوبز در پستی روز جمعه گفت: “مزایای بسیار XCOM RAN از الزامات مشتری اولیه ما برای کنترل هزینه ها و به حداکثر رساندن درآمد در کاربردهای سخت و حیاتی آنها پشتیبانی می کند.”

مقامات گلوبالاستار همچنین گفتند که مشتری خرده‌فروشی جدید و گمنام این شرکت در آینده نزدیک از باند 53 آن استفاده خواهد کرد.

 

شبکه بی سیم خصوصی واقعا بازار بزرگی است؟

جیکوبز از زمانی که به عنوان مدیر عامل گلوبالاستار انتخاب شد، به آفرهای شبکه های بی سیم خصوصی این شرکت افتخار می کرد. او در سال گذشته گفت : ما یک فرصت فوق‌العاده برای توسعه کسب‌وکار می‌بینیم.

جیکوبز توضیح داد که طیف بند 53 گلوبالاستار در حال حاضر در 11 کشور در دسترس است و 850 میلیون نفر را پوشش می دهد و او گفت که گلوبال استار در حال تلاش برای گسترش این تعداد است. او گفت که طیف را می توان با فناوری XCOM گلوبال استار ترکیب کرد و توسط مشتریان سازمانی که به دنبال یک شبکه بی سیم خصوصی هستند استفاده کرد. او گفت که یک شبکه خصوصی گلوبال استار، بیشتر شبیه یک استقرار ساده Wi-Fi است تا یک شبکه تلفن همراه پیچیده تر!

گلوبال استار، با ارائه جدید XCOM RAN خود، اکنون در صنعت نسبتاً منحصر به فرد است زیرا به مشتریان شبکه های بی سیم خصوصی، طیف اختصاصی، دارای مجوز و فناوری شبکه تخصصی را برای استفاده از آن ارائه می دهد.

با این حال، صنعت شبکه های بی سیم خصوصی به همان سرعتی که بیشتر در صنعت انتظار داشتند در حال توسعه نیست. به عنوان مثال، وندورهای مخابراتی ای مانند نوکیا پیشنهاد کرده‌اند که این فرصت بازار می‌تواند تا 14 میلیون سایت در سراسر جهان را پوشش دهد. این دو برابر 7 میلیون ایستگاه ماکرو بی تی اسی است که به شبکه های بی سیم تجاری به خود اختصاص داده اند.

اما برآوردهای جدیدتر فرصت بی سیم خصوصی را بسیار بسیار کوچکتر می دانند. به عنوان مثال، Analysys Mason پیش‌بینی می‌کند که هزینه‌های شبکه‌های خصوصی در سطح جهان از یک میلیارد دلار در سال 2022 به 9 میلیارد دلار در سال 2028 افزایش می‌یابد.

شبکه های بی سیم خصوصی دومین بازی استراتژیک بزرگ گلوبال استار را نشان می دهد. ماهواره های این شرکت ستون فقرات سرویس پیام رسانی اضطراری را در آیفون های جدیدتر اپل تشکیل می دهند. این پیشنهاد از آن زمان باعث شده است که هیجان و تلاش جدیدی برای ارائه خدمات مشابه در سایر تلفن ها ایجاد شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.