اپراتورها

تلفن همراه

خبر اول

رگولاتوری

March 12, 2024
9:21 سه شنبه، 22ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162089

خسارت قطعی اخیر شبکه AT&T چقدر شد؟

 

ICTna.ir –  اپراتور AT&T به هر یک از دارندگان حساب پس‌پرداخت (قبضی) خود به دلیل قطعی شبکه اخیر خود 5 دلار اعتبار وعده داده است، که ممکن است در مجموع تا 140 میلیون دلار برای شرکت هزینه داشته باشد. اما این وضعیت ممکن است در نهایت برای AT&T بیش از این ها هزینه داشته باشد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، AT&T گفت که به مشتریان اعتباری 5 دلاری ارائه می دهد تا بابت قطعی اخیر شبکه خود دلجویی کنند. بر اساس یک برآورد، این امر می تواند تا 140 میلیون دلار برای شرکت هزینه داشته باشد.

این رقم AT&T را تقریباً با سایر اپراتورهای شبکه تلفن همراه که با مشکلات مشابهی دست و پنجه نرم می کنند، مطابقت می دهد. به عنوان مثال، اپراتور استرالیایی Optus گفت که قطعی آن در سال 2023 حدود 40 میلیون دلار برای شرکت هزینه داشته است و قطعی سال 2022 که اپراتور کانادایی راجرز را تحت تأثیر قرار داد تا 70 میلیون دلار هزینه برآورد شده است.

با این حال، هزینه های AT&T می تواند بسیار فراتر از بازپرداختی باشد که به مشتریان می دهد. تحلیلگران مالی در KeyBanc Capital Markets هفته گذشته در یادداشتی به سرمایه گذاران نوشتند: ما معتقدیم تا زمانی که گرد و غبار فروکش نکند و شرکت ها به روز رسانی در مورد روند مشترکین (احتمالاً در کنفرانس های آینده) به روز رسانی کنند، تأثیر این قطعی احتمالاً غیرممکن است.

جدای از از دست دادن و مهاجرت احتمالی مشتریان به سمت شرکت هایی مانند ورایزون و T-Mobile، تحلیلگران استدلال کردند که AT&T همچنین ممکن است با جریمه هایی برای این وضعیت و همچنین بررسی احتمالی کنگره “با توجه به بحرانی بودن سرویس” مواجه شود.

حداقل برای برخی از این پیامدها سابقه ای وجود دارد. به عنوان مثال، رقیب Optus یعنی اپراتور تلستار فاش کرد که قطع شدن این شرکت باعث شد «ده‌ها هزار» مشتری Optus به شبکه آن مهاجرت کنتد. کلی بایر روزمارین، مدیر عامل Optus پس از قطعی برق از سمت خود استعفا داد.

 

جزئیات

جیم پترسون از گروه مشاوره پترسون در خبرنامه هفتگی خود نوشت: ما فکر می‌کنیم که AT&T با اعتبار پس‌پرداخت حرکت درستی انجام داد.

AT&T گفت اعتبار 5 دلاری آن به مشتریان تجاری، پیش‌پرداخت یا کریکت آن اعمال نمی‌شود و فقط به جای هر خط خدمات، برای حساب‌ها اعمال می‌شود. با این حال، AT&T نوشت: “ما همچنین در حال همکاری نزدیک با مشتریان تجاری خود هستیم و نگرانی های آنها را با انجام این بحث ها برطرف خواهیم کرد.”

پترسون هزینه های قطعی AT&T را با اعمال بازپرداخت 5 دلاری آن در برابر 28 میلیون حساب پس پرداخت مصرف کننده محاسبه کرد. وی خاطرنشان کرد که تأثیر 140 میلیون دلاری معادل 2 درصد از درآمد سه ماهه AT&T در تجارت حمل و نقل آن است. او افزود که اگرچه هزینه های AT&T “ممکن است کمتر از آن باشد.”

در واقع، تحلیلگران مالی در KeyBanc برآورد کردند که AT&T به دلیل اعتبارات قبض قطعی، 100 میلیون دلار در درآمد خدمات بی سیم خود کاهش خواهد یافت.

پترسون افزود: این قطع به احتمال زیاد ارتباط چندانی با انتقال آن‌ها به یک هسته مجازی‌سازی نداشت و به احتمال زیاد بیشتر مربوط به افرادی بود که فرآیندی را دنبال نمی‌کردند (AT&T بیش از 22هزار کارمند کمتر از ابتدای سال 2022 دارد). AT&T، به نوبه خود، عملیات شبکه اصلی خود را به پلتفرم مایکروسافت تغییر می دهد.

AT&T در بیانیه خود اعلام کرد که این قطعی “به دلیل اعمال و اجرای یک فرآیند نادرست است که هنگام کار برای گسترش شبکه ما استفاده شده است، نه یک حمله سایبری.” این شرکت جزئیاتی از این موضوع ارائه نکرد.

بدون در نظر گرفتن این وضعیت، AT&T همچنان به خاطر این وضعیت با آتش مواجه است. Gizmodo نوشت : به جای اینکه به مشتریان کمک کند این حادثه را پشت سر بگذارند، اپراتور بنزین روی این رویداد ریخته است و آنها را ترغیب کرده تا در مورد ارزان بودن AT&T صحبت کنند. این شرکت در سال 2023 بیش از 118 میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود.

تحلیلگران شرکت مانیتورینگ شبکه اوپن سیگنال گفتند که در ایالت‌هایی مانند تگزاس، فلوریدا و نیوجرسی که مشترکان AT&T بیشترین آسیب را احساس کردند، اوپن سیگنال افزایش 12 درصدی را در سهم از دست دادن مشترکین هفته به هفته برای AT&T ثبت کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.