5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

خبر اول

March 1, 2024
13:21 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161772

نوکیا جایگزین هواوی در BTSهای دوئیچه تلکام در آلمان می‌شود

ICTna.ir – آقای Tommi Uitto، مدیر ارشد تلفن همراه نوکیا، فرصتی برای پیشرفت در اوپن رن با هزینه هواوی می بیند. کارت قرمز آلمان یک شکست بزرگ اروپایی برای نوکیا در سال 2018 بود، زمانی که دویچه تلکام به دلیل نارضایتی آشکار از این وندور فنلاندی، به اریکسون، رقیب سوئدی اش روی آورد. نوکیا محصولات شبکه دسترسی رادیویی (RAN) را برای حدود یک سوم شبکه این شرکت آلمانی تامین کرده بود. پس از جایگزین شدن توسط رقیب سوئدی خود و پس از آن اصلاحات اساسی در سبد محصولات 5G خود، اکنون به دو سوم دیگر بازار توجه دارد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آلمان مدت‌ها قلمرو هواوی بوده است، یک وندور جنجالی چینی که برخی مقامات غربی آن را تهدیدی امنیتی می‌دانند. دویچه تلکام که نگران کمبود جایگزین‌ها و دشواری تعویض تجهیزات و ترکیب وندورها بود، شروع به آزمایش RAN باز (O-RAN) کرد، این به یک فرصت بعنوان کمک فرضی برای بررسی قابلیت همکاری و تقویت برای متخصصان شد. در نوبراندنبورگ، که توسط شرکت مخابراتی «O-RAN Town» نامگذاری شده است، محصولاتی را امتحان کرده است که جایگزین‌های متعددی برای اریکسون و هوآوی عرضه می‌شوند. در ماه دسامبر، از برنامه‌هایی برای آوردن RAN باز به 3000 سایت، یعنی در حدود 12 درصد از کل 5G، رونمایی کرد. نوکیا که در آن زمان به‌عنوان تامین‌کننده کلیدی شناخته می‌شد، اکنون فاش کرده است که به سایت‌های بی تی اسی می‌رود که هواوی در حال حاضر آن‌ها را اشغال کرده است.

Tommi Uitto، رئیس گروه تجاری موبایل نوکیا در این خصوص گفت: ما این قرارداد پرچمدار را با Deutsche Telekom در آلمان به دست آوردیم تا برخی از پایگاه های نصب شده آنها را با هواوی جایگزین کنیم. این 3هزار سایت جایگزین است، به علاوه سایت های جدید در بخشی از شبکه در آلمان وجود خواهد داشت.

 

آماده شدن برای ورود مجدد

این یک ورود مجدد نسبتاً کوچک اما قابل توجه به دوئیچه تلکام برای نوکیا است و Uitto که از زمان به دست گرفتن این مسئولیت در اواخر سال 2018 رهبری چرخش صنعت تلفن همراه این شرکت را بر عهده داشته است، به وضوح امیدوار است که در آینده نقش بسیار بیشتری برای آن داشته باشد. نتیجه این است که دوئیچه تلکام بسته به اینکه شرایط چگونه تغییر می کند، یک بازنگری جامع تری را برنامه ریزی می کند.

وجود از دست دادن اخیر کسب و کار AT&T به اریکسون، نوکیا ادعا می کند که در دو سال گذشته سهم خود را از بازار 5G در خارج از چین از 23 درصد به 29 درصد افزایش داده است. طبق گفته Uitto، سهم کلی RAN آن بدون احتساب چین از حدود 23 درصد به 27 درصد در مدت مشابه افزایش یافته است. در همین حال، هواوی در خارج از O-RAN Alliance، گروهی تحت رهبری مخابراتی که دارای مشخصات RAN باز است، باقی می ماند. مدیران ارشد آن همچنان معماری RAN باز و مجازی را به عنوان غیربهینه رد می کنند. فیلیپ سانگ، مدیر ارشد بازاریابی گروه تجاری اپراتور هواوی، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در کنگره جهانی موبایل (MWC) گفت: ما فکر می کنیم هنوز مشکلاتی وجود دارد، اولین مورد بهره وری انرژی و دیگری عملکرد است که نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

وی گفت: همکاری زیادی بین بخش رادیویی و بیس باند وجود دارد و پیوستن به یکدیگر می تواند عملکرد خوبی را در شبکه ایجاد کند. او گفت وقتی صحبت از تقویت کننده های پاور مورد استفاده در رادیوها می شود، هوآوی یک نسل جلوتر از رقبا باقی می ماند.

اما یکی از مدیران ارشد شرکت مخابراتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: بیزاری هواوی از RAN مجازی، به جای نگرانی ژئوپلیتیک، یک اپراتور در یکی از بازارهای اروپایی را بر آن داشته است تا جایگزین ها را بررسی کند و ممنوعیت رسمی استفاده از تجهیزات هواوی همچنان یک احتمال مشخص در بزرگترین اقتصاد اروپا است.

در سپتامبر گذشته، مقامات آلمانی یک مقاله استراتژی به اشتراک گذاشتند که در آن پیشنهاد داده شد تا دویچه تلکام، تلفونیکا و وودافون تا اکتبر 2026 مهلت دهند تا اطمینان حاصل شود که بیش از 25 درصد از RAN توسط هواوی یا ZTE، یک فروشنده کوچک‌تر چینی، مدیریت نمی‌شود. عدم قطعیت این است که آیا این قانون 25 درصد به معنای حذف اجزا است یا صرفاً تغییر نرم افزار مدیریت. با این حال، مدیریت سخت افزار چینی با نرم افزار یک شرکت دیگر مشکل به نظر می رسد.

 

حمله گسترده

در مقابل، ترکیب عملکردهای نرم افزاری نوکیا با رادیوهای شخص ثالث جنبه مهمی از ترتیبات جدید با دوئیچه تلکام است. فروشنده فنلاندی با استفاده از یک رابط استاندارد، نرم افزار باند پایه خود را که در واحدهای مرکزی و توزیع شده میزبانی می شود، با رادیوهای ساخته شده توسط فوجیتسو ژاپن جفت می کند.

کلودیا نعمت، عضو هیئت مدیره فناوری و نوآوری دویچه تلکام، در جریان ارائه این هفته در MWC گفت که این شرکت در حال حاضر از خدمات تجاری پشتیبانی می کند. او گفت: ما در حال رسیدگی به یک اکوسیستم چالش‌برانگیز هستیم و O-RAN را دو برابر کردیم. همانطور که من صحبت می کنم، ما مشتریان واقعی داریم که در یک محیط O-RAN چند فروشنده زندگی می کنند.

در سراسر سایت‌هایی که از فناوری MIMO استفاده می‌کنند، نوکیا واحدهای رادیویی و همچنین محصولات باند پایه را ارائه نمی‌کند. Uitto تأیید کرد که برخلاف اریکسون، این شرکت همچنین قصد دارد محصولات سازگار با طعم‌های مختلف فناوری Open RAN را توسعه دهد. این به معنای تولید واحدهای رادیویی با و بدون اکولایزر، یک عملکرد شبکه آدرس دهی تداخل است.

طبق توافقی که سال گذشته در ژاپن به دست آمد، محصولات باند پایه سازگار با RAN باز باید دارای اکولایزر باشند تا اطمینان حاصل شود که با هر دو نوع واحد رادیویی کار می کنند. اریکسون گفته است که رادیوهای بدون اکولایزر را توسعه نخواهد داد و در عین حال تاکید دارد که محصولات باند پایه خود از آنها پشتیبانی می کنند. اما بدون نام بردن مستقیم از اریکسون، Uitto مشکوک به نظر می رسد.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.