امنیت

فناوری اطلاعات

March 16, 2024
11:04 شنبه، 26ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162703

آمار آسیب‌پذیری‌های سایبری در یک ماه اخیر

مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه از کشف آسیب پذیری سایبری در یک سیستم مدیریت هویت خبر داد.

آمار رخدادها و آسیب‌پذیری‌های کشور در یک ماه گذشته براساس اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای (ماهر) به شرح زیر است:

بدافزار: ۱۴۵
آسیب پذیری: ۲۲
باج افزار: ۰
فیشینگ: ۲۲

همچنین این مرکز اعلام کرده است: یک آسیب‌پذیری با شناسه CVE-۲۰۲۴-۲۸۱۹۷ و شدت ۷.۵ (بالا) در سیستم مدیریت هویت Zitadel شناسایی شده‌است. Zitadel برای تشخیص مرورگر و sessionهای کاربران آن، از کوکی استفاده می‌کند. علی‌رغم اینکه سعی شده کوکی به بهترین شکل به‌کارگرفته شود اما در زیردامنه‌های Zitadel دردسترس است. مهاجم بدین صورت می‌تواند از آن بهره‌برداری کند و یک لینک مخرب در زیر دامنه کاربران قرار دهد تا در سناریوهای مشخص، به حساب قربانی دسترسی پیدا کند. قربانی باید از طریق این لینک عملیات ورود را انجام دهد تا بهره‌برداری به ثمر برسد. اگر قربانی کوکی را از قبل در اختیار داشته باشد، حمله موفق نخواهد شد. حملات بیشتر در صورتی امکان‌پذیر خواهند بود که یک آسیب‌پذیری اولیه در زیردامنه وجود داشته باشد. همچنین می‌تواند مهاجم را قادر به انجام حمله XSS و یا کنترل DNS در اپلیکیشنی که بر روی زیردامنه قرارگرفته، سازد.

بر اساس بردار حمله این آسیب‌پذیری (CVSS:۳.۰/AV:A/AC:H/PR:N/UI:R/S:C/C:H/I:H/A:N) بهره‌برداری از آن از طریق شبکه خارجی و از راه دور امکان‌پذیر نیست (AV:A) و نیازمند پیش‌زمینه می‌باشد و به‌راحتی قابل تکرار نیست (AC:H)، برای انجام حمله به هیچ حساب کاربری با سطح دسترسی خاصی نیاز نیست (PR:N)، به تعامل با کاربر نیاز دارد(UI:R). بهره‌برداری از نقص امنیتی مذکور بر سایر منابع امنیتی تأثیر گذار است (S:C) و دو ضلع از سه ضلع امنیت با شدت زیاد تأثیر قرار می‌گیرند. (C:H/I:H/A:N)

محصولات تحت تأثیر

• نسخه‌های پیش از ۲.۴۴.۳ (۲.۴۴.x)، که نسخه وصله شده آن ۲.۴۴.۳ می‌باشد.

• نسخه‌های ۲.x، که نسخه وصله شده آن ۲.۴۶.۰ می‌باشد.

• نسخه‌های پیش از ۲.۴۵.۱ (۲.۴۵.x)، که نسخه وصله شده آن ۲.۴۵.۱ می‌باشد.

توصیه‌های امنیتی

۱. نسخه‌های ۲.۴۶.۰، ۲.۴۵.۱ و ۲.۴۴.۳ وصله شده‌اند. قابل ذکر است با اعمال وصله امنیتی، کوکی کنونی را باطل می‌کند و کاربر ملزم به شروع session جدید خواهد شد و نشست‌های موجود از بین می‌روند.

۲. توصیه می‌شود کاربران به آخرین نسخه موجود، به‌روزرسانی را انجام دهند.

۳. درصورت استفاده از نسخه خودمیزبان که امکان به‌روزرسانی به نسخه وصله شده را ندارند، از تنظیم نام کوکی‌های زیردامنه محصول Zitadel خود به `__Secure-zitadel-useragent` خودداری نمائید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.