تلفن همراه

گوشی

March 17, 2024
17:36 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162766

تحریم‌ هواوی چه بلایی بر سر سامسونگ و اندروید آورد؟

منبع: Zoomit

تحریم‌ هواوی نه‌تنها به این برند لطمه زد؛ بلکه بدترین اتفاقی بود که می‌توانست برای سامسونگ و کل اکوسیستم اندروید بیفتد.

احتمالاً در سال ۲۰۲۰ کمتر کسی فکر می‌کرد که هواوی با دراختیار داشتن بیش از ۳۰ درصد سهم بازار گوشی‌های موبایل، از عرش به فرش کشیده شود و جایگاه دوم خود را به‌سرعت از دست بدهد. بااین‌همه، این اتفاق افتاد و هواوی در اثر تحریم‌های آمریکا دیگر جایگاه اثر‌گذاری در صنعت موبایل ندارد.

تحریم‌های آمریکا بیش از چهار سال است دسترسی هواوی را به اصلی‌ترین زنجیره‌‌های تأمین سخت‌افزاری، خدمات گوگل، اینترنت 5G (تا همین اواخر) و… مسدود کرده است. این تحریم‌ها نه‌تنها لطمه‌‌ی جبران‌ناپذیری به غول فناوری چینی وارد کرد؛ بلکه سایر فعالان این صنعت را هم تحت‌تأثیر قرار داد؛ به‌طوری‌که سامسونگ و توسعه‌ی سیستم‌عامل اندروید نیز با پیامدهای منفی مواجه شدند.

با تحریم هواوی، سامسونگ قربانی انحصار شد
سامسونگ در بین گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی، بیشترین سهم بازار را در‌اختیار دارد و بیشتر کاربرانی که قصد دارند گوشی قدرتمند اندرویدی بخرند، احتمالاً سراغ گلکسی S24 اولترا یا گلکسی S23 اولترا می‌روند. حتی در لیست پرفروش‌ترین گوشی‌های ۲۰۲۳ هم به‌زحمت می‌توان بعد از آیفون و سامسونگ، برند دیگری را پیدا کرد.

با تحریم هواوی، رقابت در بازار گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی کاهش یافته است

مسئله این است که تا پیش از اعمال تحریم‌ها علیه هواوی، چینی‌ها و کره‌‌ی‌ها در تولید گوشی‌های پرچم‌دار، رقابت تنگاتنگی داشتند و هر دو برند با تولید محصولات نوآورانه، هواداران خود را به‌وجد می‌آوردند.

برای مثال، هواوی در پاسخ به رونمایی سامسونگ از سری گلکسی S9 در سال ۲۰۱۸ که دو دوربین داشت، میت ۲۰ پرو را با سه دوربین و قابلیت شارژ سریع معرفی کرد. خانواده‌ی گلکسی نوت شانه‌به‌شانه‌ی سری میت هواوی پیش آمد و حتی در موج اول گوشی‌های تاشدنی در سال ۲۰۱۹، هواوی و سامسونگ رقابت تنگاتنگی باهم داشتند.

حتی رسانه‌ای کره‌ای گزارش داده بود که کارمندان سامسونگ میت X5 را مهندسی معکوسی کرده بودند تا بفهمند هواوی چطور باتری غول‌پیکر را در بدنه‌ی باریک گوشی تاشدنی خود جای داده است.

این رقابت‌ها کمک کرد تا هواوی و سامسونگ بهترین عملکردشان را داشته باشند و هر سال گوشی‌های خود را با نوآوری بیشتری روانه‌ی بازار کنند. بااین‌حال، اکنون به‌نظر می‌رسد سامسونگ قربانی انحصار شده است و با حذف رقیب قدرتمندش، دیگر خلاقیت گذشته را ندارد. شاید سری گلکسی S24 سامسونگ با هوش مصنوعی توانست توجه کاربران را به خود جلب کند؛ اما از‌نظر سخت‌افزاری و نوآوری تفاوت چشمگیری با نسل قبل نکرده است.

حذف هواوی کل اکوسیستم اندروید را تحت‌تأثیر قرار داد
سال‌ها پیش از اعمال تحریم‌ها، گوشی‌های هواوی با اختلاف بسیار خوبی از گوشی‌های آیفون در جایگاه دوم قرار داشتند و حتی هدف چینی‌ها این بود که رتبه‌ی اول بازار را از چنگ سامسونگ بیرون بیاورند. بعدها هواوی در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفت و سهم بازارش کاهش یافت؛ هرچند برای مدت کوتاهی به‌علت همه‌گیری کرونا توانست جایگاه اول را به‌دست آورد. درحال‌حاضر، اپل برای اولین‌بار پس از یک دهه موفق شده است سامسونگ را پشت‌سر بگذارد و جایگاه اول را ازآنِ خود کند.

این بدان‌معنا نیست که جایگاه اول اپل ناشی از حذف رقابت هواوی است؛ زیرا اپل به‌خاطر iMessages و بازار قدرتمند آمریکا که بیشتر آن را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند، موفق شد از رقبای اندرویدی پیشی بگیرد. بااین‌حال، اگر هواوی تحریم نمی‌شد، به‌احتمال بسیار زیاد اپل به‌جای یک رقیب باید با دو رقیب اندرویدی، یعنی هواوی و سامسونگ، رقابت می‌کرد.

هواوی اولین برندی بود که بسیاری از قابلیت‌های پرچم‌دار را ارائه کرد

هواوی اولین برندی بود که بسیاری از ویژگی‌هایی را ارائه کرد که اکنون به‌عنوان قابلیت‌های اصلی و استاندارد گوشی‌های پرچم‌دار شناخته می‌شوند. سال‌ها پیش هواوی قابلیت‌هایی نظیر حالت شب در عکاسی، تراشه‌ی هوش مصنوعی، دوربین با زوم ۱۰ برابری در فرم‌فکتور معمولی و شارژ معکوس را ارائه داد.

همچنین، این شرکت در ارتقای دوربین گوشی‌های هوشمند پیش‌گام بود و مجموعه‌ دوربین‌های سه‌گانه‌ی امروزی، دوربین پریسکوپی، حسگر دوربین RYYB برای عملکرد بهتر در نور کم و دوربین تک‌رنگ ازجمله نوآوری‌های مهندسان این شرکت به‌حساب می‌آید. با این اوصاف، حضور پررنگ هواوی در بازار موبایل می‌توانست به قدرتمندترشدن کل بازار گوشی‌های اندرویدی کمک کند.

رقابت در بازار گوشی‌های پرچم‌دار همچنان داغ است
دراین‌میان، نباید فراموش کنیم که گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در سال‌های اخیر پیشرفت‌ بسیار زیادی کرده‌اند؛ ازجمله ارائه‌ی هفت سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری سامسونگ و گوگل و پیشرفت‌های چشمگیر دوربین‌های گوشی اوپو و شیائومی یا حتی رویکرد کم‌نظیر سونی در عکاسی حرفه‌ای با گوشی.

گوگل برای پیکسل ۸ ازنظر قابلیت‌های هوش مصنوعی سنگ‌تمام گذاشت
علاوه‌بر‌این، شاهد نوآوری‌های جدیدی در گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در چند سال اخیر بوده‌ایم. رقابت نفس‌گیر درزمینه‌ی حسگر دوربین به معرفی سنسور یک اینچی IMX989 شیائومی و سونی منجر شد، گوگل ویرایشگر مبتنی‌بر هوش مصنوعی را در سری پیکسل ۸ معرفی کرد، ماژول‌های Good Lock سامسونگ سطح بی‌سابقه‌ای از شخصی‌سازی بصری را ارائه می‌دهند و شرکت BBK، صاحب برندهایی مانند OPPO و Vivo، باتری‌هایی با شارژدهی عالی معرفی کرده‌اند. همچنین، تاخوردگی وسط نمایشگر گوشی‌های تاشدنی تقریباً از بین رفته‌ است و حسابی دربرابر نفوذ آب مقاوم شده‌اند.

شیائومی، بزرگ‌ترین برنده ماجرا
شیائومی بی‌شک از حذف هواوی بیشترین بهره را برد. این شرکت به‌طور مداوم و به‌لطف موفقیت گوشی‌های میان‌رده‌اش، سومین برند محبوب جهانی است. با‌این‌حال، طبق آمار Counterpoint، شیائومی همچنان در بخش گوشی‌های پرچم‌دار (بیش از ۶۰۰ دلار) همچنان از هواوی عقب است.

سهم شیائومی از کل گوشی‌های پرچم‌دار در سال ۲۰۲۳ حتی با وجود معرفی گوشی‌های پریمیوم سری اولترا، تنها ۲ درصد بود؛ درحالی‌که هواوی عمدتاً به‌دلیل عملکردش در بازار چین، ۵ درصد از سهم بازار گوشی‌های پرچم‌دار را ازآنِ خود کرده بود.

گوشی موبایل شیائومی 14 اولترا سفید / Xiaomi 14 Ultra در حال فیلم‌برداری
دو برند دیگری که از این وضعیت سود بردند، اوپو و ویوو هستند. درواقع، اوپو در سال ۲۰۲۳ جایگاه چهارم بازار را ازآن خود کرده بود. هر دو برند چینی گوشی‌های پرچم‌دار جذابی ارائه می‌دهند؛ اما استراتژی‌های ناشیانه‌ی ویوو و ممنوعیت فروش اوپو در اروپا باعث شده است تا مصرف‌کنندگان خارج از چین از دسترسی به گوشی‌های این شرکت محروم شوند.

آیا آنر می‌تواند خلأ حضور هواوی را پر کند؟
آنر یکی دیگر از برندهایی است که از وضعیت تحریمی هواوی سود برده است؛ اما کمتر به آن توجه می‌شود. این زیرمجموعه‌ی سابق هواوی که در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، در بحث نرم‌افزار و سخت‌افزار همچنان از فرمول هواوی پیروی می‌کند.

آنر هنوز نتوانسته به جمع پنج برند برتر جهانی راه پیدا کند؛ با‌این‌حال، در بازارهایی مانند چین (رتبه دوم در سال ۲۰۲۳) و آفریقای‌جنوبی (رتبه دوم در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳) و چندین کشور خاورمیانه (رتبه پنجم در کویت، عربستان‌سعودی و امارات متحده عربی) پیشرفت‌های درخورتوجهی کرده است. باوجوداین، هنوز برای اینکه بتوان گفت آنر می‌تواند با حفظ این رشد، واقعاً جای خالی هواوی را پر کند، خیلی زود است.

جمع‌بندی
متأسفانه تحریم‌های آمریکا علیه هواوی باعث شده است تا سامسونگ کمتر از ناحیه‌ی امن خود بیرون بیاید و در نبود رقیب قدرتمند، آن پشتکار سابق را برای خلاقیت و نوآوری نداشته باشد. درمقابل، گوشی‌های پرچم‌دار سایر برندها هم هنوز نتوانسته‌اند آن‌طور که باید، جای خالی هواوی را در بازار گوشی‌های پریمیوم پر کنند.

تحریم هواوی درنهایت راه اپل را برای در‌اختیار‌گرفتن بازار گوشی‌های پریمیوم باز کرد. حال فقط می‌توان امیدوار بود عملکرد اپل بتواند سامسونگ و دیگر سازندگان موبایل را وادار کند تا صحنه‌ی رقابت گوشی‌های هوشمند را به هیجان روزهای اوج هواوی بازگردانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.