5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

مخابرات فضایی

March 5, 2024
15:20 سه شنبه، 15ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161506

پیشنهادات FCC در مورد دایرکت‌تو‌ سل؛ T-Mobile را به AT&T ترجیح می‌دهد!

ICTna.ir – رگولاتور مخابراتی آمریکا، FCC، اخیراً قوانینی را منتشر کرده است که برای کنترل سرویس‌های ارتباط مستقیم به سلول (دایرکت تو سل) مانند سرویس‌های SpaceX که با T-Mobile و AST SpaceMobile شریک AT&T، طراحی شده است. برخی اسپیس ایکس و تی موبایل را به عنوان برندگان در حال ظهور می دانند. FCC جزئیات پیشنهاد Direct to Cell خود را منتشر کرده و به گفته برخی از مدیران صنعت، به نظر می رسد قوانین این آژانس، بیشتر به نفع شریک T-Mobileیعنی  SpaceX نسبت به شریک AT&T یعنی AST SpaceMobile می باشند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تیم فارار، تحلیلگر TMF ​​Associates در این خصوص میگوید: SpaceX به وضوح پیشرو است و باید بتواند با این الزامات مطابقت داشته باشد، در حالی که AST پیشرفت کمتری داشته است و در برآوردن این الزامات مشکل بیشتری خواهد داشت.

با این حال، فارار اشاره کرد که پیشنهاد 160 صفحه ای FCC امتیازاتی را به اسپیس ایکس و AST SpaceMobile در عناصر مختلف ایجاد میکند.

“پهن باند از فضا”

AST SpaceMobile پیشنهاد FCC را در پستی در رسانه های اجتماعی تشویق و تمجید کرده است. این شرکت با اشاره به اینکه قوانین پیشنهادی FCC را “تحسین” می کند، نوشت: “حکم تفصیلی شامل کلید فرکانس برای AST SpaceMobile: 600، 700 و 800 مگاهرتز است. این راه را برای پهنای باند مستقیم سلولی از فضا با استفاده از تلفن های هوشمند روزمره هموار می کند.”

با این وجود، پس از انتشار پیشنهاد FCC، سهام AST SpaceMobile به روند نزولی خود ادامه داد!

فارار همچنین توضیح داد که به نظر می‌رسد پیشنهاد جدید FCC برای بررسی برنامه‌های دایرکت تو سل، بر اساس معافیت طراحی شده است. او گفت که به نظر می رسد برنامه معافیت AST SpaceMobile بسیار کندتر از برنامه SpaceX حرکت کرده است.

با این حال، قوانین پیشنهادی FCC نهایی نیستند. این کمیسیون قرار است در جلسه علنی خود در 14 مارس در مورد آنها رأی گیری کند . علاوه بر این، کار FCC در مورد خدمات مستقیم به سلول همچنان در حال پیشرفت است. به عنوان مثال، FCC نظر بیشتری در مورد اینکه چگونه چنین سرویس هایی باید با سیستم های 911 (تماس اضطراری) کار کنند.

 

لابی داغ

برای ماه‌ها، FCC قوانینی را برای خدمات مستقیم به سلول در نظر گرفته است که توسط این آژانس تحت عنوان پوشش تکمیلی از فضا (SCS) نامیده می‌شود و توسط شرکت‌های فعال در این فضا اغلب مستقیم به دستگاه (D2D) نامیده می‌شود. شرکت‌هایی مانند T-Mobile، اسپیس ایکس، AST SpaceMobile، Lynk Global، AT&T، Omnispace و سایرین با مقامات FCC ملاقات کرده‌اند تا قوانینی را به نفع کسب‌وکار خود اعمال کنند.

در یک سری از جلسات لحظه آخری، مدیران اسپیس ایکس و AST SpaceMobile در مورد جزئیات مختلف خدمات ارتباطی مستقیم به سلول بحث کردند. به عنوان مثال، یک موضوع داغ شامل سؤالاتی در مورد اینکه آیا سرویس ها با سایر عملیات بی سیم در باندهای طیف مجاور تداخل خواهند داشت یا خیر، برجسته شد.

این اپراتور اوایل این ماه نوشت: AT&T نگران ادعاهای در حال تحول اسپیس ایکس در مورد انطباق با OOBE [انتشارهای خارج از باند] است .

اسپیس ایکس در پاسخ گفت : پیشنهاد AT&T برای تحمیل الزامات تداخل کل بیهوده و محدودکننده است و این تعادل را بر هم می زند و به مصرف کنندگان آسیب می رساند.

از نظر محدودیت‌های تداخل، FCC محدودیت چگالی شار قدرت جدیدی را بر انتشارات خارج از باند اعمال می‌کند، که آن را به عنوان یک حد وسط عادلانه و از نظر فن‌آوری امکان‌پذیر، بین موقعیت‌های بیان‌شده در رکورد  توصیف می‌کند.

مراحل بعدی چیست؟

اگر FCC به اجرای قوانین پیشنهادی خود رأی دهد، گام بعدی این است که SpaceX و T-Mobile و AST SpaceMobile و AT&T پیشنهاداتی را برای ارائه خدمات تجاری D2D ارائه کنند. چنین خدماتی می تواند به مشترکین اجازه دهد تا تلفن های خود را مستقیماً به ماهواره های اسپیس ایکس یا AST SpaceMobile در مناطقی که خدمات تلفن همراه زمینی در دسترس نیست، متصل کنند.

اما نه SpaceX و نه AST SpaceMobile هنوز تعداد زیادی از این نوع ماهواره ها را اداره نمی کنند. هر دو شرکت پیشنهاد پرتاب صدها عدد از آنها را داده‌اند و قبلاً سرویس‌های D2D خود را بر روی تعدادی از ماهواره‌هایی که اخیراً پرتاب شده‌اند آزمایش کرده‌اند.

اسپیس ایکس و AST SpaceMobile تنها بازیکنان D2D نیستند. دیگران سناریوهای مختلفی را برای اتصال تلفن به ماهواره پیشنهاد کرده اند. به عنوان مثال، Particle گفت دستگاه‌های جدیدش از فناوری‌های کوالکام، Quectel و Skylo در کنار ماهواره‌های ویست و Ligado استفاده می‌کنند تا اتصال ماهواره‌ای را در کنار گزینه‌های Wi-Fi، تلفن همراه و LoRa اضافه کنند.

به طور جداگانه، اتحادیه هوایی بدون درز (SAA) برای اتصال در پرواز اعلام کرد که قصد دارد “اتصال بدون درز بین شبکه های ماهواره ای زمینی و غیر زمینی را فعال کند. Skylo گفته 37 میلیون دلار از سرمایه‌گذارانی از جمله اینتل کپیتال، Innovation Endeavors، BMW i Ventures، Samsung Catalyst و دیگران برای دنبال کردن راه‌حل‌های اتصال ماهواره‌ای D2D خود جمع‌آوری کرده است. در همین حال، دیگر بازیگران در حال بازسازی تلاش های خود هستند. به عنوان مثال، ایریدیوم پس از شکست قرارداد D2D خود با کوالکام، تلاش پروژه Stardust خود را اعلام کرد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.