رگولاتوری

March 18, 2024
14:25 دوشنبه، 28ام اسفندماه 1402
کد خبر: 162824

زارع‌پور: داده‌های صنعت فضایی انحصاری است؛ باید خودمان ماهواره بسازیم

وزیر ارتباطات می‌گوید کشورهای صاحب فناوری داده‌های خاص گرفته شده از ماهواره‌ها را در اختیار ما قرار نمی‌دهند به همین دلیل است که ما باید خودمان به دنبال آن برویم.
به گزارش فارس، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه سال نو در گفتگویی صمیمانه برخی دستاوردهای این سازمان را تشریح و به سوالات پاسخ داده است که بخشی از این گفتگو را در زیر خواهید خواند.

مردم چه زمانی می‌توانند به معنای واقعی از خدمات فیبرنوری بهره‌مند شود؟

زارع‌پور: یکی از مهمترین پروژه‌های ارتباطی در کشور اجرای طرح فیبر نوری در سراسر کشور بوده است، سال گذشته در همین ایام ۲.۵ میلیون پوشش وجود داشت که امسال به بیش از ۷میلیون پوشش رسیده‌ایم، البته در قدم بعدی هم به دنبال اتصال هستیم و در کانون توجه قرار دارد تا مردم بتوانند از خدمات اینترنت پرسرعت بهره ببرند هرچند در حال حاضر تلاش‌ می‌کنیم بیشتر زیرساخت‌ها را توسعه دهیم. امروز در بیش از ۳۰۰ شهر کار پروژه فیبر نوری در حال اجرا است، در صد شهر ۱۰۰ درصد و در ۵۰ شهر حدود ۷۰درصد کار پیش رفته است.

با وجود تلاش‌هایی که برای پوشش پروژه فیبر نوری صورت میگیرد اما شاهدیم همچنان در برخی شهرها مردم گلایه‌مند هستند، چرا؟

زارع پور: یکی از مهمترین چالش‌هایی که با آن در حوزه‌های ارتباطی روبرو بودیم و امروز گاهی با آن مواجه می‌شویم موضوع همراهی و همکاری مدیران شهری و شهرداری‌ها بود. با توجه به اینکه اجرای طرح فیبر نوری یک پروژه جدید به حساب می‌آید، شاید مدیران شناخت کافی نسبت به آن نداشتند و مقاومت‌هایی انجام می‌شد اما امروز شاهدیم حتی در بین برخی از شهرها رقابت‌هایی شکل گرفته است خصوصا بعد از افتتاح پوشش ۱۰۰ درصدی فیبرنوری در استان گلستان این موضوع شکل جدی‌تری به خود گرفت.

در سال جدید برای توسعه فیبر نوری چه برنامه‌ای دارد؟ تکالیف قانونی از شما چه می‌خواهد؟

زارع پور: من امیدارم در سال جدید با همدلی و همراهی مجموعه مدیران شهری شهرهایی که باقی مانده بتوانیم این امکان خوب را که امیدبخش و نویدبخش است فراهم کنیم، تا مردم به اینترنت پرسرعت دست یابند. همچنین در تلاشیم تا با همین تجهیزات فعلی این کار بزرگ انجام و سرعت اینترنت تا ۱۰۰برابر افزایش پیدا کند. برنامه ما تا پایان سال ۱۴٠۴ است ولی در تلاشیم تا شهریور ۱۴۰۴ این اتفاق را رقم بزنیم. همچنین، در قانون برنامه هفتم توسعه این امر به یک تکلیف دائمی برای همه دستگاه‌ها تبدیل شد، به وزارت ارتباطات هم تکلیف شد تا تمام پوشش‌ها تا سال ۱۴٠۷ انجام شود به نحوی که تمام ساختمان‌های سطح شهر از طریق فیبر نوری به شبکه متصل شوند که یک هدفگذاری بلند پروازانه است اما از آنجا که ظرف ۱سال توانستیم پوشش را ۳برابر کنیم به همت همکارانمان امیدواریم بتوانیم یک اتفاق بزرگ را رقم بزنیم اما قول ما به مردم این است که اگر مسئولین محلی همکاری کنند تمام قد پای پروژه باشیم.

در حوزه فضایی هم دستاوردهای خوبی کسب کرده‌ایم، اما چرا به جای استفاده از فناوری‌های دنیا خودمان ماهواره پرتاب می‌کنیم؟

زارع پور: صنعت فضایی در ۱۴۰۲ سال پرباری را پشت سرگذاشت و به نوعی درخشان‌ترین سال در حوزه فضایی با ۶ پرتاب موفق و قرارگیری چندین ماهواره در فضا بود و این مسیر در سال جدید هم ادامه پیدا خواهد کرد. اما لازم است به این موضوع تاکید کنم که تمام این اتفاقات با مجاهدت متخصصین و دانشمندان کشور و همراهی بخش‌های مختلف همچون نیروهای مسلح، وزارت ارتباطات، وزارت صمت، وزارت امور خارجه، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان با محوریت سازمان فضایی اتفاق افتاد و امیدواریم در سال جدید به جایگاه بهتری دست پیدا کنیم. درخصوص سوال شما هم باید بگویم، صنعت فضایی موضوع مهمی است و بسیاری از کشورها به صورت ویژه به آن می‌پردازند زیرا در آینده با کم شدن منابع زمین دولت‌ها ناچارند به دنبال منابع جدید در فضا باشند، از سوی دیگر در حوزه فضایی موضوع داده‌های بسیار پراهمیت است. داده‌های فضایی می‌تواند راهگشا باشد، امروز شاهدیم که کشورهای صاحب فناوری داده‌های خاص را در اختیار ما قرار نمی‌دهند به همین دلیل هم هست که ما باید خودمان به دنبال آن برویم. عزم دولت سیزدهم بر این است که حوزه فضایی که حوزه‌ای راهبردی و اقتدارآفرین است را دنبال کنند تا نیازهای کشور را تامین کند.

ما شاهد تحریم‌های مختلف در صنعت فضایی هستیم، برای رفع این تحریم‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟

زارع پور: برای رفع تحریم‌ها وزارت امور خارجه و وزارت ارتباطات در تلاش هستند اما نکته مهم این است که جوانان ما نشان داده‌اند که اگر عزم و اراده‌شان بر تحقق موضوعی قرار گیرد حتما آن فناوری را به دست می‌آورند حتی اگر تمام اجزای آن تحریم شده باشند. در صنعت فضایی استاندارهای پیچیده‌ای داریم که از استانداردهای نظامی هم بالاتر است، برخی قطعات، قطعات خاصی هستند که صرفا در صنعت فضایی کاربرد دارند و متخصصان جوان ما توانسته‌اند آنها را بومی کنند که مایه افتخار است.

مردم چه زمانی سرریز صنعت فضایی را در زندگی خود احساس خواهند کرد؟

زارع پور: اتفاقات رخ داده ۲سال اخیر در صنعت فضایی دوباره انگیزه را در دانشمندان و جوانان بیشتر کرده و حتی اقبال به رشته‌های مرتبط با این حوزه هم افزایش پیدا کرده است، این خود یک موضوع مهم است. اما در حوزه سرریز صنعت فضایی به زندگی مردم با بگویم که این اتفاق به ۲ بخش تقسیم می‌شود؛ یکی کاربرد داده‌های فضایی و صنعت فضایی که در زندگی مردم اثر می‌گذارد و همین الان هم اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داده است. داده‌ها و تصاویر فضایی در بخش‌های مختلف همچون پایش منابع آب، مدیریت سوانح و بلایای طبیعی و حتی زمین‌خواری مورد استفاده قرار می‌گیرد و انشالله در آینده بیشتر برای مردم ملموس خواهد شد. بخش دوم، پیشران‌بودن این صنعت است. همین حالا هم فناوری‌های زیادی از صنعت فضایی کمک می‌گیرد در بخش‌های دیگر هرچند این اتفاق باید توسعه و شتاب پیدا کند و لازمه آن ارتباط بیشتر بین صنعتگران و متخصصین حوزه فضایی است تا بتوانیم آورده‌های صنعت فضایی را بیشتر در صنایع کشور، از صنعت لوازم خانگی و خودرو تا صنایع مختلف استفاده کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.