بانکداری و پرداخت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 12, 2024
13:24 سه شنبه، 22ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162595

بانک شهر PSP می‌زند

منبع: Peivast

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر خبر از تاسیس PSP بانک شهر داد و گفت: اقدامات اولیه برای دریافت مجوز «PSP» انجام شده و در این زمینه همکاری چندجانبه‌ای شکل گرفته است و در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم.

علی نوری مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در نشست خبری اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های این هلدینگ گفت: هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر به دنبال ایجاد زیرساخت متمرکز برای یکپارچه‌سازی در پرداخت خدمات شهری است و به طور کل یکی از روندهای بانکداری در جهان در سال ۲۰۲۴ رشد هلدینگ‌های بانکداری است و ما هم نمی‌خواهیم از این قاعده مستثنی باشیم.

نوری در ادامه به ماموریت‌های هلدینگ فناوری بانک شهر پرداخت و گفت: سه شرکت «توسعه و نوآوری شهر»، «فن‌آوران ایمن شبکه فاش» و «راهبرد هوشمند شهر» در هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر فعالیت می‌کنند. به طور کلی کسب‌وکارهای فعلی و آتی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه ما در چهار حوزه «خدمات پرداخت»، «خدمات مالیاتی یا همان TSP»، «تامین و پشتیبانی خدمات بانکی»، «سرویس‌های توکنایز کردن و بسترهای انتقال دارایی‌های دیجیتالی»، «توسعه خدمات هوشمند شهری»، «توسعه زیرساخت‌های بانکداری دیجیتالی» و «تأمین مالی زنجیره‌ای» فعالند.

در حال رایزنی برای یک PSP
مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر ادامه داد: در حال انجام اقدامات اولیه برای دریافت مجوز «TSP» ( شرکت معتمد مالیاتی) و «PSP» هستیم و خوشبختانه در این زمینه همکاری چندجانبه‌ای شکل گرفته و در حال اخذ مجوز از بانک مرکزی هستیم.

او در ادامه از فعالیت‌های صورت‌گرفته در چند ماه اخیر در این هلدینگ صحبت کرد و افزود: تهیه نظام حاکمیت شرکتی در هلدینگ، تدوین منشور و تشکیل کمیته‌های ریسک و حسابرسی، کمیته تحول و همچنین کمیته اقتصادی و سرمایه‌گذاری، یکپارچه‌سازی صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه با هلدینگ و سهام‌دار اصلی از جمله کارهایی است که طی چندماهه اخیر انجام گرفته است.

نوری ادامه داد: هوشمندسازی مانیتورینگ شعب و هوشمندسازی مانیتورینگ شهرنت‌ها دو پروژه موفقی بود که در پاییز امسال به بهره‌برداری رسید و در نمایشگاه اینوکس کیش رونمایی شد.

به دنبال یکپارچه‌سازی خدمات شهری هستیم
او در حوزه ایجاد زیرساخت متمرکز برای ساختار یکپارچه پرداخت خرد شهری نیز گفت: با اینکه یکپارچه کردن خدمات در شهرداری‌ها سخت است و شهرداری از سهامداران اصلی ماست از همین رو در زمینه یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها اقداماتی صورت گرفته است. اپلیکیشن «شهرزاد» برای زیرساخت خدمات شهری در همه کلان‌شهرها طراحی شده است و اپلیکیشن «اسمارتیز» هم برای ارائه همین خدمات در غیر کلان‌شهرها طراحی و پیاده‌سازی شده که کاربران می‌توانند با استفاده از ابزار و خدمات این اپلیکیشن‌ها به مجموعه خدمات همان شهر دسترسی پیدا کنند. یکی از وجوه تمایز این دو اپلیکیشن با سایر اپلیکیشن‌ها این است که در اپلیکیشن هر شهر، خدمات شهری مختص همان شهر ارائه می‌شود و کاربران به‌محض روشن‌کردن مکان‌نمای گوشی تلفن همراه خود به مجموعه‌ای از خدمات پرداخت الکترونیکی و غیره مرتبط با همان شهر دسترسی خواهند داشت.

تجهیز مراکز داده بانک شهر
نوری در زمینه تجهیزات سخت‌افزاری این بانک هم گفت: «ساخت و تجهیز مراکز داده بانک شهر و برخی از شهرداری‌ها» از جمله پروژه‌هایی است که دنبال می‌کنیم، هوشمندسازی پشتیبانی خدمات بانک شهر توسط هلدینگ انجام می‌شود و این آمادگی در مجموعه ما وجود دارد که به سایر مجموعه‌های بانکی نیز این خدمات را ارائه دهیم.

نوری در تشریح رویکردهای کلان هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک شهر در آینده گفت: توسعه کسب‌وکارهای نوین و نوآورانه متناسب با مزیت‌های رقابتی بانک شهر، کاهش میزان وابستگی درآمدی هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه به بانک شهر، توسعه فضای همکاری و مشارکت با شرکت‌های هلدینگ با هدف همسویی راهبردی و سرمایه‌گذاری مشترک، ایجاد زیرساخت یکپارچه پرداخت خرد شهری مبتنی بر کیف پول الکترونیکی بانک شهر و همچنین مشارکت در پروژه‌های ملی با هدف ارتقای جایگاه بانک شهر و توسعه کسب‌وکار از برنامه‌های کوتاه و میان‌مدت ما است. ما می‌خواهیم کیف پول شاه‌توت را به کمک بازیگران بیشتری از اکوسیستم توسعه دهیم.

نوری در بخش پایانی رویداد در پاسخ به خبرنگار پیوست در زمینه حملات سایبری و مشکلاتی که در سال اخیر برای بانک شهر رخ داده بود نیز گفت: در اسفند سال ۱۴۰۱ تجهیزات سخت‌افزاری و امکانات نرم‌افزاری بانک شهر به روز شده است و خوشبختانه پس از شهریور ۱۴۰۱ مشکل دیگری برای بانک رخ نداده است.

او همچنین در زمینه نبود موفقیت در طرح‌های کیف پول بانک‌ها به خبرنگار پیوست گفت: تا زمانی که رگولیشن در زمینه خدمات کیف پول منعطف‌تر برخورد نکند و تا زمانی که بازیگران این حوزه دست از جزیره‌ای کار کردن برندارند پروژه‌های کیف پول موفقیت آمیز نخواهد بود و ما هم در کیف پول شاتوت بر آنیم که بتوانیم بازیگران بیشتری از این حوزه را هماهنگ کنیم.در حقیقت ما می‌دانیم که اگر تعامل با سایر بازیگران نباشد ما نیز در این پروژه موفق نخواهیم بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.