تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

March 13, 2024
17:47 چهارشنبه، 23ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162660

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: اگر گران‌فروشی تاکسی‌های اینترنتی احراز شود، برخورد قاطع می‌کنیم

منبع: Zoomit

رئیس سازمان تعزیرات: اگر احراز شود که قیمت‌ها را بعد از حذف «عجله دارم» افزایش داده‌اید و دنبال گروگان گرفتن مردم هستید، برخورد قاطع می‌کنیم.

پس از حذف دستوری گزینه‌ی «عجله دارم» از اسنپ و تپسی، حاشیه‌های این اتفاق برای پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات حمل‌ونقل آنلاین هنوز تمام نشده است؛ تا آن‌جا که بخش زیادی از نشست خبری امروز احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درباره تاکسی‌های اینترنتی و هشدارهای دوباره به مدیران این دو پلتفرم بود. پس از اعلام تذکرهایی درباره «گران‌فروشی» و تهدید و اتمام حجت رئیس سازمان تعزیرات، عصر پنج‌شنبه گذشته اسنپ گزینه «عجله دارم» را از اپلیکیشن خود حذف کرد و تپسی هم صبح یکشنبه ناچار به حذف این گزینه شد. با این ‌همه از هشدارهای تندی که صبح امروز خطاب به مدیران این دو مجموعه مطرح شد، پیداست که دعوا بر سر این ماجرا همچنان ادامه دارد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در جمع خبرنگاران حرف‌های تازه‌ای درباره تاکسی‌های اینترنتی مطرح کرد: بعد از حذف گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی، بر اساس گزارش‌هایی که به ما داده‌اند، برای اینکه بگویند کارشان درست بوده، متوسل شده‌اند به اینکه یا خدمات ارائه ندهند و تعداد سرویس‌دهی را کم کنند یا اینکه تعرفه را بالا ببرند. همینجا این هشدار را به مدیران این مجموعه‌ها می‌دهم و تذکر جدی می‌دهم که هر دو این موارد مصداق تخلف است و ما برخورد خواهیم کرد.

بعد از صحبت از گران‌فروشی بود که اصانلو در میانه‌ی نشست خبری، پای تاکسی‌های اینترنتی را پیش کشید و ماجرا را از ابتدا تعریف کرد: دو مجموعه‌ی تاکسی اینترنتی با اضافه کردن یک گزینه دنبال افزایش قیمت بودند. یعنی بستر و روشی پیدا کرده بودند که از مردم پول بیشتر بگیرند. نکته‌ی جالب این بود که خودشان می‌گویند راننده‌ها متوجه این نبودند. اتفاقاً بدتر! یعنی شما در محدوده‌ای که ده، پانزده تاکسی دیده می‌شود، درخواست مصرف‌کننده را به راننده اعلام نمی‌کنید و اگر گزینه‌ی «عجله دارم» را زد، بلافاصله به یک تاکسی آن اطراف اعلام می‌کنید که محل مأموریت کجاست. سازمان تعزیرات حکومتی در راستای وظیفه‌ی ذاتی خود که مبارزه و برخورد با گران‌فروشی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است، وارد شد و آن‌ها این گزینه را حذف کردند.

او سپس خبر داد که به سازمان متبوعش گزارش شده که اسنپ و تپسی بعد از حذف گزینه‌ی «عجله دارم» سرویس‌دهی را کم کرده و تعرفه را بالا برده‌اند؛ این موضوع البته طبق گفته‌ی اصانلو احراز نشده است.

رئیس سازمان تعزیرات خطاب به مدیران تاکسی‌های اینترنتی گفت: «اگر احراز شود که تعمداً از ارائه‌ی خدمات جلوگیری شده، تخلف تعزیراتی است و برخورد خواهد شد. و اگر احراز شود که گران‌فروشی کرده‌اید و قیمت‌ها را بعد از حذف گزینه‌ی عجله دارم افزایش داده‌اید و اساساً دنبال گروگان گرفتن مردم هستید، مطمئن باشید که برخورد قاطع خواهد شد.»

او بار دیگر در وصف گزارش‌هایی درباره‌ی گران‌فروشی و کاهش خدمات پس از حذف «عجله دارم»، گفت: «اساساً این نباید اتفاق بیفتد؛ مثل این است که در منطقه‌ای کسی گردن‌کلفتی کند و بگوید درصورت برخورد، نوچه‌هایش مردم را اذیت خواهند کرد. قرار نیست بعد از حذف عجله دارم آقایان بیایند چنین واکنشی نشان دهند. ما وظیفه‌ی قانونی خودمان را انجام دادیم. اصل این موضوع تخلف بوده و شکی در آن نیست.»

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی درنهایت از مردم خواست که درصورت مواجهه با این دو مورد، شکایتشان را به سامانه‌ی ۱۳۵ اعلام کنند. او در ادامه دستور داد که شعبه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها به این موضوع اختصاص یابد تا به هر شکایتی درباره اسنپ و تپسی به‌طور «آنی و آنلاین» با سرعت رسیدگی شود و وفق مقررات قانونی درباره آنها حکم صادر شود.

اصانلو البته اضافه کرد که اگر این تاکسی‌های اینترنتی مشکلاتی دارند و «وجود مشکلاتی سبب شده که این شرکت‌ها متمسک به این کار شوند» سازمان تعریزات حکومتی اعلام می‌کند که آمادگی کمک و رسیدگی به مشکلات را دارد.

اخطارهای دوباره به پلتفرم‌های تاکسی‌های اینترنتی درحالی‌است که محمد خلج، مدیرعامل اسنپ در روزهای گذشته به زومیت گفته بود که تصمیماتی مانند حذف گزینه‌ی «عجله دارم» یا اعمال قیمت‌گذاری دستوری برای تاکسی‌های اینترنتی بدون توجه به وضعیت کاربران راننده گرفته می‌شود و نظم بازار آنلاین را به‌هم می‌زند.

گزینه‌ی «عجله دارم» در شرایطی حذف شده است که پس از تذکر سخنگوی سازمان تعزیرات درباره «گران‌فروشی»، وزارت اقتصاد اعلام کرده بود که این گزینه تخلف نیست و همچنان باقی می‌ماند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.