5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

مخابرات فضایی

March 1, 2024
12:32 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161774

در MWC؛ مدیران AT&T و AST در مورد احتمالات مخابرات فضایی صحبت می‌کنند

ICTna.ir – در کنگره جهانی موبایل امسال در بارسلونا، مسابقه فضایی صنعت بی‌سیم به طور فزاینده‌ای شبیه رقابت دو شرکتی بین AT&T ، شراکت با AST SpaceMobile و T-Mobile است که با استارلینک اسپیس ایکس در مشارکت است. جی آر ویلسون، یکی از مدیران AT&T که با AST SpaceMobile همکاری می کند، گفت: این یک سال آزمایش بسیار گسترده خواهد بود و واقعاً شروع به نهایی کردن مدل تجاری و استراتژی ورود به بازار خواهد شد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، تلاش اخیر به لطف مجموعه عظیم ماهواره‌های استارلینک که اکنون شامل نسخه‌های دایرکت تو سل است و همچنین به دلیل حضور بزرگ و بدون تک‌گویی ایلان ماسک در X بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در طول MWC، ماسک از طریق سرویس دایرکت تو سل استارلینک، در X (توییتر سابق) پست کرد. اما در گفتگوهایی که در غرفه AT&T انجام شد، مدیران AT&T و AST به تلاش آرام‌تر خود برای تبدیل اتصال ماهواره‌ای به واقعیت تجاری با اعتماد به نفس بیشتری اشاره کردند.

 

این فضا را تماشا کنید؛ فضای تلکام!

جی آر ویلسون، معاون استراتژی و رومینگ AT&T گفت: سال 2024 واقعاً سال مهمی خواهد بود. این یک سال آزمایش بسیار گسترده خواهد بود و واقعاً شروع به نهایی کردن مدل تجاری و استراتژی عرضه به بازار خواهد بود.

در همین حال، AST مشتاقانه منتظر پرتاب پنج ماهواره BlueBird خود است که جانشینان ماهواره BlueWalker 3 با ظرفیت بالاتری هستند که برای آزمایش خدمات صوتی و داده استفاده کرده است.

اسکات ویسنیوسکی، معاون اجرایی و مدیر استراتژی شرکت میدلند، تگزاس، گفت: ما در سه ماهه دوم پنج ماهواره پرتاب خواهیم کرد که به ما امکان می دهد برخی از خدمات اولیه را ارائه دهیم. عبارت “اولیه” به این معنی است که در دسترس بودن محدود به زمانی است که هر یک از آن ماهواره ها بالای سر باشد، نه خدمات کندتر.

AST می گوید برای شروع به ارائه خدمات به پنج ماهواره نیاز دارد که 90 ماهواره یک استقرار کامل را تشکیل می دهند، کسری کوچک از بیش از 5هزار ماهواره استارلینک که اکنون در مدار هستند. ویلسون گفت AT&T شرکت AST را به دلیل ظرفیت و قدرت بسیار بالاتر ماهواره هایش انتخاب کرد.

او گفت: اگر AST بزرگترین آرایه آنتن را راه اندازی می کند، می توانید به آن فکر کنید که آنها اتوبوس های مدرسه را راه اندازی می کنند و شاید یکی دیگر از ارائه‌دهنده‌های ماهواره‌ای که باید پرنده‌های زیادی را پرتاب کند، مینی کوپر را راه‌اندازی می‌کنند.

ویسنیوسکی سپس تاکید کرد که هر نسل جدید از ماهواره های AST چقدر ظرفیت بیشتری در مقایسه با 100 مگاهرتز BlueWalker 3 خواهد داشت.

او گفت: ماهواره‌هایی که در فصل دوم امسال پرتاب می‌کنیم هزار مگاهرتز ظرفیت دارند، در حالی که ماهواره‌های نسل بعدی شامل یک ASIC سفارشی که حدود چهار سال است روی آن کار کرده‌ایم و سایر پیشرفت‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند، تا ظرفیت 2000 مگاهرتز ظرفیت خواهند داشت.

ویسنیوسکی گفت 45 ماهواره پوشش کافی بر روی ایالات متحده آمریکا را برای “یک سرویس مصرف کننده واقعی” فراهم می کند و 45 ماهواره بعدی بقیه جهان را پوشش می دهد.

 

راه اندازی لجستیک

AST اخیراً برنامه‌های استقرار خود را تغییر داده است تا اولین ماهواره‌های امسال را در یک شیب مداری بالاتر مستقر کند که آنها را قادر می‌سازد تا 59 درجه عرض جغرافیایی را در نیمکره شمالی و جنوبی پوشش دهند.

این افزایش در پوشش آمریکای شمالی ممکن است با اهداف AT&T مطابقت داشته باشد، اما ویلسون گفت که شرکت مخابراتی درخواست تغییر نکرده است.

ویسنیوسکی نگفت که کدام شریک آن را درخواست کرده است، اما خاطرنشان کرد که این پوشش گسترده به AST اجازه می دهد تا به “تمام جمعیت در کانادا و شمال اروپا” دسترسی پیدا کند، جایی که سرمایه گذاران آن شامل بل کانادا و وودافون هستند.

او در مورد برنامه‌های پرتاب AST فراتر از آن پنج ماهواره اول صحبت نکرد، اما هیچ نگرانی در مورد توانایی این شرکت برای یافتن ظرفیت پرتاب در حالی که استارلینک و به زودی پروژه Kuiper آمازون، می‌خواهند بسیاری از موجودی موشک‌های آینده غرب را اشغال کنند، ابراز نکرد.

ویسنیوسکی گفت: ما ماهواره های خود را طوری طراحی کرده ایم که برای پرتاب وسایل نقلیه آگنوستیک باشند. ما در بین ارائه دهندگان انعطاف پذیری داریم و می دانید ما با همه ارائه دهندگان خدمات راه اندازی روابط داریم.

AST همچنین اخیراً روابط خود را با اپراتورهای مخابراتی همراه تقویت کرد، زمانی که AT&T، همراه با وودافون و گوگل، با سرمایه گذاری 155 میلیون دلاری که در ژانویه اعلام شد، رای مالی زیادی به چشم اندازهای AST دادند.

در همین حال، FCC قصد دارد در 14 مارس در مورد چارچوب قانونی پیشنهادی برای پوشش تکمیلی از فضا رای دهد که هر دو مفهوم خدمات T-Mobile و AT&T را در خود جای دهد.

ویلسون گفت: ما بسیار خوب با FCC همکاری کرده ایم. فکر می‌کنم تا اینجا خیلی خوشحالیم.

AT&T باید بتواند از طیف باند 5 و باند 12 خود از طریق AST بدون درخواست چشم پوشی استفاده کند، در حالی که باند 14 (طیف شبکه اول) به آن نیاز دارد. ویلسون اشاره کرد که اکثر دستگاه ها از باند 5 استفاده می کنند که در فرکانس 850 مگاهرتز قرار دارد.

سرویسی که باید تا زمین احساس شود

هر دوی مدیران AT&T و AST تاکید کردند که چگونه این پهنای باند ارائه شده در فضا نباید تفاوتی با خدمات زمینی داشته باشد، که در تضاد با ماهیت خاص گزینه اتصال ماهواره ای گسترده، SOS اضطراری اپل و جاه طلبی های پیام رسانی تی موبایل و استارلینک برای دایرکت تو سل است.

ویسنیوسکی گفت: این یک راه حل اضطراری نیست، این یک سرویس SOS نیست، متن یا حتی فقط صدا نیست، بلکه می تواند پهنای باند را به کاربران برساند. این همه چیز موبایل است.

ویلسون گفت: ما می‌خواهیم هم از نظر سادگی خدمات و هم از نظر مدل قیمت‌گذاری، بسیار مشتری پسند باشیم.

به نظر می رسد چشم انداز پوششی که بسیاری از فضاهای سفید موجود در نقشه های فعلی AT&T را پر می کند، AST را به یک تقویت آشکار برای شبکه امنیت عمومی FirstNet AT&T تبدیل می کند. اما ویلسون به جزییات استقرار اختصاصی FirstNet فراتر از این که صرفا تصریح کرد ما کاملاً قصد داریم که سرویس AST بتواند در صورت وقوع فاجعه یا قطعی، بدون مشکل خدمات ارائه کند، وارد نشد.

در همین حال، AST در 8 فوریه اعلام کرد اعطای قرارداد جدید از طرف یک پیمانکار اصلی که با دولت آمریکا همکاری می کند، اما ویسنیوسکی در این مورد توضیح نداد. او بر تمرکز بر بازار انبوه تاکید کرد و گفت: تجارت اصلی ما فرصت بازار مصرف است.

ویلسون همچنین پیشنهاد کرد که سرویس AST که به صورت آنلاین عرضه می‌شود، برنامه‌های ساخت زمینی خود را به‌طور اساسی تغییر نخواهد داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.