امنیت

فناوری اطلاعات

March 10, 2024
15:07 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162493

تهدید‌های کلیدی امنیت سایبری برای کودکان و نحوه محافظت در برابر آن‌ها

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در خصوص افزایش دسترسی کودکان و نوجوانان به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و نحوه تعامل آنان با فناوری و تهدیدات امنیت سایبری که در معرض آن هستند، به والدین هشدار داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا، سرهنگ الوانی، رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی در این‌ خصوص اظهار داشت: افزایش دسترسی به گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها بر نحوه تعامل کودکان و نوجوانان با فناوری و تهدیدات امنیت سایبری که در معرض آن هستند، تاثیر گذاشته است، هر‌چند خنثی‌کردن و کاهش تهدیدات به‌صورت کامل امکان‌پذیر نمی‌باشد،اما والدین باید از این تهدیدات آگاه باشند و اقدامات پیشگیرانه را برای اطمینان از ایمنی و امنیت فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود انجام دهند.

این مقام سایبری افزود: برخی از تهدیدات امنیت سایبری متوجه کودکان و نوجوانان ناشی از استفاده زیاد از هوش‌مصنوعی، رشد حملات مجرمین سایبری به گیمر‌های جوان، پیشرفت‌های فین‌تک(کاربرد نوآورانه فناوری در ارائه خدمات مالی ) و استفاده از اپلیکیشن‌های (برنامه‌های کاربردی) شبیه‌سازی جعلی است.

وی بیان داشت: طبق تحقیقات بخش زیادی از نوجوانان و جوانان چندین‌بار در روز با هوش‌مصنوعی تعامل دارند، از طرفی دیگر با پیشرفت در هوش‌مصنوعی، برنامه‌های کم‌شناخت متعددی با ویژگی‌های به‌ظاهر بی‌ضرر، مانند آپلود عکس برای دریافت نسخه اصلاح‌شده، پدیدار شده‌اند ، که زمانی که کودکان و نوجوانان تصاویر خود را در چنین برنامه‌هایی آپلود می‌کنند، نمی‌دانند که عکس‌های‌شان در‌نهایت به کدام پایگاه‌های اطلاعاتی ارسال می‌شود ،لذا احتمال دارد که این عکس ها مورد سوء‌استفاده نیز قرار گیرند.

سرهنگ الوانی تصریح کرد: علاوه‌بر‌این، برنامه‌های هوش‌مصنوعی می‌توانند به‌راحتی محتوای نامناسب سن افراد را در‌صورت درخواست ، برای کودکان و نوجوانان ارسال کنند که این موضوع می‌تواند برای آنان آسیب‌هایی را به‌همراه داشته باشد.

این مقام انتظامی خاطر‌نشان کرد: از‌طرفی‌دیگر مجرمین سایبری، گیمر‌های جوان را هدف قرار می‌دهند،به‌طوری‌که ظهور و استفاده روز‌افزون از چت‌های صوتی و متنی کنترل‌ نشده در بازی‌ها، راه‌های جدیدی را برای مجرمین‌سایبری باز کرده است،تا از این‌طریق برای جذب بازیکنان جوان با وعده‌های جعلی هدیه یا دوستی استفاده کنند،هنگامی‌که مجرمان‌سایبری اعتماد گیمر جوان را به‌دست می‌آورند ، با به‌اشتراک‌گذاشتن پیوند‌هایی، قربانی را به سایت‌های فیشینگ که فایل‌های مخرب را روی دستگاه وی قرار می‌دهند و به‌دنبال اطلاعات شخصی افراد هستند،هدایت می‌کنند.

وی ادامه داد: والدین باید به این‌نکته توجه نمایند ؛ چرا‌که در‌حال‌حاضر بانک‌های زیادی محصولات و خدمات تخصصی خودشان از جمله کارت‌های بانکی را برای کودکان زیر ۱۲ سال ارائه می‌کنند، هر‌چند این محصولات می‌توانند مفید باشند، اما کودکان و نوجوانان را در معرض عوامل تهدید‌کننده با انگیزه مالی قرار می‌دهند و آن‌ها را در برابر کلاهبرداری‌های معمولی از قبیل وعده یک پلی‌استیشن 5 رایگان یا سایر محصولات ارزشمند پس از وارد‌کردن جزئیات کارت در یک سایت فیشینگ، آسیب‌پذیر می‌کنند.

این مقام مسئول گفت: علاوه‌ بر‌این مجرمان‌سایبری ممکن است با استفاده از تکنیک‌های مهندسی‌اجتماعی و معرفی خود به‌عنوان فردی هم‌سن‌و‌سال و درخواست اشتراک‌گذاری جزئیات کارت یا انتقال پول به حساب‌های آن‌ها، از اعتماد کودکان و نوجوانان سوء‌استفاده کنند و دردسر‌های متعددی را به‌وجود آورند ،لذا توجه والدین به این موضوع نیز بسیار ضروری می‌باشد.

رئیس پلیس فتا استان خراسان جنوبی از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هر‌گونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی سایت پلیس‌ فتا به آدرس الکترونیکی www.cyberpolice.gov.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند و همچنین شماره تماس 096380 مربوط به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به‌صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به سوالات عموم مردم در سراسر کشور می‌باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.