فیسبوک تب اخبار را در آمریکا و استرالیا غیرفعال میکند
متا روز پنجشنبه اعلام کرد که بخش مختص اخبار خود را در ماه آوریل حذف میکند و در نتیجه کاربران ایالات متحده و استرالیا دیگر به این بخش دسترسی ندارند. به نظر میرسد که شرکت متا در حال فاصله گرفتن از اخبار و به ویژه خبرهای سیاسی است. غول شبکه اجتماعی چنید پیش نیز اعلام کرد که محتوای سیاسی را در پلتفرمهای خود ترویج الگوریتمی نخواهد کرد.
متا در یک پستی وبلاگی توضیح میدهد که بخش اخبار فیسبوک در راستای «همخوانی بهتر سرمایهگذاریها با محصولات و خدماتی که مردم بیشتر از همه برای آن ارزش قائلند،» غیرفعال میکند. به نظر میرسد که این شبکه اجتماعی در ادامه مسیر خود روی محصولات جدید از جمله ویدیوهای کوتاه تمرکز بیشتری خواهد داشت.
در این پست وبلاگی آمده است: «به عنوان یک شرکت، ما باید زمان و منابع خود را روی چیزهایی که مردم بیشتر در پلتفرم خواستار آن هستند، از جمله ویدیوهای کوتاه، متمرکز کنیم. تعداد کسانی که اخبار فیسبوک را در استرالیا و آمریکا استفاده میکنند سال گذشته تا بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.»
متا در سپتامبر سال گذشته نیز این بخش را برای کاربران انگلستان، فرانسه و آلمان حذف کرده بود و حالا شاهد توسعه این رویکرد به آمریکا و استرالیا هستیم. این اقدام گام دیگری است برای فاصله گرفتن از صنعت خبر که به موضوعات بحثبرانگیزی در زمینه مبارزه با اطلاعات وارون و اجرای سیاستهای محتوایی منتهی شده است.
اگرچه که بخش اخبار فیسبوک عمر چندانی ندارد و این شکرت در سال ۲۰۱۹ از آن رو نمایی کرد، اما به نظر میرسد که منابع متا از این پس روی محصولاتی مثل ریلز و ویدیوهای کوتاه تمرکز بیشتری دارند. مجموعه اپلیکیشنهای اجتماعی متا در حال حاضر رقابت سختی با تیکتاک، پلتفرم تحت مالکیت بایتدنس چین، دارند و با اینکه از لحاظ تعداد کاربران قابل مقایسه نیستند اما در این رقابت تیکتاک بسیاری از کاربران نسل Z را از آن خود کرده است.
با این حال متا میگوید که با وجود غیرفعال کردن بخش اخبار در کشورهای مختلف، همچنان لینک مقالات را در اپلیکیشن اصلی فیسبوک به نمایش میگذارد و ناشران میتوانند به صفحات و حسابهای فیسبوک خود دسترسی پیدا کنند و «لینکهایی را در استوری منتشر کرده و مردم را مشابه دیگر سازمانها به وبسایت خود هدایت کنند.»
این تحولات تاثیری بر قراردادهای فعلی بخش خبری فیسبوک با ناشران استرالیا، فرانسه و آلمان ندارد و به گفته متا قراردادهای مربوط بخش خبری در ایالات متحده و انگلستان منقضی شدهاند.
متا میگوید با این همه به سرمایهگذاری روی افزایش مشارکت کاربران ادامه میدهد و «سازمانهای خبری هم میتوانند از محصولاتی مثل ریلز و سیستم تبلیغات برای دسترسی به مخاطبان بیشتر و هدایت مردم بیشتری به وبسایت استفاده کنند و ۱۰۰ درصد درآمد لینکهای خروجی فیسبوک نیز به خودشان اختصاص دارد.»
با این حال ناشران بخشی مهمی از ترافیک خود را از فیسبوک تامین میکنند و تغییر شرایط شاید تاثیر مهمی بر وضعیت آنها بگذارد. بررسیهای شرکت Chartbeat روی ۱۹۳۰ وبسایت خبری و رسانهای از ۳۷۰ شرکت نشان داد که فیسبوک تا دسامبر ۲۰۲۳، حدود ۳۳ درصد از ترافیک اجتماعی این ناشران را به خود اختصاص داده است.