اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

فناوری اطلاعات

March 8, 2024
14:18 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161501

اسلحه بزرگ AWS در نبرد پلتفرم‌های API شبکه به نمایش گذاشته می‌شود

ICTna.ir – یکی از مدیران ارشد مخابراتی در AWS می‌گوید: APIهای شبکه فقط یک تکه از یک پازل هستند و توجه را به منابع گسترده و جامعه توسعه‌دهندگان عظیم این شرکت جلب می‌کند. اریکسون هزینه 6.2 میلیارد دلاری Vonage در سال 2022 را با صحبت های صعودی در مورد API ها توجیه کرد، کلیدهایی که قفل جعبه ای از ویژگی های جدید شبکه 5G را برای توسعه دهندگان برنامه باز می کند. Vonage، مانند Twilio، در بازار قدیمی‌تر برای APIهای ارتباطی شناخته شده بود و قبلاً توسط بیش از یک میلیون توسعه‌دهنده استفاده می‌شد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اما یک بازیکن بسیار بزرگتر در APIها، که عمدتاً برای چیزهای دیگر شناخته شده است، AWS است. به گفته ایشوار پارولکار، مدیر ارشد فناوری مخابرات و ابر لبه، اریکسون هرگز هدف تصاحب نخواهد بود، اما آمازون در سال 2019 صحبت با اپراتورها در مورد API های شبکه را آغاز کرده بود. این خیلی قبل از آن است که اریکسون برنامه های خود را برای خرید Vonage فاش کند. از آن زمان، همانطور که بعدها توضیح داده شد، چندین برنامه کاربردی را نشان داد که از API های شبکه در مارکتپلییس AWS استفاده می کنند، که امروزه دارای 15هزار “فهرست قابل معامله” و 2.5 میلیون اشتراک فعال است. یکی از آنها، Unmanned Life، دارای یک API “کیفیت در صورت تقاضا” است تا از فرود تصادفی هواپیماهای بدون سرنشین بر روی سر عابران پیاده جلوگیری کند.

نبرد پلتفرم‌های API شبکه در حال حاضر در راه است و غول‌های فناوری مانند AWS را در مقابل بازیکنان مخابراتی مانند اریکسون و نوکیا قرار خواهد داد. شرکت‌های مخابراتی در بسیاری از کشورها راه‌اندازی API شبکه خود را پیاده سازی می‌کنند، اما این کار را بر روی پلتفرم‌هایی انجام می‌دهند که توسط واسطه‌های شخص ثالث ساخته شده‌اند. با تسهیلات Vonage، راه اندازی توسط اپراتورهای آلمان قریب الوقوع است. در سریلانکا، اپراتورها در حال گسترش در AWS هستند.

رشد قارچ گونه سکوها به وضوح خطر تکه تکه شدن را به همراه دارد. از جنبه فنی، ذینفعان مطمئن هستند که اگر همه به APIهای استاندارد تعریف شده توسط CAMARA، کتابخانه ای که توسط بنیاد لینوکس نظارت می شود، پایبند باشند، می توان از این امر جلوگیری کرد. پارولکار گفت: ما روی آن حساب می کنیم و در واقع با GSMA و سایر نهادها مشارکت خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آن سطح استانداردسازی و انتزاع وجود دارد تا این امر در بین اپراتورها و همچنین پلتفرم ها موفق باشد.

 

فروشگاه یکپارچه!

با این حال، ممکن است تجارت برای ارائه دهندگان پلت فرم سازگار با CAMARA در خطر باشد و اریکسون که اکنون دارای 1.6 میلیون توسعه دهنده Vonage است، اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی در لندن، بسیار بد به نظر می رسید. Erik Ekudden، مدیر ارشد فناوری اریکسون گفت: اگر به هر پلتفرم عمومی در وب بروید، ممکن است این دانش را در مورد نحوه اتصال شبکه‌ها به دست نیاورید. آنها در کاری که انجام می دهند عالی هستند، اما، صادقانه بگویم، فکر می کنم ما کمی بیشتر در مورد شبکه ها می دانیم.

این که چقدر در دنیای APIهای استاندارد شده اهمیت دارد، امروز مشخص نیست و اریکسون برای مطابقت با AWS در جاهای دیگر تلاش خواهد کرد. Parulkar گفت: API های شبکه فقط یک تکه هستند. شما به محاسبات نیاز دارید، به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید، به پایگاه‌های اطلاعاتی نیاز دارید، به خدمات یادگیری ماشینی نیاز دارید. و ما همه اینها را داریم و توسعه‌دهندگان امروز از این برنامه‌ها استفاده می‌کنند و می‌سازند، بنابراین این به یک قابلیت اضافی تبدیل می‌شود. به‌عنوان نوعی فروشگاه یک پارچه، شکست دادن AWS سخت به نظر می‌رسد.

از سوی دیگر، آمازون بدون شک جامعه توسعه دهندگان بسیار بزرگتری نسبت به Vonage دارد، اگرچه AWS مانند اریکسون شماره ای را به آن متصل نمی کند. پارولکار، با اشاره به اینکه AWS به صدها هزار سازمان، از کوچکترین استارت‌آپ‌ها تا بزرگ‌ترین شرکت‌ها، سرویس می‌دهد، گفت: نکته اصلی این است که توسعه‌دهندگان Vonage توسعه‌دهندگان فردی هستند، هر کسی که حساب باز می‌کند، آنجا هست! این موضوع به نحوه شمارش آنها بستگی دارد. آیا شخصی که برنامه برنامه کاربردی را می نویسد یک حساب دارد یا مشتری مانند نتفلیکس یا سیتی بانک است؟ ما یک جامعه توسعه دهندگان به نسبت بزرگتری داریم.

اریکسون همچنین در مورد تقسیم درآمد پیشروتر عمل کرده است و قول داده است که فروش خود را با شرکت های مخابراتی تقسیم کند. در حالی که این شرکت جزئیات دقیقی را فاش نکرده است، اما علاقه آشکاری به رفاه مالی شرکت هایی دارد که برای محصولات شبکه خود پول خرج می کنند. Parulkar از به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد رویکرد AWS خودداری کرد.

پول در جریان است

با این حال، اپراتورهای بزرگ نمی خواهند ببینند که پول به طور عمده به جیب واسطه ها سرازیر میشود و یکی قبلاً به صراحت در مورد این موضوع صحبت کرده است. هاوارد واتسون، رئیس امنیت BT، در این خصوص گفت: آنچه که من واقعاً می‌خواهم بفهمم این است که پول به کجا می‌رود؟ زیرا آخرین چیزی که می‌خواهید این است که یک قطعه تجمیع درصد زیادی از زنجیره ارزش کلی را به خود اختصاص دهد.

به همین دلیل، اپراتورها ممکن است از رقابت بین پلتفرم هایی که خودشان کنترل نمی کنند استقبال کنند، مشروط بر اینکه این رقابت برای توسعه دهندگان به حالت خاموشی تبدیل نشود. تا آنجا که به واتسون مربوط می شود، ویترین فروشگاه تک اپراتور، در نقطه مقابل داشتن یک اتاق تسویه برای کل صنعت، ایده آل نیست. او گفت: پیچیدگی یک توسعه‌دهنده که مجبور است برای هر اپراتور پول بپردازد، یک عامل بازدارنده بزرگ برای مصرف و پذیرش خواهد بود.

نگرانی برای هر کسی در مخابرات، سابقه بد صنعت در برابر فناوری های بزرگ است. اریکسون به طور مشخص، تلاش خود برای ایجاد یک پلتفرم ابری لبه جهانی را در سال 2020 کنار گذاشت. نوکیا سال گذشته از توسعه فناوری کانتینر به عنوان سرویس خود و انتقال کارکنان و دارایی‌ها به Red Hat متعلق به IBM منصرف شد. تلاش‌های تلکوها برای رقابت به‌عنوان ارائه‌دهندگان خدمات ابری به طرز تاسف‌باری با شکست مواجه شدند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.