هوش مصنوعی

March 10, 2024
18:02 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162508

ChatGPT روزانه 17 هزار برابر بیشتر از یک خانواده آمریکایی برق مصرف می‌کند

منبع: Digiato

چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT روزانه بیش از نیم میلیون کیلووات‌‌ساعت برق مصرف می‌کند. در مقایسه، متوسط مصرف برق روزانه یک خانوار آمریکایی فقط 29 کیلووات‌ساعت است؛ به عبارت دیگر، این هوش مصنوعی 17 هزار برابر بیشتر برق مصرف می‌کند.

براساس گزارش نیویورکر، چت‌بات پرسروصدای OpenAI، یعنی ChatGPT احتمالاً بیش از نیم میلیون کیلووات‌ساعت برق مصرف می‌کند تا به حدود 200 میلیون درخواست در روز پاسخ دهد. از سویی، این رقم برای یک خانوار آمریکایی به‌طور متوسط حدود 29 کیلووات‌ساعت در روز است. تقسیم مقدار برق مصرفی روزانه ChatGPT بر میزان مصرف متوسط یک خانوار نشان می‌دهد که این چت‌بات بیش از 17 هزار برابر بیشتر برق مصرف می‌کند.

بدیهی است که اگر استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی مولد افزایش یابد، میزان برق مصرفی نیز به‌مراتب بیشتر می‌شود. براساس محاسباتی که «الکس دی وریس»، دانشمند داده بانک ملی هلند، در مقاله منتشرشده در Joule انجام داده است، اگر گوگل فناوری هوش مصنوعی مولد را در هر جستجو ادغام کند، حدود 29 میلیارد کیلووات‌ساعت در سال انرژی مصرف می‌شود. این میزان بیشتر از مصرف برق کشورهایی مانند کنیا، گواتمالا و کرواسی در یک سال است.

دی وریس می‌گوید: «هوش مصنوعی بسیار انرژی‌بر است. هریک از این سرورهای هوش مصنوعی در‌حال‌حاضر می‌توانند به‌اندازه مجموع بیش از 12 خانوار بریتانیایی انرژی مصرف کنند.»

بااین‌حال، تخمین میزان کل مصرف برق صنعت پررونق هوش مصنوعی دشوار است. از طرفی، شرکت‌های فناوری بزرگ که روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، درباره مصرف انرژی خود اطلاعات دقیقی منتشر نکرده‌اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.