رسانه‌های اجتماعی

February 29, 2024
23:36 پنجشنبه، 10ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161833

چندین شکایت علیه متا بر سر داده‌های کاربران اروپا

منبع: Peivast

بلومبرگ می‌گوید متا پلتفرم در اروپا هدف شکایت‌های متعددی قرار گرفته که مدعی‌اند این شرکت پیش از جمع‌آوری حجم زیادی اطلاعات از کاربران فیسبوک و اینستاگرام، به درستی موافقت آنها را دریافت نکرده است. این داده‌ها برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌شوند. شاکیان می‌گویند متا با ارائه دو گزینه پولی و رایگان، پوششی فراهم کرده تا به همان روال سابق داده‌های کاربران را جمع‌آوری کند.

هشت سازمان روز پنجشنبه به نهادهای داده ملی شکایت برده و شرکت متا را به ایجاد «پوشش» با ارائه گزینه‌ای پولی برای خلاصی از تبلیغات متهم کردند.

طبق ادعای شاکیان، این اقدام مقررات عمومی حفاظت از داده یا GDPR اتحادیه اروپا را نقض می‌کند. براساس این قانون اتحادیه اروپا می‌تواند برای جدی‌ترین موارد نقض، تا سرحد ۴ درصد از ورودی مالی سالانه شرکت را به عنوان جریمه در نظر بگیرد.

اورسولا پاشل، نایب‌رئیس گروه مصرف‌کننده‌ی BEUC در اتحادیه اروپا، طی یک بیانیه مشترک گفت: «گزینه غیرمنصفانه پول یا رضایت شرکت متا تازه‌ترین تلاش این شرکت برای قانونی‌ کردن مدل تجاری است. این در واقع همان جمع‌آوری تمام اطلاعات حساس درمورد زندگی مردم است که با مدل تبلیغات تهاجمی به درآمد تبدیل می‌شود.»

شرکت متا از ماه نوامبر سطوح بدون تبلیغاتی را در ازای یک هزینه ماهانه ارائه کرده است. این اقدام در پاسخ به افزایش فشار و ممنوعیت استفاده از داده‌های کاربران برای هدف‌گیری تبلیغاتی، بدون دریافت رضایت آنها، اعمال شده است.

متا برای تایید اقدامات خود به بیانیه‌هایی اشاره می‌کند که احکام دادگاه اتحادیه اروپا نیز از آن پشتیبانی کرده و براساس آن کسب‌وکارها باید برای کاربرانی که مایل به جمع‌آوری داده و فروش آن به خریداران تبلیغات نیستند، گزینه دیگری در نظر بگیرند که «در صورت لزوم یک هزینه مناسب را شامل شود.»

به گفته متا در اروپا: «گزینه خرید یک اشتراک برای رهایی از تبلیغات، پیش‌نیازهای رگولاتورهای اروپایی را برآورده کرده و همچنین گزینه‌ای در اختیار کاربران می‌گذارد و متا هم می‌توان به تمام مردم خدمت‌رسانی کند.»

حال شکایت مصرف‌کنندگان فشار تازه‌ای بر رگولاتورهای داده است تا سریع در این باره تصمیم بگیرند. مقررات جدید اتحادیه اروپا از روز ۷ مارس اجرایی می‌شود و براساس آن از یک سو نهاد‌های نظارتی قدرت بیشتری می‌گیرند و از سوی دیگر محدودیت‌های بیشتری برای پردازش داده‌های شخص کاربران در راستای تبلیغات اعمال می‌شود و احتمال انتقاد از سوی اتحادیه اروپا افزایش می‌یابد.

کمیسیون محافظت از داده ایرلند، که به دلیل استقرار دفتر اروپایی متا در دوبلین، نهاد اصلی ناظر بر این شرکت به حساب می‌آید می‌گوید به ارزیابی طرح متا ادامه خواهد داد. هیاتی به نام EDPB که از ناظران محافظت از داده تشکیل شده نیز به صورت جداگانه در حال کار رویز اظهارنظری «درمورد پیش‌نیاز‌های رضایت معتبر در مدل‌های پول یا رضایتی هستند که در بیشتر پلتفرم‌های بزرگ آنلاین به اجرا درآمده است.»

این اظهارنظر قرار است شفافیت بیشتری درمورد چگونگی عملکرد شرکت‌های فناوری فراهم سازد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.