مخابرات فضایی

March 10, 2024
11:39 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162476

سقوط ۲۶۰۰ کیلوگرم باتری بر فراز زمین

سه تُن بقایای بی‌استفاده از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت زمین پرتاب شده است که امروز به جو کره خاکی ما می‌رسند.

به گزارش ایسنا، پالت چند تُنی موسوم بهExposed ۹ (EP۹) در ماه مارس سال ۲۰۲۱ از ایستگاه فضایی به بیرون پرتاب شد. در آن زمان، گزارش شده بود که این پالت عظیم‌ترین جرمی است که تاکنون از ایستگاه فضایی بین‌المللی به سمت دریا پرتاب شده است.

به نقل از اسپیس، دور انداختن تجهیزات مستعمل یا غیرضروری به این شکل رویه رایجی در ایستگاه فضایی است، زیرا اشیاء به طور معمول در جو زمین می‌سوزند.

پیش از ورود مجدد این جرم به جو، اداره فدرال حفاظت مدنی و امداد در بلایای طبیعی، مرکز هشدار ملی ۱ در بُن، آلمان این اطلاعات را صادر کرد.

بیانیه ترجمه شده توضیح می‌دهد: بین ظهر روز هشتم مارس تا ظهر روز نهم مارس، انتظار می‌رود یک جرم فضایی بزرگ‌ وارد جو زمین شود و احتمالا در جو تکه‌تکه شود. این شی بسته‌های باتری از ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) است. وقوع پدیده‌های درخشان یا یک غرش صوتی مواردی است که ممکن است در پی آن رخ دهد.

در اطلاعیه‌ای توضیح داده شده است که احتمال برخورد آوار به آلمان بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. اگر خطر افزایش یابد، اطلاعات جدیدی دریافت خواهید کرد.

بر اساس یک پست که توسط جاناتان مک داول(Jonathan McDowell)، ستاره‌شناس مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونیان منتشر شده است، این باتری‌ها باید بین ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۶:۰۰ به وقت ایران) در روز ۹ مارس(۱۹ اسفند) تا ساعت ۳:۳۰ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی(۱۲:۰۰ ظهر روز یکشنبه) وارد جو زمین شود.

اداره فدرال حفاظت مدنی و امداد در بلایای طبیعی آلمان نقشه‌ای را منتشر کرده است که مسیرهای احتمالی ورود مجدد این پالت باتری را نشان می‌دهد.

این پالت حاوی باتری‌های قدیمی نیکل-هیدروژن است که براساس توضیح ناسا در زمان رها شدن جرم تقریبی یک خودروی شاسی بلند بزرگ را دارد.

پالت ۹ در روز ۲۰ مه سال ۲۰۲۰ به ایستگاه فضایی بین‌المللی تحویل داده شده بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.