اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 17, 2024
18:04 یکشنبه، 27ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162797

فرایند دسترسی به سکوهای فیلترشده در مرحله آزمایش است

منبع: ایرنا

– رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: برخی سکوهای مسدود شده با ابزارهای فنی و طبق قوانین کشور در حال آزمایش هستند و در اختیار مردم قرار خواهند گرفت.

«محمد امین آقامیری» روز یکشنبه در حاشیه یک مراسم درباره امکان دسترسی به شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده، گفت: در این حوزه اتفاق مهمی رخ داده است. در ساز و کار قبلی اعلام شده بود که سکوی خارجی باید تعهد بدهد قوانین و مقررات کشور را رعایت کند تا بتواند در دسترس قرار بگیرد. اما تجربه یک سال اخیر نشان داده که در این زمینه پیشرفتی نداشته‌ایم. به همین دلیل یک راهکار جایگزین انتخاب کردیم.

وی افزود: سکوها و پیام‌رسان‌های اجتماعی در کشور یا در دسترس هستند، یا تحریم و مسدود شده‌اند. برای آن بخشی که توسط کشورها تحریم شده از ابزارهای تحریم‌شکن استفاده می‌کنیم و برای بخشی که مسدود است نیز راه تازه‌ای در پیش گرفته‌ایم.

آقامیری تصریح کرد: اگر مجموعه‌ای به نمایندگی از آن سکوی مسدود شده یا به عنوان واسطه توانست مذاکره کند تا آن‌ها قوانین ما را رعایت کنند می‌توانیم مسیر مذاکره را پیش ببریم. اما گذشته از آن اکنون روال دیگری نیز در جریان است تا با استفاده از ابزارهای فنی دسترسی در چارچوب قوانین را فراهم کنیم. چند نمونه در حال آزمایش است که نمونه‌های موفقی هم داشته است. روند کار به این صورت است که از طریق سکوهای داخلی با ابزارهای فنی بتوان سکوهای خارجی را در چارچوب قوانین و مقررات در دسترس قرار داد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: دغدغه اصلی ما پیاده‌شدن قوانین و مقررات است اما اکنون با ابزارهای فنی بچه‌های دانشمند توانسته‌اند ساز و کاری ترسیم کنند که قوانین رعایت شود و در دسترس کاربران قرار بگیرد. برخی نمونه‌ها در زمان آزمایش سرعت، کیفیت و عملکرد خوبی داشته‌اند و امیدواریم به زودی آزمایش‌ها به نتیجه برسد و آن را اعلام کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.