رسانه‌های اجتماعی

March 13, 2024
17:34 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162650

ابراز نارضایتی مدیرعامل ویراستی از امکان دسترسی به پلتفرم‌های خارجی

منبع: Peivast

مدیرعامل سکوهای داخلی ویراستی و گپ، در واکنش به مصوبه مرکز ملی فضای مجازی در مورد سکوهای خارجی، در ویراستی این مصوبه را مصداق فروش کلان‌داده‌های ملی دانست و با طعنه تصویب آن را به آمریکا تبریک گفت. از نظر او فیلترینگ یکی از ابزارهای قانون‌گذاری است.

مهدی انجیدنی در مورد این مصوبه گفت: پلتفرم‌های خارجی داده‌های ایران را در اختیار می‌گیرند، مالیات نمی‌دهند و محل نگهداری داده‌ها نیز مشخص نیست. این رفتار همانطور که در کشورهای اروپایی و آمریکایی قابل قبول نیست، ایران نیز نمی‌‌تواند این شرایط را بپذیرد.

مصوبه اخیر مرکز ملی فضای مجازی سه روش را برای فعالیت سکوهای خارجی در کشور در نظر گرفته است. یکی اینکه خود سکوها در ایران نمایندگی قانونی تاسیس کنند. روش دوم این است که بخش خصوصی به عنوان واسطه به سکوهای خارجی مذاکره کند تا امکان حضور آنها در کشور با رعایت قوانین داخلی کشور فراهم شود. روش سوم به دنبال پیاده‌سازی قوانین از مسیر ابزارهای فنی است.

به نظر می‌رسد این مصوبه تلاشی برای دسترسی کاربران ایرانی به پلتفرم‌هایی که طی سال‌های اخیر مسدود شده‌اند.

انجیدنی گفت: هیچ کجای دنیا سکوها بدون مجوز اجازه فعالیت ندارند. در کشور به دلیل کارشناسی نبودن برخی از موارد، یک دسته از مسائل بین‌المللی نادیده گرفته می‌شود.

او افزود: نظر هر کدام از کشورهای توسعه‌یافته درباره اینترنت آرمانی هرچه باشد،‌ من هم به آن معتقدم. آحاد جامعه به واسطه اینکه چیزی منع شده، نمی‌توانند مفهوم فیلترینگ را بدون آنکه رگولیشن یا قاعده‌گذاری اتفاق بیفتد هضم کنند و جامعه نسبت به این موضوع حس منفی پیدا کرده است اما در کشوری مانند آمریکا سیر اتفاقاتی که برای پلتفرم‌هایی مانند تیک تاک می‌افتد دیده نمی‌شود.

او ادامه داد: در این موضوع کشورهایی مانند آمریکا از فشار فیلترینگ استفاده می‌کنند تا مالک آن سکو شوند. آمریکا برای تحقق پیدا کردن مالکیت خود، اسنپ چت را فیلتر و آن را مجبور کرد تا سرورها و داده‌های این پلتفرم به آمریکا بروند.

طبق گفته او: اگر یک شرکت آمریکایی بدون اجازه در ایران شروع به فروش سیم‌کارت کند، قطعا با آن برخورد خواهد شد تا در ابتدا ثبت شرکت کند، مالیات بپردازد و مراحل آن را طی کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.