رسانه‌های اجتماعی

March 1, 2024
10:51 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161868

شکایت گروه‌های مصرف کننده اروپایی از مالک فیس بوک

متا پلتفرم با شکایت هشت گروه مصرف کننده اتحادیه اروپا روبرو شد که مدعی هستند این شرکت آمریکایی، در روند جمع آوری داده‌های کاربران، مقررات حریم خصوصی این بلوک را نقض کرده است.

به گزارش ایسنا، شکایت گروه‌های مصرف‌کننده در جمهوری چک، دانمارک، فرانسه، یونان، نروژ، اسلواکی، اسلوونی و اسپانیا به مقامات حفاظت از داده‌ها در کشورهایشان، به شکایات قبلی در خصوص انبوه داده‌های کاربران متا اضافه می‌شود.

این نهادهای مصرف‌کننده گفتند متا از قوانین حفاظت از داده‌های عمومی در خصوص پردازش منصفانه، به حداقل رساندن داده‌ها و محدودیت‌های هدف، تبعیت نمی‌کند و هیچ مبنای قانونی در جمع‌آوری و پردازش داده‌ها توسط این شرکت وجود ندارد.

اورسولا پاچل، معاون مدیر کل سازمان مصرف‌کنندگان اروپا، گفت: بر اساس قانون حفاظت از داده‌های عمومی، مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر پایش و رصد، انواع مشکلات را ایجاد می‌کنند و زمان آن رسیده است که مقامات حفاظت از داده‌ها از پردازش غیرمنصفانه داده‌ها توسط متا و نقض حقوق اساسی مردم از سوی این شرکت، جلوگیری کنند.

وی همچنین از اقدام اخیر متا برای راه اندازی سرویسهای اشتراک پولی بدون تبلیغ فیس بوک و اینستاگرام در اروپا انتقاد کرد. این شرکت اعلام کرده که هدف از راه اندازی این سرویسها، رعایت مقررات فناوری جدید اتحادیه اروپاست.

منتقدان می گویند این به معنای آن است که کاربران مجبور هستند برای حفظ حریم خصوصی خود، هزینه کنند. کاربرانی که به تبلیغات اهمیتی نمی دهند می توانند به استفاده رایگان از خدمات ادامه دهند.

بر اساس گزارش رویترز، متا اعلام کرد تغییرات اعمال شده برای سرویس اشتراکی، پاسخی به اقدامات نظارتی و احکام دادگاه است. یک سخنگوی متا گفت: اشتراک برای عدم نمایش تبلیغات، به جدیدترین تحولات نظارتی، راهنمایی‌ها و احکام مشترک رگولاتورهای برجسته اروپایی و دادگاه‌ها در سال‌های اخیر پاسخ می دهد. به خصوص، مطابق با دستور عالی ترین دادگاه اروپا است. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در ژوئیه، مدل اشتراک را به عنوان راهی برای کسب رضایت کاربران برای پردازش داده‌ها برای تبلیغات شخصی سازی شده، تائید کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.