باندپهن

فیبرنوری

March 17, 2024
11:40 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162747

شرکت‌های تلکام به دنبال جایگزین برای ترافیک اینترنت دریای سرخ در پی حملات حوثی‌ها

منبع: Peivast

شرکت‌های تلکام و فناوری به اجبار و پس از آسیب به کابل‌های انتقال اینترنت در دریای سرخ و اخلال در خدمات و اینترنت سراسر جهان، مسیر انتقال ترافیک را به اجبار جابجا می‌کنند.

به گزارش فایننشال تایمز، پس از آسیب به کابل‌های زیر دریایی در نتیجه اصابت لنگر کشتی Rubymar که در ماه فوریه هدف حوثی‌ها قرار گرفته و غرق شد، چندین شرکت اقداماتی را در دست اجرا قرار داده‌اند.

مایکروسافت، غول فناوری آمریکایی، این هفته اعلام کرد که «قطعی مداوم کابل» در دریای سرخ به ظرفیت شرق آفریقا و در نتیجه روند انتقال ترافیک ضربه زده است.

دریای سرخ مجرای انتقال مهمی برای ترافیک اینترنت بین خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا از طریق کابل‌های زیردریایی است که حدود ۹۹ درصد از داده‌های میان‌قاره‌ای را منتقل می‌کنند. طبق برآورد شرکت مشاوره TeleGeography، بیش از ۱۰ میلیارد دلار تراکنش مالی روزانه از طریق این کابل‌ها منتقل می‌شوند.

به گفته این گروه حملات حوثی‌ها در حمایت از فلسطینیان به تازگی شدت گرفته است. ایالات متحده می‌گوید لنگر کشتی Rubymar که در نتیجه غرق شدن کشتی به کابل‌ها اصابت کرده باعث قطعی و اخلال در ترافیک جهانی شده است.

 

طبق برآورد شرکت ارتباطات HGC Global، مستقر در هنگ‌کنگ و ارائه دهنده پوشش بین‌المللی، ۲۵ درصد از ترافیک بین‌المللی پس از قطعی چندیدن کابل زیردریایی با اخلال مواجه شده و درنتیجه اقداماتی برای تغییر مسیر اینترنت در دستور کار قرار گرفته است.

شرکت Seacom، مالک چندین کابل زیردریایی، نیز می‌گوید خدمات خود را ماه گذشته به مسیر تازه‌ای منتقل کرده است و مشتریان این شرکت «کسب‌وکارشان در شرق و جنوب آفریقا» با مشکلاتی مواجه شد.

با این حال این شرکت می‌گوید نسبت به تعمیر کابل‌ها «خوشبین» است و در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۴ باید در انتظار این مساله بود اما «نا امنی مداوم» ممکن است به مشکلات پیش‌بینی نشده‌ای منجر شود.

دیگر شرکت تلکام نیز تاثیر قطع کابل‌ها را ناچیز خوانده‌اند. شرکت Orange، که از کابل‌های دریای سرخ استفاده می‌کند اما مالکیت بر هیچکدام از آنها ندارد، می‌گوید امنیت این کابل‌ها را افزایش می‌دهد. این اوپراتور فرانسوی در کنار AT&T و Tata Communications، به فایننشال گفتند که می‌توانند در صورت بروز مشکل مسیر انتقال ترافیک را جابجا کنند.

مدیران و تحلیلگران می‌گویند آسیب به کابل‌ها و تغییر مسیر ترافیک پدیده‌ نادری نیست و فعالیت کشتی‌های ماهیگیری و لنگر کشتی‌ها نیز به وفور باعث قطعی می‌شوند.

الان مالدین، رئیس تحقیقات TeleGeography، می‌گوید چنین موضوعاتی «به طور میانگین هر سه روز یک بار در جایی از جهان» باعث مشکل می‌شوند.

اوپراتور‌ها امکان انتقال ترافیک را دارند و بیشتر کشور‌ها هم به مشکل چندانی بر نمی‌خورند. به گفته او در صورتی شرایط سختی می‌شود که دو سه کابل دیگر، آنهم از آنهایی که ظرفیت بالایی دارند، دچار قطعی شوند و در این صورت چندین اوپراتور به مشکل می‌خورند.

حوثی‌ها می‌گویند هدف حملات آنها کابل‌های زیر دریایی نیست و مقامات یمن نیز اعلام کرده‌اند که با شرکت‌های بین المللی برای کمک به تعمیر آنها همکاری می‌کنند.

به گفته مقامات یکی از شرکت‌های سازنده کابل در مدیترانه، در بدترین حالت و حتی قطعی تمام کابل‌ها، ترافیک باید از مسیرهای طولانی‌تری منتقل شود که سرعت اینترنت، کیفیت، معاملات مالی و اپلیکیشن‌های ابری را متاثر می‌کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.