اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

هوش مصنوعی

March 7, 2024
16:21 پنجشنبه، 17ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161510

اپراتور Beeline قزاقستان از هوش مصنوعی و دوربین روی BTS برای تشخیص آتش‌سوزی در جنگل استفاده می‌کند

ICTna.ir –  اپراتور تلفن همراه بی لاین (Beeline) شعبه قزاقستان بعنوان یکی از زیرمجموعه های Veon، یک راه حل هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل تصاویر دوربین های مدار بسته نصب شده روی دکل آنتن های BTS خود برای تشخیص آتش سوزی در جنگل ها ایجاد کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اپراتور Beeline قزاقستان متعلق به Veon اخیراً از استقرار راه حل تشخیص آتش Orman-AI خود در منطقه کوستانای این کشور خبر داده است. این سرویس، به فناوری بینایی کامپیوتری توسعه یافته توسط Beeline متکی است و توسط محافظان آتش نشانی منطقه برای واکنش سریع تر استفاده می شود.

این پروژه نتیجه مشارکت بین Beeline و اداره منابع طبیعی و مدیریت محیط زیست Akimat در منطقه Kostanay است و با هزاران تصویر برای آموزش Orman-AI برای تشخیص دود از سایر پدیده‌ها مانند مه ایجاد شده است.

تاکنون 34 دوربین با برد 25 کیلومتر بر روی دکل های آنتن Beeline در این منطقه قرار گرفته است. آنها هر ده تا 12 دقیقه یک چرخش 360 درجه را انجام می دهند و فیلم زنده از دوربین ها برای تجزیه و تحلیل فریم به فریم به Orman-AI داده می شود.

نقشه ای که مکان دوربین ها را نشان می دهد

 

در صورت تشخیص آتش‌سوزی احتمالی، هشداری به مرکز مانیتورینگ ارسال می‌شود که حاوی محل آتش‌سوزی است، این هشدار با حاشیه خطا تا 100 متر و با ارزیابی بیشتر می تواند توسط پهپادها انجام شود و از نیاز به اعزام مامورین به منطقه جلوگیری شود.

آتش‌سوزی جنگل‌ها موضوعی است که مشکلاتی را در سراسر جهان ایجاد می‌کند و در سال‌های اخیر با تغییرات آب و هوایی تشدید شده است. در قزاقستان، در سال 2022 به 103هزار هکتار زمین خسارت وارد کرد. سال گذشته، آتش سوزی جنگلی در منطقه آبای جان 14 نفر را گرفت.

 

واکنش سریعتر

بی لاین می‌گوید این راه‌حل میانگین مساحت آتش‌سوزی جنگل‌ها را از 7.3 هکتار به 2 هکتار کاهش داده و زمان پاسخگویی کمتر از یک ساعت را در مقایسه با سه ساعت قبل بهبود داده است. ماکسیم تسویکوف، رئیس کسب‌وکار جدید Beeline قزاقستان، طی مصاحبه‌ای گفت که این راه‌حل تاکنون حدود 50 شروع به اتش سوزی را شناسایی کرده است.

او گفت: این ارقام کوچکی از نظر میزان هشدار هستند، اما با ارزش و اثر واقعا نامحدود پشت ارقام بسیار با اهمیت میشوند، زیرا می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد که این آتش‌سوزی‌های جنگلی چقدر میتوانست مضر باشند.

دود در حال شناسایی توسط Orman-AI

 

در حالی که او می گوید هیچ مشکل فنی وجود نداشته است، تسویکوف خاطرنشان می کند که برخی از مسائل عملیاتی وجود داشته است. اینها شامل لکه‌های روی لنزهای دوربین است که می‌تواند باعث هشدار کاذب شود و باید توسط تکنسین ها پاک شوند.

این پروژه ابتدا در سال 2022 آغاز شد و سال گذشته به 34 دوربین افزایش یافت. او خاطرنشان می کند که این شرکت قصد دارد در سال جاری راه حل را افزایش دهد تا تعداد دوربین های مستقر شده را دو برابر کند و آن را به مناطق دیگر بیاورد. او خاطرنشان می کند که گسترش این پروژه باید صرفه جویی مقیاس پذیری را فراهم کند.

 

از تشخیص آتش تا هوش مصنوعی مولد

تسویکوف همچنین می‌گوید که می‌توان از این فناوری در مناطق دیگر، از جمله در زمین‌های کشاورزی استفاده کرد، و اشاره کرد که بی لاین در استفاده از بینایی کامپیوتری و تحلیل تصویر هوشمند در طیف وسیعی از موارد استفاده داشته است. به عنوان مثال، یک راه حل تشخیص چهره را توسعه داده است که در برنامه های کاربردی مشتری خود، مانند برنامه فین تک، که در آن کاربران می توانند بلافاصله یک کارت ویزا مجازی صادر کنند، به کار گرفته شده است.

طیف گسترده ای از راه حل های مبتنی بر بینایی کامپیوتری نیز با مشتریان به صورت آزمایشی ارائه شده است. کاربردها شامل ایمنی کارگران در سایت های صنعتی می شود. نظارت بر ورود به مغازه ها؛ موارد استفاده از شهر هوشمند مانند نظارت بر ترافیک؛ و همچنین موارد استفاده کشاورزی مانند شمارش جوجه ها در مزرعه هم با این فناوری ممکن میشود.

تسویکوف می گوید که اپراتور بی لاین، فعالانه روی بهبود شایستگی کارمندان در زمینه هایی مانند علم داده و یادگیری ماشین کار کرده است. وی تاکید می کند که در این نوع پروژه ها باید کل زنجیره ارزش آفرینی فراهم شود.

تسویکوف همچنین می گوید که این شرکت به طور مداوم در حال ارزیابی نقشی است که می تواند در این زمینه ایفا کند. او می‌گوید، سوال این است که آیا باید از ابتدا بر روی ساخت فناوری تمرکز کرد یا “راهی پیدا کرد که چگونه به پلتفرمی برای همه افراد خوب که تخصص و دارایی‌های لازم برای بازی در بازار بینایی کامپیوتر را دارند، تبدیل شود.”

Beeline همچنین در حال حاضر در حوزه دیگری از فناوری هوش مصنوعی مشارکت دارد. توسعه دهندگان این شرکت از یک شبکه عصبی گوگل برای توسعه یک مدل هوش مصنوعی مولد به زبان قزاقستانی به نام Kaz-RoBERTA-conversational یا BeeBERT استفاده کردند. بی لاین می گوید این اولین مدل GenAI در قزاقستان است و آن را به صورت رایگان در اختیار همه توسعه دهندگان نرم افزار قرار داده است. این شرکت شروع به استقرار BeeBERT در مراقبت از مشتری در سراسر برنامه های دیجیتال خود مانند BeeTV و برنامه موسیقی خود به نام hitter کرده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.