رسانه‌های اجتماعی

March 17, 2024
17:42 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162774

دیوان عالی آمریکا موضوع نقض آزادی بیان توسط دولت در شبکه‌های اجتماعی را بررسی می‌کند

منبع: Digiato

دیوان عالی آمریکا قرار است چند روز دیگر موضوعی را بررسی کند که ممکن است نحوه تعامل دولت ایالات‌متحده با رسانه‌های اجتماعی را بازتعریف کند. موضوع اصلی این پرونده این است که آیا دولت بایدن در طول همه‌گیری کرونا، زمانی که مقامات دولتی از توییتر، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی درخواست کردند اطلاعات نادرست درباره کرونا را حذف کنند، قانون حفاظت از آزادی بیان را نقض کرده‌اند یا خیر.

براساس گزارش گاردین، این پرونده گام مهمی برای حمایت از آزادی بیان است؛ به ادعای منتقدان، فشارهای دولت بایدن بر پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی باعث حذف محتواهایی شد که درباره همه‌گیری کرونا و انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 منتشر شده بود.

درواقع شکایتی که در این زمینه ارائه شده است، دولت را به اعمال فشار علیه پلتفرم‌های فناوری برای تغییر سیاست‌های خود، مسدودکردن محتوا و تعلیق حساب کاربران متهم می‌کند.

بررسی موضوع آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی
دولت بایدن استدلال کرده است که مقامات پلتفرم‌ها و رسانه‌های اجتماعی را اجبار یا تهدید نکرده است. دولت آمریکا می‌گوید آژانس‌های فدرال مرتباً با این پلتفرم‌ها درباره موضوعات امنیتی مانند گروه‌های تروریستی یا کمپین‌های نفوذی خارجی ارتباط دارند، و همین باعث شده شرکت‌های فناوری به‌طور داوطلبانه سیاست‌هایی را برای ممنوع‌کردن چنین محتواهایی اعمال کنند.

از سویی، شاکیان این پرونده استدلال می‌کنند که اظهارات «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا و سخنگوی سابق کاخ سفید مبنی بر اینکه شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی باید اقدامات جدی‌تری علیه نشر اطلاعات نادرست انجام دهند، درواقع به منزله تهدید این پلتفرم‌ها و اجبار آن‌ها برای اعمال سانسور است. البته دولت آمریکا این موضوع را رد کرده و گفته است نباید درخواست‌هایش را تهدید تلقی کرد، چراکه مقامات هرگز درصورت عدم رعایت این شرکت‌ها، عواقب قانونی علیه آن‌ها اعمال نمی‌کردند.

کاخ سفید در پاسخی کوتاه گفته است که اگر دولت از تهدید برای وادارکردن پلتفرم‌های خصوصی و رسانه‌های اجتماعی برای تعدیل محتوا استفاده می‌کرد، قانون را نقض می‌کرد، اما چنین تهدیدی در اینجا رخ نداده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.