فیبرنوری

March 18, 2024
14:23 دوشنبه، 28ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162821

شبکه ملی اطلاعات چه تاثیری در گسترش خدمات ابری داخلی در کشور دارد؟

یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌هایی برای ارائه خدمات ابری داخلی و تأمین 80 درصدی از کل نیاز خدمات ابری کشور است که مزیت‌های گوناگونی مانند برخورداری از امنیت بالا در مقایسه با سایر راه‌های ذخیره‌سازی، دارد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته سید محمد امین آقامیری- دبیر شورای عالی و رییس مرکز ملی فضای مجازی میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را با توجه به شاخص‌های جدید، ۵۹.۱۸ درصد اعلام کرد.

وی با بیان اینکه تحقق شبکه ملی اطلاعات باعث ایجاد دسترسی‌های با کیفیت بیشتر و ارائه خدمات مطلوب‌تری برای مردم می‌شود، گفت دستگاه‌های مختلفی برای تحقق این شبکه از سالیان گذشته مشغول کار هستند و مرکز ملی فضای مجازی نیز برای ارزیابی این شبکه، شاخص‌ها و اهدافی را مطابق سند طرح کلان و معماری شبکه ملی مصوب شورای عالی فضای مجازی و با مشارکت دستگاه‌های متولی تعیین کرده و براساس همین شاخص‌ها و اهداف، میزان پیشرفت شبکه ملی سنجیده می‌شود.

یکی از اهداف شبکه ملی اطلاعات، ایجاد زیرساخت‌هایی برای ارائه خدمات ابری داخلی و تأمین 80 درصدی از کل نیاز خدمات ابری کشور است. برای فهم بهتر از اینکه خدمات ابری چیست به این مثال توجه کنید. فرض کنید شرکتی بخواهد با ساخت یک اپلیکیشن وارد حوزه کسب و کار اینترنتی شود؛ در ابتدای امر نیازمند یک برنامه نوشته شده و کاربرانی هستیم که با نصب آن بر روی تلفن همراه و یا رایانه خود از آن استفاده کنند.

در سمت روبه روی کاربر، مالک اپلیکیشن یا همان شرکت خدمات دهنده، حجم زیادی از اطلاعات در اختیار دارد که نیازمند منابع پردازش، ذخیره سازی و نتورک سوئیچینگ است که این اطلاعات هم ذخیره و هم پردازش شود.

بر این مبنا اگر تعداد کاربران اپلیکیشن زیاد شوند، نیازمند سرورهایی هستیم که کار پردازش اطلاعات و ذخیره سازی را انجام دهند؛ همچنین با افزایش سرورها نیازمند دیتاسنتر و متخصصان آی تی هستیم که از آنجا مراقبت کنند و این مسئله موجب می‌شود صاحبان کسب‌و کارهای مجازی و استارتاپ‌ها به اندازه متخصصان حوزه‌ای که خدمات می‌دهند، متخصصان سخت افزار و آی تی استخدام کنند و به جای توسعه خدمات تخصصی، باید برای توسعه زیرساخت‌های فنی هزینه کنند.

توسعه خدمات فضای ابری اما بار مهمی را در این زمینه از دوش صاحبان کسب و کار برمی دارد. مهم‌ترین مزیت خدمات ابری این است که سریع می‌توان فضای ذخیره سازی را توسعه داد. برای توضیح ساده از خدمات ابری باید گفت فضای ابری یک حافظه مانند یک هارد با ظرفیت بسیار بالا است که توسط شرکت‌های ارائه دهنده آن تهیه شده و شما به‌جای اینکه اطلاعات خود را در گوشی، کامپیوتر، لبتاب یا تبلت خود ذخیره کنید، آن را در آن فضا ذخیره می‌کنید با این تفاوت که برای دسترسی و ذخیره نیاز به اتصال به اینترنت دارید و در هر جای دنیا که نیاز به آن فایل‌ها داشته باشید، کافی است به اینترنت متصل شوید تا به آن اطلاعاتی که ذخیره کرده‌اید دسترسی یابید؛ یعنی برای دسترسی به اطلاعات خودتان نیازی نیست حتما کامپیوتر یا گوشی یا هرجایی که اطلاعات خود را دارید، همراه داشته باشید.

ذخیره‌سازی ابری یک روش عالی برای بهینه سازی ذخیره‌سازی و اطمینان از آن‌ها است. کاربران فقط هزینه آنچه را که مصرف کرده‌اند، پرداخت خواهند کرد. ویژگی هیجان‌انگیز دیگر اقدامات امنیتی مسیر ذخیره‌سازی ابر است. این ویژگی از رمزگذاری داده برای ذخیره اطلاعات از هک شدن استفاده می‌کند و از احراز هویت دو و سه عاملی برای رها کردن دسترسی غیرمجاز به داده‌ها استفاده می‌کند.

خدمات ابری مزیت‌های مختلفی دارد یک اینکه فضای ابری همه جا هست یا حداقل هر جا که کامپیوتر و اتصال اینترنتی وجود دارد. در مقایسه با سایر راه‌های ذخیره‌سازی، خدمات ابری از امنیت بالاتری هم برخوردارند. همچنین با استفاده از ذخیره آنلاین اطلاعات، شرکت‌ها هزینه‌های منابع داخلی را کاهش می‌دهند چراکه با استفاده از این فناوری، خود شرکت برای مدیریت و ذخیره اطلاعات خود به هیچگونه قدرت داخلی و پشتیبانی احتیاج ندارد و فروشنده ذخیره‌سازی ابر همه کارها را انجام می‌دهد.

خدمات ابری ویژگی همگام‌سازی را ارائه می‌دهد و می‌توانید داده‌های ذخیره‌سازی ابر را با هر دستگاهی که می‌خواهید همگام سازی کنید و از هر دستگاه و هر قسمت از جهان به داده‌های خود دسترسی پیدا کنید؛ برای دسترسی یا مشاهده داده های خود نیازی به هارد دیسک یا فلش ندارید و همه کارها بصورت آنلاین انجام می‌شود. نکته قابل توجه این است که برای استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری به هیچ دانش فنی و تخصصی نیاز ندارید و همه کارهای سنگین را خود فروشنده، مدیریت می‌کند.

بسیاری از استارتاپ­‌ها ایده­‌های اولیه خود را جلو می­‌برند اما در تأمین هزینه زیرساختی ناتوان می­‌مانند اما استفاده از خدمات ابری هزینه­‌های نگهداری و امنیت دیتاسنترها را کاهش داده و چالش­‌ها و پیچیدگی این کار را به شرکت سرویس دهنده واگذار می­‌کند.

سرویس‌های خدمات ابری همچنین time to market (زمانی که یک کسب‌و کار برای ایجاد و عرضه محصول سپری می‌کند) را کم کرده، مسائل فنی را به شرکت خدمات دهنده واگذار می‌کند. بسیاری از استارتاپ‌ها ایده‌های اولیه خود را جلو می‌برند اما در تأمین هزینه زیرساختی ناتوان می‌مانند اما استفاده از خدمات ابری هزینه‌های نگه داری و امنیت دیتاسنترها را کاهش داده و همچنین مشکلات نفوذ و دسترسی به اطلاعات را به شرکت سرویس دهنده واگذار می‌کند.

شبکه ملی اطلاعات به دنبال توسعه این اتفاق در کشور است تا سرویس­‌دهنده‌های خدمات ابری در کشور خدمات خود را در مقیاس‌­های بزرگتر و باکیفیت خدمات بالاتر ارائه‌کند. علاوه بر مزیت­های این زیرساخت برای عرضه‌کنندگان خدمات کاربردی، یکی دیگر از مزیت­‌های توسعه قطب­‌های مراکز داده و خدمات میزبانی افزایش پایداری خدمات و کاربردها به شرایط ۷×۲۴ است تا خدمات بدون وقفه و قطعی عرضه شود. این موضوع باعث می‌­شود کاربران نیز خدمات را با سرعت بیشتر و تأخیر کمتر و در واقع با کیفیت بهتر دریافت کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.