رسانه‌های اجتماعی

March 16, 2024
11:42 شنبه، 26ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162736

شکایت از مقامات دولت آمریکا به‌دلیل بلاک‌ کردن مردم در شبکه‌های اجتماعی ممکن می‌شود

منبع: Zoomit

بر اساس حکم دیوان عالی ایالات متحده، در برخی از شرایط می‌توان مقامات دولت را دربرابر فعالیت‌شان در شبکه‌های اجتماعی مسئول دانست.

قاضی ایمی کانی بارت در دیوان عالی ایالات متحده حکمی را امضا کرده است که به‌طور آزمایشی شرایط ویژه‌ای برای بلاک‌ کردن مردم توسط مقامات دولت در نظر می‌گیرد. طبق این حکم، در برخی از شرایط بلاک‌ کردن مردم در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که بتوان از آن مقام دولتی شکایت کرد.

حکمی که دیوان عالی ایالات متحده برای پرونده‌ی لیندکه دربرابر فرید صادر کرد، به اتفاق آرا تصویب شد. این پرونده بررسی کرد که آیا جیمز فرید، از مدیران شهر پورت هورون در میشیگان، هنگام بلاک‌ کردن و حذف دیدگاه‌های یکی از شهروندان پورت هورون به نام کوین لیندکه، متمم اول قانون اساسی آمریکا را نقض کرده است یا نه. لیندکه از سیاست‌های فرید درباره‌ی همه‌گیری کرونا انتقاد کرده بود.

حکم دیوان عالی در وهله‌ی اول روی یک پرونده متمرکز است، اما می‌تواند عواقب گسترده‌ای به دنبال داشته باشد. طبق این حکم، در برخی از شرایط می‌توان مقامات دولت را به‌خاطر کارهایی که در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند، به نقض متمم اول قانون اساسی و حقوق شهروندی متهم و از آن‌ها شکایت کرد.

قاضی می‌گوید مقامات دولت هم زندگی شخصی خودشان را دارند و حقوق شهروندی شامل حال آن‌ها می‌شود. به گفته‌ی قاضی، حتی مقامات هم می‌توانند روی سخنانی که در پلتفرم‌های شخصی‌شان منتشر می‌شود کنترل داشته باشند، اما گاهی اوقات اقدامات آن‌ها در چارچوب اقدام دولتی قرار می‌گیرد.

قاضی دیوان عالی می‌گوید یک سلب مسئولیت ساده می‌تواند تفاوت معناداری را رقم بزند: «در این مورد اگر حساب فرید برچسبی مثل «این صفحه‌ی شخصی جیمز فرید است» داشت، او می‌توانست استنباط سنگینی داشته باشد مبنی‌بر اینکه همه‌ی پست‌هایش شخصی هستند. بااین‌حال، حساب فرید نه برچسب شخصی دارد و نه رسمی.»

کیتی فالو، مشاور ارشد مؤسسه‌ی Knight First Amendment در دانشگاه کلمبیا، حق را به دیوان عالی داد و گفت مقامات دولتی نمی‌توانند ازطریق انجام کارهای دولتی در حساب‌های شخصی، خودشان را از مسئول‌ شدن دربرابر متمم اول قانون اساسی در امان نگه دارند؛ اما در ادامه‌ی سخنانش اضافه کرد که از نظر او راهکار دیوان عالی چندان عملی نیست و باید تعادل مناسبی بین حق آزادی بیان مقامات دولتی و مردم عادی برقرار کرد.

مؤسسه‌ی Knight در سال ۲۰۱۷ تصمیم دونالد ترامپ برای بلاک‌ کردن کاربران از صفحه‌اش در شبکه‌ی اجتماعی ایکس (توییتر سابق) را به چالش کشید. این مؤسسه گفت حساب ترامپ نوعی «انجمن عمومی» است و نباید مردم را به‌خاطر دیدگاه‌هایشان از دسترسی به آن حساب محروم کرد. دادگاه‌های بدوی با این استدلال موافقت کردند، بااین‌حال در سال ۲۰۲۱ زمانی که ترامپ دیگر در رأس قدرت نبود، دیوان عالی به دادگاه بدوی دستور داد تا حکم علیه ترامپ لغو شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.