رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: اگر گرانفروشی تاکسیهای اینترنتی احراز شود، برخورد قاطع میکنیم
رئیس سازمان تعزیرات: اگر احراز شود که قیمتها را بعد از حذف «عجله دارم» افزایش دادهاید و دنبال گروگان گرفتن مردم هستید، برخورد قاطع میکنیم.
پس از حذف دستوری گزینهی «عجله دارم» از اسنپ و تپسی، حاشیههای این اتفاق برای پلتفرمهای ارائهدهندهی خدمات حملونقل آنلاین هنوز تمام نشده است؛ تا آنجا که بخش زیادی از نشست خبری امروز احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره تاکسیهای اینترنتی و هشدارهای دوباره به مدیران این دو پلتفرم بود. پس از اعلام تذکرهایی درباره «گرانفروشی» و تهدید و اتمام حجت رئیس سازمان تعزیرات، عصر پنجشنبه گذشته اسنپ گزینه «عجله دارم» را از اپلیکیشن خود حذف کرد و تپسی هم صبح یکشنبه ناچار به حذف این گزینه شد. با این همه از هشدارهای تندی که صبح امروز خطاب به مدیران این دو مجموعه مطرح شد، پیداست که دعوا بر سر این ماجرا همچنان ادامه دارد.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران حرفهای تازهای درباره تاکسیهای اینترنتی مطرح کرد: بعد از حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسیهای اینترنتی، بر اساس گزارشهایی که به ما دادهاند، برای اینکه بگویند کارشان درست بوده، متوسل شدهاند به اینکه یا خدمات ارائه ندهند و تعداد سرویسدهی را کم کنند یا اینکه تعرفه را بالا ببرند. همینجا این هشدار را به مدیران این مجموعهها میدهم و تذکر جدی میدهم که هر دو این موارد مصداق تخلف است و ما برخورد خواهیم کرد.
بعد از صحبت از گرانفروشی بود که اصانلو در میانهی نشست خبری، پای تاکسیهای اینترنتی را پیش کشید و ماجرا را از ابتدا تعریف کرد: دو مجموعهی تاکسی اینترنتی با اضافه کردن یک گزینه دنبال افزایش قیمت بودند. یعنی بستر و روشی پیدا کرده بودند که از مردم پول بیشتر بگیرند. نکتهی جالب این بود که خودشان میگویند رانندهها متوجه این نبودند. اتفاقاً بدتر! یعنی شما در محدودهای که ده، پانزده تاکسی دیده میشود، درخواست مصرفکننده را به راننده اعلام نمیکنید و اگر گزینهی «عجله دارم» را زد، بلافاصله به یک تاکسی آن اطراف اعلام میکنید که محل مأموریت کجاست. سازمان تعزیرات حکومتی در راستای وظیفهی ذاتی خود که مبارزه و برخورد با گرانفروشی و حمایت از حقوق مصرفکنندگان است، وارد شد و آنها این گزینه را حذف کردند.
او سپس خبر داد که به سازمان متبوعش گزارش شده که اسنپ و تپسی بعد از حذف گزینهی «عجله دارم» سرویسدهی را کم کرده و تعرفه را بالا بردهاند؛ این موضوع البته طبق گفتهی اصانلو احراز نشده است.
رئیس سازمان تعزیرات خطاب به مدیران تاکسیهای اینترنتی گفت: «اگر احراز شود که تعمداً از ارائهی خدمات جلوگیری شده، تخلف تعزیراتی است و برخورد خواهد شد. و اگر احراز شود که گرانفروشی کردهاید و قیمتها را بعد از حذف گزینهی عجله دارم افزایش دادهاید و اساساً دنبال گروگان گرفتن مردم هستید، مطمئن باشید که برخورد قاطع خواهد شد.»
او بار دیگر در وصف گزارشهایی دربارهی گرانفروشی و کاهش خدمات پس از حذف «عجله دارم»، گفت: «اساساً این نباید اتفاق بیفتد؛ مثل این است که در منطقهای کسی گردنکلفتی کند و بگوید درصورت برخورد، نوچههایش مردم را اذیت خواهند کرد. قرار نیست بعد از حذف عجله دارم آقایان بیایند چنین واکنشی نشان دهند. ما وظیفهی قانونی خودمان را انجام دادیم. اصل این موضوع تخلف بوده و شکی در آن نیست.»
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درنهایت از مردم خواست که درصورت مواجهه با این دو مورد، شکایتشان را به سامانهی ۱۳۵ اعلام کنند. او در ادامه دستور داد که شعبههایی در تهران و شهرستانها به این موضوع اختصاص یابد تا به هر شکایتی درباره اسنپ و تپسی بهطور «آنی و آنلاین» با سرعت رسیدگی شود و وفق مقررات قانونی درباره آنها حکم صادر شود.
اصانلو البته اضافه کرد که اگر این تاکسیهای اینترنتی مشکلاتی دارند و «وجود مشکلاتی سبب شده که این شرکتها متمسک به این کار شوند» سازمان تعریزات حکومتی اعلام میکند که آمادگی کمک و رسیدگی به مشکلات را دارد.
اخطارهای دوباره به پلتفرمهای تاکسیهای اینترنتی درحالیاست که محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در روزهای گذشته به زومیت گفته بود که تصمیماتی مانند حذف گزینهی «عجله دارم» یا اعمال قیمتگذاری دستوری برای تاکسیهای اینترنتی بدون توجه به وضعیت کاربران راننده گرفته میشود و نظم بازار آنلاین را بههم میزند.
گزینهی «عجله دارم» در شرایطی حذف شده است که پس از تذکر سخنگوی سازمان تعزیرات درباره «گرانفروشی»، وزارت اقتصاد اعلام کرده بود که این گزینه تخلف نیست و همچنان باقی میماند.