رسانه‌های اجتماعی

March 15, 2024
14:28 جمعه، 25ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162679

قانونی که احتمال ممنوعیت تیک‌تاک را دارد به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید

منبع: Peivast

مجلس نمایندگان ایالات متحده قانونی که الزام فروش و یا ممنوعیت تیک‌تاک را در آمریکا به دنبال دارد با ۳۵۲ رای موافق به تصویب رساند. این قانون که به گفته طراحانش برای مبارزه با تهدید‌های امنیت ملی تیک‌تاک طراحی شده حالا در صورت تصویب در مجلس سنا به قانون تبدیل می‌شود.

بایت‌دنس، شرکت چینی مالک تیک‌تاک، در صورت تصویب این لایحه و تبدیل آن به قانون تا ۶ ماه زمان دارد که اپلیکیشن محبوب خود را به فروش برساند. ارزش تیک‌تاک با بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه و نرخ نفوذ بالا در بین نوجوانان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شده و از این رو تعداد کمی از شرکت‌های آمریکایی توان چنین معامله‌ای را دارند.

همچنین شرکت خریدار تیک‌تاک براساس این لایحه باید به تایید دولت ایالات متحده برسد و بایت‌دنس دیگر هیچگونه کنترلی روی آن نداشته باشد. بایت‌دنس همچنین می‌توان براساس گزینه دیگری، تیک‌تاک از طریق عرضه عمومی سهام (IPO) از شرکت مادر جدا کند.

این قانون تازه‌ترین تحول بزرگ در تنش‌های فناورانه میان آمریکا و چین به حساب می‌آید. مساله اصلی در جدالی که تیک‌تاک در قلب آن قرار گرفته است، مالکیت شرکت چینی بایت‌دنس بر آن و یک الزام قانون در کشور چین است که براساس آن شرکت‌های چینی در صورت درخواست دولت باید هرگونه اطلاعاتی را در اختیار پکن بگذارند.

حمایت اکثریت قاطع نمایندگان مجلس آمریکا از این لایحه به اتحادی بین هر دو حزب در مقابله با چین دامن زده است و با توجه به حمایت جو بایدن از این قانون انتظار می‌رود که مجلس سنای تحت کنترل دموکرات‌ها نیز این لایحه را به تصویب نهایی برساند.

با این حال دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه، که پیشتر در دوران ریاست جمهوری خود نیز علیه تیک‌تاک اقدام کرده بود به تازگی با طرح ممنوعیت این اپلیکیشن در آمریکا مخالفت کرده است.

با وجود اینکه لایحه مذکور روی تیک‌تاک به عنوان یک تهدید برای امنیت ملی تمرکز دارد. اما در صورت تصویب، این امکان برای دولت آمریکا فراهم می‌شود تا با مصادیق مشابهی در آینده بتواند دیگر اپلیکیشن‌هایی که تحت مالکیت شرکت‌های خارجی و مرتبط با کشور‌های مخالف ایالات متحده هستند را هدف بگیرد.

آیا تیک‌تاک تسلیم می‌شود؟
گزارشی از رویترز می‌گوید که شو زی چو، مدیرعامل تیک‌تاک، قرار است امروز در سفری که از قبل برنامه ریزی شده برای صحبت با سناتور‌ها به واشنگتن می‌رود. سخنگوی شرکت می‌گوید که این قانون در واقع به معنی ممنوعیت است و۱۷۰ میلیون آمریکایی از پلتفرم محروم شده و به ۷ میلیون کسب‌وکار ضربه وارد می‌شود.

تیک‌تاک پیش از این با اتکا به حقوق آزادی بیان کاربران با قانونی که ایالت مونتانا برای ممنوعیت این اپلیکیشن در نظر گرفته بود مبارزه کرد. تیک‌تاک در شکایت خود مدعی شد که ممنوعیت استفاده از این اپلیکیشن در واقع با جلوگیری از دسترسی شهروندان ایالت به این پلتفرم، حق آزادی بیان آنها را نقض می‌کند.

تیک‌تاک فعلا و پیش از تصویب لایحه امکان پیگیری از طریق دیوان عالی را ندارد اما پس از تصویب و تبدیل شدن آن به قانون این شبکه اجتماعی می‌تواند برای به چالش کشیدن این قانون به دادگاه رجوع کند.

طراحان این لایحه اما می‌گویند قانون خود را هم راستا با قانون اساسی طراحی کرده‌اند و در صورت شکایت احتمالی، تفسیر دادگاه از قانون اهمیت زیادی دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.