تلفن همراه

فناوری

هوش مصنوعی

February 26, 2024
19:43 دوشنبه، 7ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161568

مودم جدید کوالکام به سیستم ارتباط ماهواره‌ای مجهز است

منبع: Zoomit

مودم جدید کوالکام که به سیستم ارتباط ماهواره‌ای مجهز است، هوش مصنوعی اختصاصی دارد.

جدیدترین مودم پرچمدار 5G کوالکام با تمرکز بر سرعت بسیار زیاد و گسترش پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای معرفی شد. مودم X80 هفتمین مودم 5G کوالکام است که برای گوشی‌های هوشمند، کامپیوترهای شخصی، دستگاه‌های واقعیت تعمیم‌یافته (XR)، خودرو و دستگاه‌های صنعتی IoT توسعه یافته و از واحد هوش مصنوعی اختصاصی بهره می‌برد.

پردازنده‌ی یادشده از شتاب‌دهنده‌ی تنسور برای کاهش تأخیر، افزایش سرعت انتقال داده‌ها و بهبود پوشش و بهره‌وری انرژی استفاده می‌کند. همچنین نسل سوم فناوری 5G AI Suite با پیشرفت‌های هوش مصنوعی در زمینه‌ی اتصالات، به پوشش‌دهی کمک زیادی می‌کند.

کوالکام ادعا می‌کند در صورت اتصال به شبکه‌ی mmWave تا ۱۰ درصد مصرف انرژی کمتر و تا ۳۰ درصد مکان‌یابی بهتری را تجربه خواهید کرد.

اسنپدراگون X80 اولین مودم 5G با پشتیبانی کامل از ارتباطات ماهواره‌ای باند باریک (NB) به شبکه‌های غیرزمینی (NTN) است. با چنین مودم پرقدرتی ما باید شاهد عرضه‌ی گوشی‌های پرچمدار بیشتری با پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای در اواخر سال ۲۰۲۴ باشیم که احتمالاً چنین مقوله‌ای روی قیمت گوشی تاثیرگذار باشد.

حداکثر سرعت دانلود در نظر گرفته‌شده برای مودم X80 حدود ۱۰ گیگابایت‌برثانیه و حداکثر سرعت آپلود حدود ۳٫۵ گیگابایت‌برثانیه است که دلیل آن را می‌توان استفاده از ۶ آنتن گیرنده و گسترش دامنه‌ی mmWave مبتنی بر هوش مصنوعی دانست. انتظار می‌رود که مودم جدید کوالکام در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ وارد گوشی‌ها شود.

کوالکام همچنین سیستم اتصال تلفن همراه FastConnect 7900 خود را معرفی کرد، اولین سیستمی که اتصال Wi-Fi، بلوتوث و Ultra Wideband را در تراشه‌ای ۶ نانومتری ادغام کرده است. سیستم یادشده از آخرین استاندارد Wi-Fi 7 با حداکثر سرعت ۵٫۸ گیگابیت‌بر‌ثانیه، بلوتوث ۵٫۴ با صدای فراگیر و ANT پلاس پشتیبانی می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.