اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 6, 2024
18:10 چهارشنبه، 16ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162274

الگوریتم گوگل تغییر می‌کند؛ مبارزه جدی و همه‌جانبه با مقالات سئومحور

منبع: Zoomit

گوگل در تلاش برای از‌بین‌بردن هرزنامه‌ها و کاهش تأثیر محتوای هوش مصنوعی بر نتایج جست‌وجوی وب است.

گوگل در حال اعمال چند تغییر جدید در سیستم رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو است که به نمایش بیشتر محتوای مفید یاری می‌رسانند و برخی از نتایج مشکوک یا غیرمفید را حذف می‌کنند.

گوگل قصد دارد تا در مبارزه با برخی از ترفندهایی که مردم برای فریب‌دادن سیستم‌های رتبه‌بندی استفاده می‌کنند، رتبه‌ی محتوایی را پایین ببرد که تنها برای خلاصه‌کردن محتوای دیگر وب وجود دارد. این نوع مقالات گاهی اوقات نتیجه‌ی تمرکز بیش‌از‌حد بر SEO هستند و در بیشتر مواقع با ابزارهای هوش مصنوعی مولد ایجاد شده‌اند.

گوگل همیشه در حال ایجاد تغییراتی در الگوریتم‌ سیستم رتبه‌بندی خود برای بهبود نتایج جست‌وجو است؛ اما اغلب مواقع از این تغییرات چیزی به کاربر اعلام نمی‌کند.

تنها دو نشانه‌ از اعلام تغییرات گوگل وجود دارد: ۱. تغییرات بزرگی که تجربه‌ی جست‌وجو را به‌طور معناداری تغییر می‌دهند؛ ۲. پیام واضح گوگل است: «رفتار اسپم‌گونه و متقلبانه‌ی شما اکنون به‌پایان می‌رسد.»

پاندو نایاک، معاون بخش جست‌وجوی گوگل، سه مثال از آنچه اکنون رفتار اسپم محسوب می‌شوند و گوگل قصد دارد آن را کاهش دهد، مطرح می‌کند. نخست محتوای پرتعداد است؛ وب‌سایت‌هایی که روزانه هزاران مقاله با کیفیت نامناسب یا ازطریق پیمان‌کاران کم‌درآمد یا هوش مصنوعی ایجاد می‌کنند، در گوگل با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.

دومین رفتار اسپم چیزی است که نایاک آن را سوء‌استفاده از اعتبار وب‌سایت می‌نامد. این زمانی است که وب‌سایتی معتبر بخشی از وب‌سایت خود را به‌دلیل هرزنامه‌ها اجاره می‌دهد. سومین رفتار سوء‌استفاده از دامنه‌ی منقضی شده است؛ یعنی زمانی‌که کسی دامنه‌ای رها‌شده، اما رده‌بالا می‌خرد و آن را با محتوای جعلی پر می‌کند.

گوگل برای رفتار سوم، ۶۰ روز به وب‌سایت‌ها مهلت می‌دهد تا پیش از تغییر رتبه‌بندی، آن را حذف کنند؛ دو مثال ابتدایی، اما به‌سرعت اجرایی می‌شوند. گوگل در ابعاد گسترده مشکل اسپم دارد و از آن مطلع است و در تلاش است که آن را رفع کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.