بازی

فناوری اطلاعات

March 8, 2024
10:34 جمعه، 18ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162371

اپل به‌دلیل مسدودکردن حساب سازنده فورتنایت زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا رفت

منبع: Digiato

اتحادیه اروپا با استناد به سه قانون جداگانه که ممکن است نقض شده باشند، اعلام کرد که در حال بررسی تصمیم اپل برای بستن حساب توسعه‌دهنده اپیک گیمز است. روز گذشته شرکت سازنده بازی Fortnite اعلام کرده بود که اپل حساب کاربری آن را مسدود کرده است تا فورتنایت و استور اپیک گیمز دیرتر در دسترس کاربران آیفون قرار بگیرند.

اپیک قصد داشت تا گیم استور iOS خود را در اتحادیه اروپا راه‌اندازی کند و همچنین بازی محبوب فورتنایت را یک بار دیگر در پلتفرم‌های اپل منتشر کند. با این حال، حساب اپیک که اخیراً از تصمیم اتحادیه اروپا برای جریمه 2 میلیارد دلاری اپل استقبال کرده بود، مسدود شده است. در ادامه این موضوع، اکنون سخنگوی کمیسیون اروپا به TechCrunch اعلام کرده که «توضیحات بیشتری در این مورد از اپل درخواست کرده است».

سخنگوی اتحادیه اروپا همچنین گفت که در حال ارزیابی این موضوع است که آیا اقدامات اپل باعث ایجاد شک‌و‌تردید در انطباق با دو قانون دیگر (قانون خدمات دیجیتال (DSA) و قانون P2B) می‌شود یا خیر.

علاوه بر این، ظاهراً ایمیل‌هایی توسط اپیک گیمز منتشرشده که در آن‌ها اپل با اشاره به نقض قراردادهای قبلی‌اش، این شرکت را «غیرقابل اعتماد» خوانده است.

جدال جدید اپل و اپیک

شرکت سازنده فورتنایت ادعا کرده که اپل حساب توسعه‌دهنده آن را برای جبران انتقادش نسبت به تغییرات غول سازنده آیفون مسدود کرده است. با انتشار این بیانیه، اپل نیز بیانیه تهاجمی را منتشر کرد و در آن با استناد به حکم دادگاه ایالات متحده به اتهامات اپیک پاسخ داد. در بیانیه تند اپل آمده است: «نقض فاحش تعهدات قراردادی اپیک در قابل اپل، دادگاه‌ها را به این نتیجه رسانده است که اپل این حق را دارد که هر یک یا تمام شرکت‌های تابعه، شرکت‌های وابسته یا سایر نهادهای تحت کنترل Epic Games را در هر زمان مسدود کند. با توجه به گذشته و رفتار مداوم اپیک، اپل تصمیم گرفته که اکنون از این حق استفاده کند.»

قوانین DMA اتحادیه اروپا اپل را به‌عنوان دارنده یکی از «پلتفرم‌های اصلی» ملزم می‌کند که اجازه نصب و استفاده از استورهای برنامه شخص ثالث را برای کاربران خود فراهم کند. عدم رعایت این قوانین می‌تواند جریمه‌های بسیار سنگینی مانند 10 درصد از گردش مالی سالانه جهانی شرکت را برای اپل به همراه داشته باشد.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه گزارش‌های مربوط به درخواست اتحادیه اروپا از اپل برای ارائه توضیحات بیشتر، درست در 7 مارس 2024 و اولین روزی که قانون DMA اجرا می‌شود، منتشر شده است. بنابراین اتحادیه اروپا اکنون این اختیار را دارد که اپل را به دلیل عدم رعایت قوانین جریمه کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.