سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

March 10, 2024
18:25 یکشنبه، 20ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162531

تخصیص بودجه ۲۷ میلیارد دلاری چین برای مقابله‌ با تحریم صنعت تراشه

منبع: Zoomit

چین برای خودکفایی در صنعت تولید تراشه‌، بیش از ۲۷ میلیارد دلار در شرکت‌های نیمه‌هادی سرمایه‌گذاری می‌کند.

چین وارد سومین مرحله از سرمایه‌گذاری بزرگ خود در صنعت نیمه‌هادی شده است تا بتواند سرعت توسعه‌ی فناوری‌های مربوط به ساخت تراشه‌های پیشرفته را افزایش دهد و با خودکفا شدن در این صنعت، تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کند.

مرحله‌ی سوم سرمایه‌گذاری در صنعت ملی الکترونیک چین با نام صندوق بزرگ یا Big Fund، هدف مشابه دو مرحله‌ی قبل را دنبال خواهد کرد که خودکفایی در بخش نیمه‌هادی است.

طبق گزارش بلومبرگ، تأمین سرمایه‌ی مرحله‌ی سوم از طریق دولت‌های محلی، شرکت‌های دولتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری آن‌ها انجام خواهد شد و دولت مرکزی سهم کمتری خواهد داشت.

قرار است در فاز سوم تأمین سرمایه، ۲۰۰ میلیارد یوان (حدود ۲۷ میلیارد دلار) جمع‌آوری شود که مبلغ نسبتأ معقولی بر اساس استانداردهای چین در صنعت نیمه‌هادی است. انتظار می‌رود شهرهایی مانند شانگهای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دولتی چین نقش پررنگی در این سرمایه‌گذاری داشته باشند.

در همین حال، بلومبرگ می‌گوید که صندوق بزرگ به‌صورت مستقیم شرکت‌های محلی را حمایت می‌کند و سه تا چهار صندوق کوچک‌تر را برای تنوع منابع معاملات و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری پشتیبانی خواهد کرد.

گسترش سرمایه‌گذاری چین در صنعت نیمه‌هادی بعد از آن صورت گرفت که ایالات متحده به‌عنوان بخشی از جنگ تراشه برای کنترل صنعت نیمه‌هادی، متحدان خود شامل هلند، تایوان، کره‌ی جنوبی و ژاپن را تشویق کرد که محدودیت‌های بیشتری بر دسترسی چین به تجهیزات مورد نیاز برای ساخت تراشه‌های پیشرفته اعمال کنند.

صندوق بزرگ یکی از ابزارهای اصلی چین برای ارائه‌ی کمک مالی به تولیدکنندگان محلی تراشه است. این صندوق در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و حدود ۴۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و ده‌ها شرکت از جمله شرکت‌های برتر تولیدکننده‌ی تراشه مانند SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) و شرکت فناوری رم یانگتسه (YMTC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی رم NAND 3D چین) را حمایت کرده است.

شرکت SMIC مستقر در شانگهای، تولیدکننده‌ی اصلی تراشه‌های هواوی است. این شرکت توانسته با موفقیت پردازنده‌ی هفت نانومتری برای گوشی هواوی مدل میت ۶۰ پرو تولید کند؛ کاری که ایالات متحده فکر می‌کرد چین از پس آن برنمی‌آید.

فاز دوم صندوق بزرگ بین سال‌های ۲۰۱۹ تا سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور و مهر ۱۴۰۲) حدود ۴۱ میلیارد دلار سرمایه با هدف حمایت از سازندگان داخلی تأمین کرد و سهامی در شرکت‌های مختلف صنایع الکترونیک به‌دست آورد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.