دولت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 3, 2024
17:52 یکشنبه، 13ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162025

درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع شد

منبع: Peivast

سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و به‌روزسانی شده، اراضی را با تصاویر ماهواره‌ای قدیمی‌تر انطباق می‌دهد و به‌صورت هوشمند، می‌تواند نسبت به هرگونه تغییر کاربری هشدار دهد و به این شکل با زمین‌خواری مقابله کند.

حسین میررجبی معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در نشست خبری با موضوع «پنجره واحد مدیریت زمین» که همزمان با نمایشگاه محیط زیست برگزار شد به بیان مزایای استفاده از پنجره واحد مدیریت زمین پرداخت و گفت: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌تواند نسبت به هرگونه تغییر کاربری زمین‌ها هشدار دهد و به این شکل با زمین‌خواری مقابله کند.

او در این باره توضیح داد: از سال ۹۶ کارگروه مبارزه با زمین‌خواری و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، پیگیر مشکلات در حوزه زمین و منابع طبیعی بودند و کاربران از نحوه صدور مجوز‌ها ناراضی بودند و به قدری این فرآیند زمان‌بر بود که امکان نبود شفافیت و رانت اطلاعاتی به وجود می‌آمد. در نتیجه ایجاد سامانه صدور مجوز در حوزه زمین و سامانه هوشمند در پایش اراضی در اولویت فعالیت‌هایمان قرار گرفت.

طبق گفته میررجبی، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یک سامانه هوشمند است که می‌تواند در قالب بارگذاری لایه‌های مختلف حوزه عملیاتی دستگاه‌ها، صدور مجوز‌ها را تسهیل کند و سایر دستگاه‌ها مثل سازمان منابع طبیعی، وزارت راه و شهرسازی سازمان اوقاف، امور خیریه، بنیاد مسکن نیز باید نقشه حوزه عملیاتی خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

میررجبی درباره نحوه کار این سامانه نیز توضیح داد: وقتی کاربر به پنجره واحد مدیریت زمین مراجعه کرده و نقشه ملک خود را بارگذاری می‌کند. می‌تواند نوع فعالیت یا سرمایه‌گذاری خود را مشخص کند؛ مثلا اگر درخواست فعالیت در حوزه گردشگری را دارد سامانه پنجره واحد مدیریت زمین می‌تواند به شکل هوشمند آن را با نقشه کاربری اراضی، حوزه عملیاتی دستگاه‌ها مثل حریم راه‌آهن جاده‌ها منابع طبیعی و غیره مطابقت دهند، در این حالت سامانه آنلاین تشخیص می‌دهد که این عرصه در حوزه موردنظر مستعد و قابل‌سرمایه‌گذاری است یا نه.

او در خصوص موضوع پایش اراضی هم توضیح داد: در سازمان منابع طبیعی کشور بالغ بر ۱۳۷ میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در قالب جنگل، مرتع، اراضی جنگلی، بیشه‌های طبیعی و اراضی بیابانی وجود دارد که برخی از آنها در معرض زمین‌خواری قرار گرفته‌‌اند. صعب‌العبور بودن مسیرها، کمبود نیروی انسانی، شرایط توپوگرافی و بسیاری از دلایل دیگر علی‌رغم همه پیگیرها باعث شده گاهی اراضی تصرف شده قابل رصد یا شناسایی نباشند. سامانه پنجره واحد مدیریت زمین با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به روز می‌تواند به‌صورت هوشمند آنها را پایش کند و به این شکل با زمین‌خواری مقابله شود. علاوه بر اینکه این سامانه توسط سازمان فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، سازمان منابع طبیعی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به طور مرتب رصد و پایش می‌شود.

توجه به ابزارهای ICT
مازیار مباشری، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی هم در این نشست به اولویت‌دار بودن این پروژه در دولت الکترونیکی اشاره کرد و توضیح داد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیکی است که هدف از ایجاد آن تسهیلگری در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی است. امروز هدف سامانه‌های دولت الکترونیکی تنها حذف کاغذ و خدمات غیرحضوری نیست.

او ادامه داد: در فرایند توسعه دولت الکترونیکی باید به ابزارهای ITC و فضای نوآوری توجه کرد. این سامانه مذکور دارای دو زیر سامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و به این نشانی قابل دسترس و به صورت رایگان قابل استفاده برای کاربران است. دیگر پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع است و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفا توسط سامانه زمین ارائه می‌شود.

مباشری در خصوص ایجاد تمهیدات برای افراد سالمند یا بی‌سواد و به طور کل هر کسی که نمی‌تواند اقدام به ثبت الکترونیکی درخواست کند، هم گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت امضا شده، اقدام‌های فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت گرفته است و بهره‌برداری از این امکان، هم اکنون در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم‌گر برای انجام اموری مثل تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و امثال آن امکان‌پذیر است. کاربران برای استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی از جمله مختصات نقاطزمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.