5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

فناوری

March 4, 2024
13:17 دوشنبه، 14ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161770

اندازه بازار APIهای شبکه به 300 میلیارد دلار می‌رسد

ICTna.ir – انجمن جهانی تلفن همراه، GSMA، به نتایج تحقیقات مکنزی اشاره می کند که نشان می دهد فرصت درآمد API های شبکه تا سال 2030 به ارزش 300 میلیارد دلار خواهد بود. صحبت از رابط های برنامه نویسی برنامه (API) ممکن است باعث بی حوصلگی سرمایه گذارانی شود که سال ها شاهد سقوط و سوختن ابتکارات رشد درآمد در صنعت مخابرات بوده اند. یک بانکدار سرمایه‌گذاری در یک رویداد اخیر اریکسون در لندن گفت که احساسات نسبت به این صنعت هرگز تا این حد پایین نبوده است. اما شتاب در اطراف API های شبکه به وضوح در حال افزایش است و انجمن جهانی تلفن همراه، سازمان دهنده کنگره جهانی موبایل بارسلون، تحقیقاتی را که فرصت درآمدی را در حدود 300 میلیارد دلار از هم اکنون تا سال 2030 ارزیابی می کند را برجسته کرده است.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در صنعتی که سالانه حدود 1 تریلیون دلار درآمد خدمات ایجاد می کند، این عددی است که نیاز به توجه دارد. این مقاله که توسط مک کینزی، فرزند اصلی مشاوره مدیریت تولید شده است، اگر به جیب های مخابراتی بریزد، با چند درصد رشد فروش برابری می کند. این بیش از آن چیزی است که بسیاری از اپراتورها برای مدت طولانی دیده اند.

ایده بزرگ، برای افراد ناآشنا، استاندارد کردن APIها بین شبکه و برنامه هایی است که از آن استفاده می کنند. چرا این مهم است؟ زیرا از نظر تئوری به این معنی است که یک توسعه دهنده می تواند به جای نوشتن نرم افزار بر اساس صنعت و اکوسیستم مخابراتی، یک مجموعه کد برای شبکه های جهان تولید کند. اپراتورها و سازندگان پلتفرم مانند اریکسون (با واحد Vonage) نسبت به ارزش ذاتی ویژگی های شبکه که این API ها در معرض نمایش قرار می دهند خوش بین هستند و از توسعه دهندگان انتظار دارند برای دسترسی هزینه کنند.

 

سکته های مختلف

شک و تردید یک شبه ناپدید نخواهد شد، اما مخالفان نمی توانند انکار کنند که حمایت مشتاقانه در کل صنعت از Open Gateway، ابتکار GSMA در API های رایج وجود دارد. این موضوع اولین بار در MWC سال گذشته اعلام شد. تعداد امضاکنندگان یادداشت تفاهم Open Gateway از 19 به 47 در یک سال افزایش یافت. به گفته هنری کالورت، رئیس شبکه های GSMA، این رقم حدود 239 عملیات در سطح جهان و تقریباً دو سوم کل اتصالات تلفن همراه را نشان می دهد.

مهمتر از آن، در کشورهایی از جمله برزیل، اندونزی، اسپانیا و سریلانکا، اپراتورها، ایجاد فروشگاه خود را برنامه ریزی کرده اند. Vonage اریکسون زیربنای عرضه در اسپانیا است و همچنین جمع کننده یا واسطه برای مخابرات در آلمان خواهد بود. در سریلانکا، AWS یک پلتفرم چند اپراتوره را فراهم می کند. اینها پس از آن که چندین اپراتور، از جمله دوئیچه تلکام، قبلاً ویترین های API خود را راه اندازی کردند؛ پیشرفت های دلگرم کننده ای هستند.

مفهوم این بود که توسعه دهندگانی که می خواستند به آن API ها دسترسی داشته باشند، باید چندین بار با جامعه مخابراتی تراکنش کنند تا همه شبکه ها را پوشش دهند. به نظر هاوارد واتسون، مدیر ارشد امنیت و شبکه BT، به نظر می رسید که با ایده اصلی یک “تسویه حساب” واحد برای کل صنعت در تناقض است. او در کنفرانس مطبوعاتی اخیر بی تی گفت: من فکر می‌کنم این چشم‌انداز درستی است، زیرا پیچیدگی یک توسعه‌دهنده باید برای هر اپراتور پول بپردازد، یک عامل بازدارنده بزرگ برای مصرف و پذیرش خواهد بود.

به گفته کالورت که گفته GSMA قبلاً زمانی که بیش از حد تجویز شده بود، شاهد شکست بود، اکنون به نظر می رسد چندین رویکرد در حال شکل گیری است. او توضیح داد: ما سه مدل تجاری اساسی داریم. علاوه بر ایده یک اتاق تسویه مرکزی، مدل تجمیع کننده، با شرکت هایی مانند Infobip در برزیل که واسطه بین چندین شرکت مخابراتی و جامعه توسعه دهندگان است و فروشگاه تک اپراتور دوئیچه تلکام وجود دارد.

از این رو برخی از صحبت های اخیر مبارزه با اریکسون در تلاش برای جذب توسعه دهندگان و شراکت با مخابرات است. اریک اکودن، مدیر ارشد فناوری اریکسون، در رویداد اخیر لندن گفت: اکنون به 1.6 میلیون توسعه‌دهنده رسیده‌ایم که نسبت به سال گذشته 1.4 میلیون نفر رشد کرده است. اگر به هر پلتفرم عمومی در وب بروید، ممکن است آن دانش را در مورد نحوه اتصال شبکه ها به دست نیاورید. آنها در کاری که انجام می دهند عالی هستند، اما، صادقانه بگویم، من فکر می کنم ما کمی بیشتر در مورد شبکه ها می دانیم.

مدیران اپراتورهایی مانند واتسون که نگران قدرت تجمیع‌کننده‌ها هستند، ممکن است به دیدن بیش از یک پلتفرم چند اپراتور در هر کشور علاقه داشته باشند. با این حال، توسعه‌دهندگان بسیاری از آنها را بی‌تأثیر می‌دانند. اکودن گفت: همه این برنامه‌هایی را که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم نمی‌سازند، اما آنهایی که این کار را انجام می‌دهند تجربه توسعه‌دهنده‌ای در آن پلتفرم خواهند داشت و شاید از پلتفرم‌های AWS و مایکروسافت نیز استفاده کنند.» اما لازم نیست به سراغ 400 مورد مختلف بروید.

 

کامارای صادقانه

از دیدگاه GSMA، آنچه مهم است، اطمینان از قابلیت همکاری فنی استاندارد شده نه تنها بین شبکه‌ها و برنامه‌ها، بلکه در پلتفرم‌های مختلف که در آن مبادلات اتفاق می‌افتد، است. به گفته Calvert، پروژه CAMARA بنیاد لینوکس، که کتابچه دستور العمل این استانداردها را ارائه می دهد، نیز پشتیبانی می کند. او گفت: ما در واقع از همان رابط CAMARA استفاده کرده‌ایم.

در مجموع، CAMARA اکنون به حدود 40 یا 45 API پرداخته است که 26 مورد از آنها به عنوان اولویت توسط مخابرات شناسایی شده است و 35 اپراتور تا هفته گذشته API های تجاری را راه اندازی کرده بودند. Calvert می گوید 79 “نمونه” از 26 API اولویت بندی شده وجود دارد. راه اندازی هماهنگ توسط اپراتورها در بازارهای فردی به وضوح توسط GSMA تشویق شده است.

کالورت گفت: ما در ژوئن سال گذشته اقدامی انجام دادیم تا بگوییم که منطقی است اگر اپراتورها را وادار کنیم APIهایی را که قرار است راه‌اندازی کنند هماهنگ کنند. اگر همه تعویض سیم‌کارت، تأیید دستگاه و تأیید شماره را راه‌اندازی کنند، این ابزار بزرگ و مفیدی برای توسعه‌دهندگان، به‌ویژه در صنعت فین‌تک برای مبارزه با تقلب خواهد بود.

در مورد رقم درآمد 300 میلیارد دلاری، GSMA انتظار دارد پول از چندین جهت جریان یابد. اولی شامل پرداخت مبلغی به ازای هر تراکنش برای API است. سپس افزایش احتمالی در درآمد متوسط ​​هر کاربر از آنچه Calvert از آن به عنوان “اتصال پیشرفته” یاد می کند وجود دارد. به عنوان مثال، یک گیمر Fortnite ممکن است برای جلوگیری از خطر مرگ آنلاین بر اثر تأخیر، هزینه اضافی را برای تضمین کیفیت خدمات کوتاه مدت، که از طریق یک بخش شبکه اختصاصی تحویل می‌شود، بپردازد.

کالورت با مثالی از API کشف لایه لبه گفت: دسته سوم غیرمستقیم است. این ممکن است به صورت رایگان ارائه شود، زیرا فقط اطلاعات است، اما آنچه شما در واقع به دست می آورید، شخص مخابراتی است که محاسبات را ذخیره می کند، زیرا شخصی از منابع لبه شما استفاده می کند.

البته جذب توسعه دهندگان کلید موفقیت همه اینها خواهد بود. کالورت می‌گوید: صنعت مخابرات در گفتگو با توسعه‌دهندگان عالی نیست. اما امیدواریم با صحبت کردن با آنها در کد نرم افزاری، به زبانی که آنها می فهمند، پیام را دریافت کنیم.

در روز سه‌شنبه هفته گذشته، بازدیدکنندگان کنگره جهانی تلفن همراه میتوانستند هکاتون Open Gateway APIs را که شامل 40 تا 50 توسعه‌دهنده است، در کنار سایر فعالیت‌های نرم‌افزاری تماشا کنند. در همین حال، کالورت، در حال حاضر نقش مبلغ API را بازی می‌کند، زیرا تلاش می‌کند پیام را به شرکت‌های نرم‌افزار به‌عنوان سرویس از جمله Salesforce.com منتقل کند. مانند یک آواتار Fortnite در یک پیوند با تأخیر کم، آخرین ابتکار بزرگ مخابرات هنوز زنده و در حال اجراست.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.