امنیت

March 1, 2024
10:50 جمعه، 11ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161895

پلیس فتا: ارسال تصاویر حتی با پوشش مناسب از طریق شبکه‌های اجتماعی خطرات جبران ناپذیری دارد

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه از شناسایی فردی که با هوش مصنوعی تصاویر دختر دبیرستانی را تغییر داده بود خبر داد و گفت: باوجود برنامه و سایت‌های متفاوت ؛ ارسال تصاویر حتی با پوشش مناسب از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دیگران خطرات جبران‌ناپذیری دارد.

سرهنگ علی عباسی کسانی رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در تشریح این خبر گفت: در پی شکایت و مراجعه حضوری دختر نوجوان کرمانشاهی مبنی بر تهدید و اخاذی با تصاویر جعلی در فضای مجازی، مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد: شاکیه در اظهارات خود عنوان داشت در یکی از شبکه‌های اجتماعی با شخصی آشنا شده و تعدادی عکس‌ شخصی با پوشش مناسب برای وی ارسال کرده اما به دلیل درخواست‌های نامناسب از سوی فرد مقابل قطع ارتباط و وی را مسدود نموده است اما پس مدتی فردی ناشناس با ارسال پیام‌های متعدد و تصاویر تغییر داده‌شده توسط هوش مصنوعی ایشان را تهدید کرده چنانچه با وی همکاری نکند، این تصاویر را برای دوستان، اقوام و آشنایان ارسال و در فضای مجازی نیز انتشار خواهند داد.

وی افزود: با توجه به حساسیت موضوع کارشناسان پلیس فتا استان در سریع‌ترین زمان ممکن با انجام اقدامات علمی و هوشمندانه متهم را مورد شناسایی قرار دادند و با هماهنگی مرجع قضایی به پلیس فتا احضار کردند، متهم در بازجویی‌های فنی مأموران پلیس فتا با مشاهده مدارک مستدل و غیر‌قابل‌انکار، به بزه انتسابی اعتراف کرده و عنوان داشت تصاویر را با برنامه هوش مصنوعی تغییر داده و با همکاری پسردایی خود اقدام به تهدید دختر نوجوان نموده است.

سرهنگ کسانی در هشدار به شهروندان گفت: این روزها به علت پیشرفت تکنولوژی جرائم مختلفی در فضای مجازی اتفاق می‌افتد‌ که یکی از این جرائم تغییر تصاویر خصوصی دیگران برای مقاصد سوء است لذا کاربران فضای مجازی به‌خصوص دخترخانم‌های جوان باید بیشتر مراقب بوده و از ارسال تصاویر خود برای دیگران اجتناب کنند زیرا ممکن است این تصاویر به‌راحتی با نرم‌افزارها و سایت‌های هوش مصنوعی تغییر داده‌شده و به تصاویر نامناسب و غیراخلاقی تبدیل می‌گردد.

این مقام انتظامی خاطر‌نشان کرد: هرگونه تغییر عکس و فیلم و صدای دیگران و انتشار آن جرم بوده و این پلیس برابر قانون با مجرمین برخورد خواهدکرد.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه در پایان یاد آورد شد: وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir مرجع کامل از اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.