تلفن همراه

گوشی

March 12, 2024
13:22 سه شنبه، 22ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162594

درخواست توانگر از وزیر ارتباطات برای بررسی ادعای تولید موبایل تقلبی

منبع: ایسنا

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس در نامه به وزیر ارتباطات خواستار بررسی ادعای تولید موبایل تقلبی در ایران شد.

متن نامه مجتبی توانگر به وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر زارع‌پور وزیر محترم ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات

با عرض سلام و تبریک ماه مبارک رمضان؛ همان‌گونه که مستحضر هستید این روزها اخبار متعددی از فعالیت عجیب یک شرکت داخلی تولیدکننده موبایل در رسانه‌ها منعکس شده که شواهد حاکی از آن است که این شرکت بدون مجوز از سوی برند نوکیا اقدام به تولید و توزیع موبایل‌های نوکیا می‌کند.

به نظر می‌رسد این ماجرا از سوی همکاران جنابعالی در وزارت ارتباطات پیگیری مجدانه شده و مکاتباتی در خصوص مخالفت با تولید موبایل‌های تقلبی انجام شده که شایسته تقدیر است. این مکاتبات در نهایت به چه نتیجه‌ای رسیده است و چطور یک شرکت بدون تائید وزارت ارتباطات می‌تواند موبایل‌هایی با برند جعلی به مردم تحویل دهد؟

از سوی دیگر یکی از اقدامات مفید در سال‌های اخیر رجیستر موبایل‌های موجود در شبکه مخابراتی کشور بود. سوال اینجاست چطور سامانه همتا به IMEI غیرواقعی اجازه فعالیت در شبکه را می‌دهد؟ همچنین مشخص نیست این گوشی‌ها از چه قطعاتی بهره می‌برند و آیا استاندارهای سلامت را اخذ کرده‌اند؟ میزان SAR تعیین‌شده برای گوشی‌های تلفن را رعایت کرده است؟ فعالیت گوشی‌های غیراصل که امکان تغییر IMEI داشته باشند چه تبعات امنیتی به همراه خواهند داشت؟ همچنین نوع فعالیت این شرکت بسیاری از مردم را به بازار موبایل بدبین و بی‌اعتماد کرده و تا زمانی که امکان تولید و فروش گوشی تقلبی در بازار وجود داشته باشد شهروندان نمی‌دانند چطور می‌توانند با اطمینان خاطر از این محصولات استفاده کنند. با توجه به ابعاد فنی، امنیتی و تجاری این پرونده به نظر می‌رسد پیگیری جنابعالی در رفع ابهامات مطرح شده می تواند راه گشا باشد.

خواهشمند است در پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات مطرح شده در این پرونده تسریع فرمایید.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.