بانکداری و پرداخت الکترونیک

March 8, 2024
10:15 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162340

گزارش شاپرک: مبلغ تراکنش‌ها در بهمن‌ماه ۴۵ درصد افزایش داشته است

در بهمن ماه بنا به گزارش شاپرک مبلغ تراکنش‌ها ۴۵ همت رشد داشته که در مقایسه با ماه‌های گذشته بیانگر بیشترین رشد مبلغی تراکنش‌ها است. بر این اساس، بهمن‌ ماه بعد از فروردین سال جاری رکود بیشترین رشد مبلغی تراکنش‌ها برای خود کرده است. این تراز رشد مثبت سبب شده که در این ماه ارزش حقیقی تراکنش‌ها با رشد ۲ درصدی همراه شود و تاثیر تورم بر مبلغ تراکنش‌ها را خنثی کند.

به گزارش پیوست، در بهمن‌ماه سال جاری مبلغ تراکنش‌ها شاپرک با رشد ۴۵ همت روبه‌رو بوده است. این میزان رشد در مبلغ تراکنش‌ها بعد از فروردین‌ماه امسال -که به ۱۴۶ همت رسید- بیشترین میزان رشد ارزش اسمی تراکنش‌ها تاکنون بوده است. بر اساس گزارش شاپرک، تعداد تراکنش‌ها نیز ۳۷ میلیون افزایش را تجربه کرده است.

رشد مبلغی تراکنش‌ها در بهمن‌ماه
رشد مبلغی تراکنش‌ها در بهمن‌ماه

به این ترتیب، در بهمن‌ماه بیش از ۴ میلیون تراکنش به ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال در شبکه پرداخت انجام شده است که نسبت به دی ماه رشد ۰.۹۲ درصدی در تعداد و ۴.۲۴ درصد در ارزش تراکنش‌ها را به همراه داشته است. بنا به این گزارش در مقایسه بهمن امسال با بهمن سال گذشته، تعداد تراکنش‌ها بیش از ۷ درصد و مبلغ تراکنش‌ها بیش از ۱۹ درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش شاپرک ارزش تورم‌زدایی شده تراکنش‌ها با رشد۲.۸۶ درصد همراه بوده است. این رشد در ارزش حقیقی تراکنش‌ها در مقایسه با ماه‌های گذشته از خروج موقت تراکنش‌های بهمن ماه از فشار مضاعف تورم خبر می‌دهد. با این حال، رشد ارزش حقیقی تراکنش‌ها در نسبت با بهمن‌ ماه سال گذشته، با رشد منفی ۱۲.۱۹ درصدی روبه‌رو بوده است. این رشد منفی در ارزش حقیقی تراکنش‌ها از تاثیر تورم بر مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت حکایت دارد.

مقایسه رشد حقیقی و اسمی تراکنش‌های شاپرک

شبکه پرداخت در شاخص ابزارهای پذیرش با رشد کلی ۱.۴۵ درصدی نسبت به ماه قبل روبه‌رو بوده است. این رشد در جهش بیش از ۴ درصد ابزار پذیرش اینترنتی و رشد ۱.۱۴ درصدی کارتخوان فروشگاهی، به دست آمده است. از طرفی، ابزار پذیرش موبایلی با کاهش بیش از ۴ درصد در رشد مواجه بوده است. بر این اساس، عملکرد هر ابزار پذیرش به لحاظ تعداد و مبلغ تراکنش‌ها در کارتخوان فروشگاهی بیش از ۹۱ درصد و در ابزار پذیرش اینترنتی بیش از ۶ درصد و در ابزار پذیرش موبایلی ۲.۴۹ بوده است.

مقایسه رشد ابزارهای پذیرش فعال در شبکه پرداخت
مقایسه رشد ابزارهای پذیرش فعال در شبکه پرداخت

شاخص تعداد متوسط تراکنش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۵۷ هزار تراکنش با ابزار پذیرش اینترنتی، ۱۰۰ هزار تراکنش با ابزار پذیرش موبایلی و بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تراکنش با کارتخوان فروشگاهی نهایی شده است. در مجموع در این شاخص ابزارهای پذیرش نسبت به دی ماه با رشد کاهشی در تعداد تراکنش‌ها روبه‌رو بوده‌اند.

همچنین در بررسی دامنه مبلغی تراکنش‌های ابزارهای پذیرش اینترنتی و کارتخوان فروشگاهی همچنان عمده مبلغ تراکنش‌ها کمتر از ۶۰۰ هزار تومان در بهمن ماه بوده است. از طرفی در وارسی درصد تغییرات تعداد تراکنش‌های خطایی در بهمن ماه امسال نزدیک به ۲ درصد از کل تراکنش‌های ناموفق به خطای شاپرکی مربوط بوده است. این خطا در این ماه با رشد همراه بود ولی خطای کاربری همچنان با ۸۸ درصد بیشترین سهم را از کل تراکنش‌های ناموفق دارد.

در شاخص عملکرد کلی شرکت‌های پرداخت الکترونیکی، به پرداخت ملت با ۲۰.۱۸ درصد بیشترین سهم بازار را دارد و پرداخت الکترونیک سامان با ۱۹.۲۴ درصد در جایگاه دوم ایستاده است. بر این اساس، رقابت دو شرکت پرداخت الکترونیکی یادشده در بهمن‌ماه به کمتر از یک درصد رسیده است و احتمال می‌رود سامان در ماه آینده باتوجه به رشد تعدادی تراکنش‌ها به سهم برابر یا حتی بیشتر از به‌پرداخت برسد و جایگاه نخست را از رقیب سنتی خود بگیرد. در این شاخص بین دو شرکت آسان پرداخت پرشین و پرداخت نوین آرین جابجایی رخ داده است.

مقایسه سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیکی
مقایسه سهم بازار شرکت‌های پرداخت الکترونیکی

به پرداخت ملت در شاخص مبلغ تراکنش کارتخوان فروشگاهی بالاترین سهم را با پوشش بیش از ۱۸ درصد و مبلغ ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی نیز به ترتیب با پوشش ۲۵.۳۹ و ۴۷ درصد بالاترین سهم را در میان شرکت‌های پرداخت الکترونیکی به دست آورده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.