بازی

فناوری اطلاعات

March 10, 2024
14:46 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162490

رئیس سابق ایکس‌باکس: احتمالاً در حال ورود به نسل آخر کنسول‌ها هستیم

منبع: Zoomit

پیتر مور می‌گوید مایکروسافت درحال‌حاضر به این موضوع فکر می‌کند که آیا آینده‌ای برای کنسول‌های بازی وجود دارد یا نه.

پیتر مور، رئیس سابق ایکس باکس، در مصاحبه با IGN درمورد تصمیم ایکس باکس برای انتقال عناوین انحصاری خود به پلتفرم‌های رقیب و همچنین شایعاتی مبنی‌بر اینکه غول فناوری ردموندی در نظر دارد از بازار سخت‌افزار بازی خارج شود، اظهارنظر کرد. مور همچنین دیدگاهش را درمورد آینده‌ی تلخ صنعت کنسول‌های بازی ارائه داد.

مور اظهار داشت: «اعداد دروغ نمی‌گویند و فراموش نکنیم سخت‌افزار، تجارتی نامنظم است. اگر سخت‌افزار را به‌تنهایی در نظر بگیریم، نسبت‌ سود و زیان آن واقعاً چشم‌گیر نخواهد بود و برای بهبود شرایط، نرم‌افزار و خدمات ارائه می‌شوند. اکنون نسلی از کنسول‌ها را دراختیار داریم که درحال عبور از آن هستیم و شاید نگرانی فیل اسپنسر این است که به‌احتمال زیاد بسیاری از افراد از گوشی هوشمند برای همه‌چیز ازجمله بازی استفاده کنند.»

مور می‌گوید با وجود گوشی‌های هوشمند افراد بیشتری از خود می‌پرسند که چرا باید ۴۰۰ یا ۵۰۰ دلار برای خرید کنسول بازی هزینه کنند، درحالی‌که امکان بازی با گوشی‌های هوشمند وجود دارد. علاوه‌براین می‌توان با خرید کنترلر از مک و ویندوز برای اجرای بازی‌ها استفاده کرد.

کنترلر کنسول ایکس باکس سری ایکس
از زمان عرضه‌ی اولین نسل گوشی آیفون در سال ۲۰۰۷، بحث درمورد جایگزینی این دستگاه با کنسول‌های بازی مطرح بوده است و طبق گفته‌ی مور، مایکروسافت حتی در آن زمان نیز درمورد موضوعات مشابه بحث می‌کرد.

مور اشاره می‌کند عدم پیشرفت سخت‌افزاری معنادار با معرفی نسل‌ جدید کنسول‌های بازی و افزایش هزینه‌های تولید باعث می‌شود شرکت‌های سازنده‌ی کنسول حتی به‌ فکر دست کشیدن از کسب سود در این حوزه باشند.

مور در بخشی از توضیحاتش گفت: «پلی‌ استیشن ۶ چه کاری می‌تواند انجام دهد که روی پلی استیشن ۵ قابل انجام نباشد؟» بسیاری از مردم این سؤال را می‌پرسند و همین پرسش درمورد مدل‌های بعدی کنسول ایکس باکس و کنسول بازی نینتندو نیز وجود دارد. از نظر مور این مشکل در آینده‌ی نزدیک بیش‌ از پیش می‌تواند ایکس باکس را تحت‌تأثیر قرار دهد.

مور می‌گوید: «فکر می‌کنم این سؤالی بسیار جدی است که شرکت‌های مستقر در توکیو، ردموند، واشنگتن و کیوتو از خود می‌پرسند؛ زیرا وقتی فرایند توسعه‌ی نسل بعدی کنسول‌های بازی را شروع می‌کنید، باید آمادگی مواجه شدن با ضررهای احتمالی بزرگ را نیز داشته باشید. از طرفی آیا صنعت بازی باتوجه‌به سیل اخراج‌ کارمندان شرکت‌های سازنده‌ی کنسول بازی برای معرفی نسل‌های بعدی این محصولات آمادگی دارد؟»

کنسول ایکس باکس سری ایکس در حال بازی
طبق گزارش‌ها نینتندو قصد دارد سال آینده کنسول بازی جدیدی عرضه کند. برنامه‌های آتی پلی استیشن نیز درحال‌حاضر چندان مشخص نیست اما طبق برخی شایعه‌ها، سونی قصد دارد پلی استیشن ۶ را در یک تا دو سال آینده روانه‌ی بازار کند.

مردم از سال ۲۰۰۷ درمورد مرگ بازی‌های کنسولی صحبت می‌کنند، درحالی‌که امکان دارد گاهی اوقات چنین موضوعی کمی اغراق‌آمیز به‌نظر برسد. چه کسی می‌تواند امروز به صنعت کنسول‌های بازی نگاه کند و بگوید نسبت به رشد بخش‌های دیگری که شرکت‌های بزرگ آشکارا به‌ دنبالش هستند، در وضعیت مناسبی قرار دارد؟

شاید عصر بازی‌های کنسولی به‌طور ناگهانی پایان نیابد و انتظار داریم حداقل چند کنسول جدید در آینده‌ی نسبتاً نزدیک عرضه شوند. ظاهراً سونی و نینتندو همچان وضعیت خود را در این صنعت بسیار مناسب می‌بینند؛ زیرا باور دارند افراد زیادی حاضر هستند برای تجربه‌ی بازی‌های انحصاری، کنسول‌های بازی آن‌ها را خریداری کنند.

سازندگان کنسول بازی حتی هنوز هم در حال آزمایش استراتژی‌های جدید هستند و شواهدی از این اقدامات طی سال‌های اخیر وجود دارد. به‌هرحال نمی‌دانیم چقدر زمان خواهد برد که این شرکت‌ها به استفاده از استراتژی‌های کاملاً متفاوت در دنیای بازی‌های ویدیوی رو بیاورند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.