سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

March 2, 2024
15:12 شنبه، 12ام اسفندماه 1402
کد خبر: 161923

ارزش بازار انویدیا به‌لطف هوش مصنوعی از 2 تریلیون دلار فراتر رفت

منبع: Digiato

ماه مارس با افزایش سهام شرکت‌های حوزه فناوری آغاز شد و درحال‌حاضر سهام بسیاری از شرکت‌ها به نقطه عطف جدیدی دست یافته است. ازجمله این شرکت‌ها می‌توان به انویدیا اشاره کرد که برای اولین‌بار، ارزش آن بالای رقم 2 تریلیون دلار بسته شده است.

طبق گزارش رویترز، پس از اینکه شرکت Dell که سرورهای پیشرفته مجهز به پردازه‌های انویدیا را می‌فروشد، اخیراً پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای را نسبت به فروش خود اعلام کرده بود، سهام انویدیا 4 درصد افزایش یافت. درحال‌حاضر، سهام این شرکت با قیمت 755.50 یورو به ازای هر سهم معامله می‌شود.

با این شرایط، ارزش بازار انویدیا اکنون 2.06 تریلیون دلار است. بنابراین غول حوزه تراشه‌سازی پس از مایکروسافت (با ارزش بازار 3.09 تریلیون دلاری) و اپل (با ارزش بازار 2.77 تریلیون دلاری) سومین شرکت ارزشمند وال استریت محسوب می‌شود.

سهام Dell نیز تا 38 درصد افزایش یافته است تا ارزش این شرکت به بالاترین حد خود برسد. سهام شرکت Super Micro Computer که سرورهای ساخته‌شده با تراشه‌های انویدیا را به فروش می‌رساند نیز 4.5 درصد افزایش یافته است.

انویدیا در حال حاضر حدود 80 درصد از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته را در اختیار دارد و مشتریان آن شامل OpenAI، خالق ChatGPT، مایکروسافت، متا و آلفابت می‌شود که در بازار نوظهور هوش مصنوعی در حال رقابت با یکدیگر هستند.

سهام این شرکت همچنین اخیراً به پرمعامله‌ترین سهام وال استریت از نظر ارزش تبدیل شده و در این زمینه تسلا را پشت‌سر گذاشته است. سرمایه‌گذاران طی 30 دوره گذشته، به‌طور میانگین 36 میلیارد دلار از سهام انوید‌یا را معامله کرده‌اند، در حالی که این میزان برای تسلا 21 میلیارد دلار بوده است. در همین رابطه، معاملات انویدیا در روز جمعه به ارزش 38 میلیارد دلار رسیده است.

ارزش سهام انویدیا که سال گذشته میلادی بیش از سه برابر افزایش یافته بود، تاکنون در سال 2024، 66 درصد افزایش یافته است. ماه گذشته نیز ارزش بازار این شرکت از آمازون و آلفابت پیشی گرفت.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.