5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

گوشی

هوش مصنوعی

February 27, 2024
10:12 سه شنبه، 8ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161518

مروری بر 10 موردی که انتظار داریم در MWC 2024 ببینیم!

ICTna.ir – از کنگره جهانی موبایل امسال، بعنوان بزرگترین رویداد سالیانه صنعت تلفن همراه چه انتظاری باید داشته باشیم؟ تحلیلگران STL Partners، Omdia، PP Foresight و CCS Insight میگویند از هوش مصنوعی تا Open RAN! در این مقاله، ده موضوعی که در نمایشگاه MWC بارسلونا امسال، برجسته خواهد بود را با هم مرور میکنیم.

همایش سالانه صنعت بی سیم جهانی قرار است از امروز در بارسلون اسپانیا آغاز میشود و تا 5 شنبه 10 اسفند ادامه دارد. این رویداد به طور گسترده ای به عنوان بزرگ ترین رویداد در تقویم صنعت در نظر گرفته می شود و به طور کلی به عنوان یک ویترین غول پیکر برای آنچه که در صنعت تلفن همراه و ارتباطات بی سیم و بیش از آن هست، خود نمایی میکند.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، GSMA، بعنوان انجمن جهانی تلفن همراه، که این رویداد را برگزار می کند، انتظار دارد که سال 2024 روند بهبود پس از همه گیری کرونا را ادامه دهد. این انجمن انتظار دارد نمایشگاه امسال، 95هزار شرکت کننده داشته باشد. این رقم در سال گذشته 88هزار نفر بود.

در حالی که این رقم در مقایسه با 109هزار نفری که در سال 2019 و قبل از همه‌گیری کووید-19 در این نمایشگاه شرکت کرده بودند کاهش یافته است اما در هر حال اوضاع از 61 هزار نفری که در سال 2022 به نمایشگاه رفتند، به طور مداوم رو به بهبود است.

اما در MWC برنامه چیست؟ شرکت کنندگان در این نمایش درباره چه چیزی صحبت خواهند کرد؟ یک نظرسنجی سریع از شرکت‌های تحلیلگر از جمله STL Partners ، Omdia ، PP Foresight و CCS Insight نشان می‌دهد که انتظار می‌رود هوش مصنوعی بیشترین بحث‌ها را در نمایشگاه امسال به خود اختصاص دهد.

 

1. AI و AI و AI

کستر مان، تحلیلگر CCS، گفت: “هوش مصنوعی تمرکز مهمی برای اپراتورها خواهد بود.” تحلیلگران Omdia، توضیح دادند: تلکو سرمایه‌گذاری عمده هوش مصنوعی را روی بهینه‌سازی شبکه و موارد استفاده از مراقبت و بهبود تجربه مشتری متمرکز کرده است. MWC شاهد حرکت فراتر از این خواهد بود که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند خدمات سازمانی و تجربه مصرف‌کننده را بهبود بخشد، به عنوان مثال در حوزه مصرف‌کننده چگونه هوش مصنوعی می‌تواند خدمات ویدیویی و بازی‌های ابری را بهبود بخشد.

البته هیچ کدام از اینها تعجب آور نیست. شرکت‌های صنعت بی‌سیم، از ورایزون گرفته تا سیسکو، هوش مصنوعی را به یک موضوع اصلی تبدیل کرده‌اند و وندورهای مخابراتی از جمله اریکسون و نوکیا، مایلند از هوش مصنوعی برای بهبود محصولات خود استفاده کنند.

به گفته تحلیلگران STL Partners، سوال واقعی این است که آیا همه چیز بیش از حد خواهد بود؟ “آیا ما از چرخه تبلیغات و سر و صدای اغراق شده هوش مصنوعی بیرون می آییم و اگر چنین است، آیا نمونه های عملی از سود بردن شرکت های مخابراتی از آن وجود خواهد داشت؟ یا شروع به دیدن سرخوردگیها خواهیم کرد؟”

 

2. API های شبکه

GSMA ابتکار Open Gateway خود را در MWC سال گذشته اعلام کرد. در ماه‌های اخیر، شرکت‌هایی از جمله اریکسون، نوکیا، ورایزون و دوئیچه تلکام متعهد شده‌اند که رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) را در شبکه‌های خود توسعه دهند. با انجام این کار، آنها امیدوارند توسعه دهندگان را تشویق کنند تا برنامه های جدید و مبتنی بر شبکه را برای شرکت ها خلق کنند.

به گفته تحلیلگران STL Partners، زمان آن فرا رسیده است که اپراتورها در MWC نمایش های عملی از تلاش های Open Gateway خود را نشان دهند.

پائولو پسکاتوره، تحلیلگر PP Foresight، خلاصه می‌کند: به طور کلی، کل این نمایشگاه حول APIها باعث ایجاد هیجان و علاقه می‌شود.

 

3. محاسبات فضایی

«محاسبات فضایی» اصطلاحی است که اپل برای عینک واقعیت مجازی جدید VR اش یعنی Vision Pro استفاده می کند. اپل امیدوار است که این اصطلاح جایگزین متاورس شود، که توسط متا، سازنده عینک‌های واقعیت مجازی Oculus رقیب حمایت می‌شود.

Leo Gebbie، تحلیلگر CCS Insight انتظار دارد که Vision Pro در MWC به عنوان “آب نبات” برای جذب شرکت کنندگان در نمایشگاه به غرفه های فروشندگان حضور داشته باشد. او خاطرنشان کرد، این گجت هنوز در اروپا به فروش نرسیده است.

به طور گسترده تر، انتظار می رود که Vision Pro و سایر “رایانه های روی صورت(!)” در نهایت عصر جدیدی از خدمات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (AR) را آغاز کنند. این احتمالاً اپراتورهای شبکه را که وظیفه ارائه محتوا به این نوع ابزارها را دارند، خوشحال می کند.

تحلیلگران Omdia نوشتند: “اپل نتایج تحول آفرین را نسبت به عرضه های اولیه در اولویت قرار می دهد، همانطور که در موفقیت های آیپاد، آیفون و اپل واچ مشاهده شد.” موفقیت درازمدت اپل تضمین نشده است، اما نقاط قوت منحصربه‌فرد آن شانس‌های آن را تقویت می‌کند.

Omdia پیش بینی می کند که اصطلاح “محاسبات فضایی” را صنعت بپذیرد.

 

4. RAN را باز کنید!

فناوری Open RAN پس از سال ها تلاش و تحول، در ماه های اخیر پس از توافق تاریخی 14 میلیارد دلاری AT&T با اریکسون برای خرید تجهیزات اوپن رن، گامی رو به جلو برداشته است.

با ورود Open RAN به تولید گفتگو چگونه تغییر کرده است؟ تحلیلگران STL Partners پرسیدند “آیا معامله AT&T با اریکسون باعث تجدید علاقه شده است؟”

با این حال، برخی اپراتورهایی مانند AT&T و وودافون را به دلیل پیگیری Open RAN با خرید تجهیزات تنها از یک فروشنده بزرگ و معتبر مورد انتقاد قرار داده‌اند.

“نبودن به طور کامل و چند فروشنده از روز اول، ممکن است توسط برخی از حامیان RAN باز به عنوان یک شکست تلقی شود، اما AT&T و ودافون نشان می‌دهند که رویکرد RAN باز تک فروشنده، پذیرش را تسهیل می‌کند. Omdia معتقد است RAN باز کمتر از حد انتظار مختل خواهد شد. از نظر تنوع فروشنده، اما بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، شاهد پذیرش تجاری خواهیم بود. همه موافق نیستند، اما این بحث در MWC برگزار خواهد شد.”

 

5. بحث سهم منصفانه اپراتورها از دارندگان محتوا!

در طول MWC سال گذشته، اپراتورهای شبکه تماس‌های خود را با شرکت‌های بزرگ محتوایی مانند نتفلیکس از سر گرفتند تا هزینه تحویل محتوای خود را از آنها مطالبه کنند! این بحث در مورد “سهم منصفانه” هزینه های حمل و نقل اینترنت همچنان در میان تنظیم کننده های اروپایی جریان دارد.

“سوخت این آتش توسط کمیسیون اروپا ارائه می شود، که طبق گزارش ها در حال بررسی اجباری کردن آن برای شرکت های بزرگ فناوری برای کمک به تامین مالی عرضه 5G است. این به طور بالقوه یک گام مهم برای حمایت از موقعیت شرکت هایی مانند دوئیچه تلکام، اورنج، تلفونیکا و مخابرات ایتالیا است.

اما مان از CCS Insight گفت که امیدوار است شکایات اپراتورها در مورد موضوع “سهم منصفانه” روی نمایش MWC سنگینی نکند.

وی افزود که احتمالاً بحث هایی در مورد اینکه آیا تنظیم کننده های بین المللی برای ادغام صنایع بزرگ و سایر ادغام مطلوب تر خواهند بود، وجود خواهد داشت، زیرا صنعت بی سیم به طور فزاینده ای با رشدی کند دست و پنجه نرم می کند.

 

6. بهره وری انرژی

چند سالی است که بهره وری انرژی یکی از بحث های مهم در MWC بوده است. این نتیجه تمایل شرکت‌ها به کاهش هزینه‌های انرژی و سبزتر و کم‌هزینه‌تر دیده شدن است.

احتمالاً گفتگوهای پایداری با خشکسالی مداوم کاتالونیا (منطقه ای که بارسلون مرکز آن است) به شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت. دولت کاتالونیا در آغاز فوریه پس از 40 ماه بارندگی کمتر از حد متوسط، وضعیت اضطراری خشکسالی را اعلام کرد و فیرا بارسلونا (نمایشگاه بارسلون) دریاچه‌های این مجموعه را تخلیه کرده و فواره‌های زینتی را خاموش کرده است. پسکاتور نوشت: فواره‌های آب را حذف کردیم و اقداماتی را برای صرفه‌جویی در مصرف آب در سرتاسر ساختمان و با تامین‌کنندگان کلیدی، مانند پذیرایی در محل انجام دادیم. تحلیلگران Omdia گفتند که از اپراتورهای شبکه انتظار دارند که در مورد اخلاقیات پیرامون داده ها و هوش مصنوعی نیز صحبت کنند، زیرا آنها بر مسئولیت های اجتماعی شرکت ها تمرکز می کنند.

 

7. 5G-Advanced و 6G

به گفته یان فاگ، تحلیلگر CCS، درک 5G ممکن است تا حدودی آسیب ببیند زیرا رشد عظیمی را که اپراتورهای شبکه انتظار داشتند را به ارمغان نیاورد. وی افزود: اما وضعیت در حال تغییر است زیرا شبکه های میان باند 5G سریع از خدماتی مانند بی سیم ثابت پشتیبانی می کنند.

او گفت: مصرف داده همچنان در حال رشد است. او توضیح داد که دیر یا زود اپراتورها باید در شبکه های خود سرمایه گذاری کنند تا بتوانند با تقاضای داده های مشتریان همگام شوند.

در نتیجه، فروشندگان احتمالاً آخرین محصولات خود را برای 5G-Advanced در MWC تبلیغ خواهند کرد. “5G-Advanced” نامی تجاری است که توسط 3GPP برای استانداردهای نسخه 18 این استاندارد، انتخاب شده است. 3GPP گروه استاندارد اولیه است که فناوری های 5G را توسعه می دهد. تقریباً سالی یک بار بسته‌هایی یا مشخصات فناوری‌های جدید شبکه‌های بی‌سیم را منتشر می‌کند.

فراتر از 5G-Advanced، “توجه به سرعت به 6G تغییر می کند”، Pescatore میگوید: این روزها با استفاده از فناوری آغاز شده است، و این احساس غالب وجود دارد که هر حرکتی در این فضا عملاً یک تلاش برای تصاحب زمین است، زیرا شرکت‌ها برای کسب موقعیت تلاش می‌کنند.

 

8. بی سیم خصوصی

به گفته مان، برخی از فرصت های کوتاه مدت 5G ممکن است با شبکه های بی سیم خصوصی همراه باشد. چنین شبکه‌هایی وعده می‌دهند که تجهیزات 5G عمومی را از فروشندگان بزرگ به شرکت‌های کوچک‌تر که امیدوارند شبکه‌های خصوصی خود را بسازند، تغییر کاربری دهند.

قبلاً تعدادی از شرکت‌ها گفته‌اند که قصد دارند محصولات جدید 5G خصوصی را در MWC به نمایش بگذارند.

با این حال، به نظر می رسد درک رو به رشدی وجود دارد که فرصت شبکه های بی سیم خصوصی ممکن است آنقدر بزرگ نباشد که برخی در صنعت زمانی تصور می کردند.

 

9. ماهواره ها

اپل بازار اتصال ماهواره‌ای با تلفن‌های هوشمند را با قرارداد Globalstar خود برای iPhone 14 آغاز کرد. از آن زمان، شرکت‌هایی از T-Mobile تا AST SpaceMobile متعهد شده‌اند که پیشنهادات مشابهی را ارائه کنند.

با این حال، لوک پیرس، تحلیلگر CCS، خاطرنشان کرد که پس از شکست قرارداد کوالکام با ایریدیوم برای اتصالات تلفن به ماهواره در سال گذشته ، این بخش همچنان در آشفتگی قرار دارد .

با این حال، ماهواره ها در فناوری 5G ادغام می شوند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که طیف وسیعی از شرکت‌ها در MWC درباره نحوه برنامه‌ریزی خود برای ادغام ماهواره‌ها در توپولوژی شبکه مخابراتی بحث کنند.

10. ابزارهای فراتر از تلفن

گوشی های هوشمند محرک اصلی برای اتصالات تلفن همراه هستند. اما این بدان معنا نیست که آنها تنها ابزارهایی هستند که از شبکه های تلفن همراه استفاده می کنند. تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و خودروهای جدیدتر امروزه این کار را انجام می‌دهند و عینک‌های VR مانند Vision Pro در آینده ممکن است این وظیفه را به دوش بکشند.

Gebbie از CCS Insight به دسته‌های کاملاً جدیدی از دستگاه‌هایی که وارد بازار می‌شوند اشاره کرد که ممکن است باعث افزایش تقاضا برای شبکه‌های تلفن همراه شود. یکی از این دسته دستیارهای دیجیتال مبتنی بر هوش مصنوعی مانند پین Humane و Rabbit R1 است. یکی دیگر حلقه های متصل است که می تواند سلامت و رفتار کاربران را ردیابی کند.

گبی گفت که MWC دیگر مانند گذشته تحت سلطه اخبار گجت نیست. اما او همچنان انتظار دارد که چنین دستگاه هایی در این نمایشگاه عاشقان خود را ملاقات کنند.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.