اپلیکیشن

تلفن همراه

March 8, 2024
10:07 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162318

گوگل همچون اپل تعرفه جدیدی برای توسعه‌دهندگان اروپایی در نظر گرفت

منبع: Zoomit

گوگل تعرفه‌های جدیدی را برای توسعه‌دهندگان اروپایی که می‌خواهند کاربران خود را به خارج از گوگل پلی هدایت کنند، در نظر گرفته است.

گوگل تصمیمات تازه‌ی خود در راستای رعایت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا (DMA) را که از امروز به اجرا درآمده است شرح داد. یکی از نکات مهمی که گوگل جزئیات آن را هنوز شفاف نکرده، دریافت هزینه‌ی اضافی از توسعه‌دهندگانی است که کاربران را از پلی استور به‌سمت استفاده از سایدلود (بارگیری جانبی برنامه‌ها) هدایت می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد غول دنیای جست‌وجو، سیاستی شبیه‌به کاری که اپل در مورد اپ استور انجام داده را در پیش خواهد گرفت و از توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از پلی استور استفاده نکنند، در محدوده‌ی منطقه‌ی اقتصادی اروپا، هزینه دریافت خواهد کرد.

طبق جزئیات جدیدی که در بخش رهنمود Play Console برای توسعه‌دهندگان اروپایی مطرح شده، دو نوع هزینه در نظر گرفته می‌شود:

هزینه‌ی مالکیت اولیه معادل ۱۰ درصد خریدهای درون برنامه‌ای و پنج درصد برای اشتراک‌ها به مدت دو سال.
هزینه‌ی خدمات پیوسته که معادل ۱۷ درصد خریدهای درون برنامه‌ای و هفت درصد اشتراک‌ها است. این هزینه، خدمات پیوسته‌‌ای مانند کنترل‌های والدین، امنیت، پیشگیری از تقلب و به‌روزرسانی‌های برنامه را پوشش می‌دهد.
توسعه‌دهندگان می‌توانند بعد از دو سال در صورت موافقت کاربران از هزینه‌های پیوسته صرف‌ نظر کنند، اما با این کار خدمات پیوسته دیگر اعمال نخواهند شد. گوگل می‌گوید: «از آنجا که کاربران اپلیکیشن را از طریق گوگل پلی دریافت کرده‌اند و انتظار خدمات امنیتی و به‌روزرسانی‌های مداوم را دارند، قطع خدمات نیاز به رضایت کاربر نیز دارد.»

اپل نیز اعلام کرد که کمیسیون‌های خود در اپ استور را کاهش می‌دهد، اما هزینه‌های جدیدی را اضافه می‌کند و یکی از آن‌ها، سه درصد از تراکنش‌هایی است که از طریق اپ استور انجام می‌شوند که آن را تحت عنوان «رویه‌ی پرداخت» دریافت خواهد کرد.

خالق آیفون و آیپد هزینه‌ی دیگری موسوم‌به Core Technology Fee را تعریف کرده که مبلغ ثابت ۰٫۵ یورو برای تمام دانلودهای اپلیکیشن بعد از یک میلیون نصب اول است، بدون توجه به اینکه از اپ استور یا وب‌سایت دیگری انجام شده باشد.

گوگل با تبلیغ قابلیت‌هایی که در اندروید ارائه می‌کند، هزینه‌های جدید را توجیه کرده است: «مبالغ دریافتی، از سرمایه‌گذاری‌های ما در اندروید و گوگل پلی پشتیبانی می‌کنند و ارزشی که در اکوسیستم اندروید فراهم می‌شود را نشان می‌دهند؛ از جمله اینکه ما را قادر می‌سازند تا اندروید را به‌صورت رایگان توزیع کنیم و ابزارها و خدماتی که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کسب‌وکارهای موفقیت‌آمیز بسازند را فراهم کنیم؛ در حالی که امنیت میلیاردها کاربر در سراسر جهان تضمین شود.»

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، در صفحه‌ی ایکس خود نوشت: «گوگل برنامه‌های خود را برای قانون DMA اروپا اعلام کرد و به‌نظر می‌رسد که سیاست انحصارگرایانه‌ی غیرقانونی آن‌ها با یک مالیات جدید بر تراکنش‌های داخل وب جایگزین خواهد شد.» به‌زودی خواهیم فهمید که او و سایر توسعه‌دهندگان چگونه به هزینه‌های جدید واکنش نشان می‌دهند

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.