5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

March 4, 2024
16:19 دوشنبه، 14ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161503

وودافون هند پایلوت open RAN را با Mavenir راه‌اندازی کرد

ICTna.ir – وودافون هند، معروف به Vodafone Idea و Mavenir در مرحله تجاری سازی پیشرفته استقرار RAN باز قبل از عرضه در مقیاس بزرگ هستند. Mavenir، فروشنده شبکه دسترسی رادیویی باز (open RAN) اعلام کرده که در میانه مرحله تجاری استقرار RAN باز برای Vodafone Idea، سومین ارائه دهنده بزرگ خدمات تلفن همراه در هند است. این استقرار در سپتامبر 2023 آغاز شد و قبل از عرضه در مقیاس بزرگ از پیش تصمیم‌گیری شده، ترافیک تجاری لایو را حمل می‌کند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در بیانیه ای مطبوعاتی آمده است: این شرکت ها اولین استقرار منطبق با O-RAN را در شبکه Vodafone Idea با استفاده از باندهای طیف موج میلی متری N78 و N258 (mmWave) و B1 که از معماری NSA پشتیبانی می کند، پیاده سازی کرده اند.

به عنوان بخشی از این استقرار، Mavenir یک سیستم RAN باز بومی ابری سرتاسری، از جمله راه حل واحد توزیع شده (DU) مبتنی بر سخت افزار تجاری خارج از قفسه (COTS) و غیرمرسوم، رادیوهای OpenBeam، واحد متمرکز (CU) و واحد رادیویی از راه دور (RRU) و قابلیت های نرم افزار RAN ارائه خواهد کرد. همچنین از Red Hat OpenShift، یک پلت فرم برنامه ابری ترکیبی با استفاده از Kubernetes استفاده خواهد کرد.

Jagbir Singh، مدیر ارشد فناوری Vodafone Idea در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: این استقرار Open RAN که از طریق نوآوری Mavenir و ابتکارات تکنولوژیک و استراتژیک مشترک ارائه شده است، با نقشه راه تحول فناوری ما و اکوسیستم فروشنده غنی شده همگام است. با همکاری با راه حل Mavenir، ما شاهد نقش مهمی در آینده برای فناوری Open RAN هستیم. ارائه قابلیت‌های پیشرفته شبکه، TCO بهتر و رابط‌های باز که صنعت را به روش‌های جدیدی به جلو سوق می‌دهد ما را شگفت زده خواهد کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، ایرتل همچنین یک آزمایش RAN باز انجام داده است و قصد دارد این فناوری را قبل از مقیاس‌پذیری در ۲۵۰۰ سایت بی تی اس مستقر کند. با این حال، شرکت های مخابراتی هند تا حد زیادی RAN باز را در استقرار اولیه 5G نادیده گرفته اند. دو شرکت مخابراتی برتر هند یعنی Reliance Jio و بهارتی ایرتل، 5G را در اکتبر 2022 راه اندازی کردند. آنها با هم بیش از 100 میلیون مشترک 5G دارند و تقریباً کل کشور را تحت پوشش قرار داده اند. گفته می شود که Open RAN علاوه بر مزایای دیگر، هزینه های استقرار را کاهش می دهد.

البته باید یادآوری کنیم که Vodafone Idea بدهی هنگفتی دارد و می‌خواهد بهینه‌ترین گزینه را برای استقرار 5G انتخاب کند. هنوز ارائه خدمات 5G را آغاز نکرده است و مدیرعامل این شرکت اخیراً اشاره کرده است که 5G را اواخر امسال راه اندازی خواهد کرد. گروه وودافون که 32.3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد، در حال استقرار open RAN در چندین کشور از جمله رومانی است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.