5G, 6G, vRAN, OpenRAN

تلفن همراه

March 9, 2024
14:40 شنبه، 19ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162405

قرارداد اینمارسنت و آرامکو برای آزمایش 5G در آب‌های خلیج فارس

منبع: Peivast

اینمارسنت ماریتایم (Inmarsat Maritime)، بخشی از شرکت ارتباطات ماهواره‌ای اینمارست، یادداشت تفاهمی (MoU) را با شرکت نفتی آرامکو عربستان به امضا رسانده که براساس آن قرار است یک شبکه مش 5G را در آب‌های خلیج فارس آزمایش کند. این شبکه اتصال با پهنای‌باند بالا را برای عملیات‌های آرامکو در خلیج فارس فراهم می‌کند.

اینمارست می‌گوید این فناوری به گونه‌ای طراحی شده تا در شرایط خاص محیط‌زیستی منطقه، از جمله حرارت بالا، طوفان شن، باد و تبخیر آب، ارتباط پرسرعتی را به لطف فناوری 5G ممکن سازد.

این یادداشت تفاهم پس از یک آزمایش شبکه در انگلستان به امضا رسید که اتصال مطمئن و پربازده موج میلیمتری (mmWave) روی آب را به اثبات رساند.

مراحل بعدی آزمایش این فناوری قرار است براساس همین یادداشت تفاهم در ادامه سال جاری میلادی در خلیج فارس به اجرا گذاشته شود. هنوز تاریخ مشخصی برای اجرا اعلام نشده است.

آزمایش مش 5G اینمارست با همکاری آرامکو در خلیج فارس به اولین توسعه mIAB با رنج گسترده و بازدهی بالا در دریا بدل خواهد شد. پیش از این محدوده حداکثر یک کیلومتر با موفقیت آزمایش شده که قرار است در این همکاری افزایش قابل توجهی داشته باشد.

آرامکو به لطف این فناوری می‌تواند عملیات‌های دریایی خود را با استفاده از مش 5G بهینه‌سازی کند و موضوعاتی مثل نگهداری هوشمند از راه دور و عملیات‌های از راه دور نیز ممکن می‌شوند. در چنین فرایند‌هایی برای نظارت از حسگر‌های IoT استفاده می‌شود و چیزهای تازه‌ای مثل کمک عملیاتی به کارکنان با هدست‌های واقعیت ترکیبی، قابلیت‌های جدید امنیت و ایمنی و کاهش هزینه و انرژی را می‌توان برای آن پیش‌بینی کرد.

زیرساخت پیشرفته شرکت اینمارت ماریتایم به امنیت سایبری و محافظت از داده بومی مجهز است. به لطف راه‌حل شبکه این شرکت، کشتی‌هایی که دور از ساحل فعالیت دارند نیز می‌توانند پوشش ماهواره‌ای را مکمل 5G زمینی کنند و این بخش از شبکه که در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده تا به اینجای کار بیش از ۱۴ هزار کشتی را در بر می‌گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.